Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paasei

Paasei

05-06-2015 om 21:29

Nul-uren contract en vakantie

Een paar weken geleden kwam ik hier vragen stellen voor mijn partner, wiens 4e tijdelijke contract toch plotseling werd beëindigd (en hij dus geen vast contract kreeg). Ondertussen weten we, via de rechtsbijstand, dat dat in zijn geval mag. Niet volgens de wet, maar wel volgens de branche CAO. Dus helaas, hij wordt werkeloos...

Nou doet zich tot ons grote geluk al direct een nieuwe kans voor, via een kennis. Diens bedrijf heeft een vacature en wil mijn partner wel hebben. Met een jaarcontract. Direct nadat zijn huidig contract afloopt. Maar.. het is een bouwbedrijf en de bouwvak komt er aan. In die periode zouden ze mijn partner dan weer even niet kunnen gebruiken. Normaliter geen probleem, hij werkt al jaren in die branche en meestal betekent dat dat hij dan gewoon vakantie neemt. Was ook voor komende zomer gepland. Maar dan wel bij zijn huidige werkgever, waar hij weg moet.. hij heeft uiteraard nog geen vakantiedagen opgebouwd bij de nieuwe werkgever.

Nieuwe werkgever stelt zich flexibel op en wil meedenken, want 3 weken verplicht onbetaald verlof op moeten nemen is ook niet fijn... maar verplicht in de WW moeten blijven tot na de bouwvak (om daarna zijn jaarcontract te laten beginnen) ook niet. We hebben geprobeerd of het UWV mee wilde denken over dit probleem, maar daar kreeg partner nul op het rekest. Vreemd.. ze zouden toch moeten juichen over partner's eigen initiatief, waardoor hij in principe niet eens werkeloos wordt??

Nu stelde nieuwe werkgever voor om partner te laten beginnen met een nul-uren contract, tot na de bouwvak. Dan zou partner de eerste weken gewoon 40 uur werken en in de bouwvak dus niet. Dan zou hij in de bouwvak dus recht hebben op WW. Na de bouwvak zou dan zijn 1-jaars contract in gaan. Wat denken jullie, zou dat een goede oplossing zijn? Of zou hem dat problemen met het UWV kunnen opleveren?

termijnen

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/columns/274/ingangsdatum-ww-en-fictieve-opzegtermijn.htm
Het zal nog niet meevallen om voor 3 weken ww te krijgen. Je hebt te maken met een opzegtermijn van de werkgever en als ik me goed heug betaling achteraf zodat je altijd een maand achterloopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.