Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hannah

Hannah

24-04-2014 om 20:46

nog geen contract

Ik heb sinds begin maart een tijdelijke baan, in het onderwijs als administratief medewerker op de leerling administratie. Ik heb een mondelinge afspraak met de rector dat ik een tijdelijk contract heb tot einde schooljaar, maar ik heb op papier nog steeds niets gezien. Er is geen gesprek geweest na een maand, en dat zou de proeftijd geweest zijn? De personeelsadministratie zegt dat zij nog geen tijd hebben gehad om het contract op te maken, maar 'waar maak ik me druk over? Het salaris wordt toch betaald' zegt m'n collega daar. Toch zit het me niet lekker want als ik geen contract heb, wat zijn dan mijn rechten?

het hoeft niet op papier te staan

Juristerij voor gewone Nederlanders, deel 1: contract is een ander woord voor 'afspraak'. Een arbeidscontract is een arbeidscontract ook als het niet op papier staat. Anders gezegd: een arbeidscontract is 'vormvrij': het is ook rechtsgeldig als het niet schriftelijk is vastgelegd.

Die schriftelijke vastlegging is wel handig als er bewijsproblemen komen. Maar bewijs van het bestaan van afspraken kan ook op een andere manier gebeuren. Door getuigenverklaringen bijvoorbeeld. Of door oude correspondentie waarin aan die afspraken wordt gerefereerd.

Die proeftijd is er overigens niet geweest. Want die is nou weer net niet vormvrij: een proeftijd moet schriftelijk zijn vastgelegd anders geldt-ie niet (over wanneer er aan dat vereiste voldaan is, is nogal wat rechtspraak trouwens, het kan bijvoorbeeld ook in correspondentie).

Als dit je niet lekker zit, en dat kan ik me voorstellen, zou ik een brief naar de rector schrijven met een kopie naar de afdeling PZ, de afspraken daarin benoemen, en aangeven dat je ervan uitgaat dat je hiermee de afspraken goed hebt weergegeven maar dat je het erg zou waarderen als je een en ander ook nog eens netjes in een officieel contractje op papier krijgt. Je kan er eventueel nog aan toevoegen dat als het contract niet wordt verlengd en je bij UWV een WW-uitkering moet aanvragen, het UWV zal verlangen dat je een kopie van het contract overlegt (strikt genomen kunnen ze daar de WW niet van laten afhangen, maar in de praktijk vragen ze altijd om een kopie van de schriftelijke arbeidsovereenkomst, dus ook daarom is het fijn die te hebben).

Als er dan later gemier zou komen, kan je met de kopie van die brief wapperen en ze erop wijzen dat ze destijds niet hebben gepiept. Er zal dan door een buitenstaander al snel van worden uitgegaan dat de destijds door jou weergegeven afspraken inderdaad de werkelijk gemaakte afspraken waren.

Succes ermee!

Temet

bibi63

bibi63

24-04-2014 om 23:29

Hannah

Als het goed is heeft de school een soort aanstellingsdocument opgesteld waarin vastgelegd dat jij een tijdelijke aanstelling hebt tot einde schooljaar (het document adhv waar de sal.adm jouw gegevens invoert en salaris genereerd). Dat document is vooralsnog voldoende vwb je recht tot einde schooljaar. Uiteraard is er nog een off. document, de zgn ' akte van benoeming' . Die heb je bijv nodig om straks evt een uitkering aan te vragen bij het uwv. Die moet je ook krijgen (net als een evt akte van ontslag per einde schooljaar) . Maar heeft geen haast, want niet van belang voor je huidige rechten op je aanstelling tot einde schooljaar.
Bibi

Hannah

Hannah

26-04-2014 om 22:16

Temet en Bibi

Dank jullie wel. Het klopt dat er een aanstellingsdocument is opgemaakt, met salarisschaal, start- en einddatum, daar heb ik ook een kopie van. Een akte van benoeming zou niet voor mij gelden omdat ik geen les geef? Na de meivakantie er nog maar eens een keer naar vragen en als dat niet helpt, toch maar even langs de rector.

bibi63

bibi63

26-04-2014 om 23:05

Hannah

Iedereen krijgt een akte van benoeming in het onderwijs, heeft niets met lesgeven te maken.
Gr. Bibi

vraag me af

Er bestaat vziw op dit punt onderscheid tussen ambtenaren en mensen met een gewone arbeidsovereenkomst. Die laatsten hebben een arbeidscontract, die eersten worden benoemd. Als er een akte van benoeming is, dat komt dat vziw in plaats van een arbeidscontract. Dus dan heb je feitelijk je contract al gewoon.

Bibi, als iemand werkt op een school die niet door de overheid wordt gerund (maar bijv door een particuliere stichting) zodat de werkenden geen ambtenaren zijn maar werknemers, heet het dan ook een 'akte van benoeming'? Lijkt me niet, maar ik weet niet zoveel van de rechtspositie van mensen in het onderwijs. Maar vziw is het onderscheid tussen ambtenaren en werknemers nog altijd van kracht op dit punt.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

27-04-2014 om 20:00

Temet

Eerlijk gezegd: geen idee hoe het zit met particuliere scholen. Maar een bevestigingsbrief of ondertekend aanstellingsdocument (ambtelijk of particulier) is rechtsgeldig. Een contract of akte is feitelijk een formaliteit, wat niet wel zeggen dat je die niet zou moeten krijgen of dat instanties als UWV daar om vragen.
Gr. Bibi

vast

Werk je er op dit moment en wordt je uitbetaald zonder dat er een contract is voor deze periode? Als dat zo is, staat dit mi gelijk aan een vast contract en zou ik niets zeggen en niets doen, voorlopig. Als ik je manager was zou ik nu zeer gealarmeerd zijn en je desnoods paaien met een jaarcontract (of je heel erg onder druk gaan zetten).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.