Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

28-03-2013 om 09:49

Nieuwe baan, inwerken

Ik ga solliciteren op een interne functie. Mijn huidige werk doe ik nu 10 jaar en heb ik voor meer dan 100% onder de knie. Ik ben steun en toeverlaat van mijn afdeling en als ik iets niet weet, heb ik ingangen naar mensen die het wel weten.
De nieuwe vacature is ook iets wat ik (waarschijnlijk) best goed kan en ik voldoe aan alle eisen. Het enige wat me parten speelt is mijn eigen onzekerheid. Tijdens een oriënterend gesprek met de manager heb ik al aangegeven dat ik tijdens de inwerkperiode alle werkzaamheden binnen de afdeling wil leren kennen. Het is de bedoeling dat ik daar grote acties ga coördineren met in- en externe partijen. Heel dynamisch en afwisselend, maar ik kan me nu nog niet voorstellen waar ik al mijn kennis vandaan moet halen. Afgezien van een paar managers ken ik nog helemaal niemand van die afdeling (wel van 'hoi hallo' maar ik weet niet wat ze doen). Nu probeer ik mezelf wijs te maken dat ze ook niet van me gaan verwachten dat ik binnen een week helemaal zelfstandig functioneer. Dat is toch ook zo? In mijn huidige baan is het een beetje vanzelf gegaan dat ik klussen naar me toe trok en me met alles en iedereen bemoeide, waardoor ik nu de regelaar en steunpilaar ben. Dat zou ik toch nog een keer moeten kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-03-2013 om 11:18

Inwerkprocedure?

is er geen vastgelegd inwerk proces?
Hier komt er gelijk een checklist boven met daarin dingen die moeten : veiligheidstraining, aanmelding voor alle benodigde software en de bijbehorende trainingen en (voor jou het belangrijkst) kennismakingsgesprekken met alle mensen die ook maar iets van belang zijn voor de functie. Dat varieert van secretaresse tot directeur, en van mensen met wie je veel te maken hebt en zijdelings.
En dat inwerktraject duurt 1 tot 2 maanden. Korter indien mogelijk.

Vic

Vic

28-03-2013 om 11:29

Goed geregeld amk

Helaas gaat dat bij ons meestal anders. Er zijn geen vastgelegde plannen, en ik ga zelf zorgen dat ik mijn pc en telefoon houd anders kan ik zomaar een maand zonder zitten

Gewoon zeggen.

Ik solliciteer op een interne functie. Mijn huidige werk doe ik nu 10 jaar en heb ik voor meer dan 100% onder de knie. Ik ben de steun en toeverlaat van mijn afdeling. Als ik eens alle kennis niet in huis had, kreeg ik hulp van fijne collega`s.
De nieuwe vacature is iets wat mij een nieuwe uitdaging lijkt. Ook voldoe ik aan alle eisen. Het enige wat me parten speelt is mijn eigen onzekerheid.

Je eigen zinnen heb ik iets aangepast. Ze zijn eerlijk en duidelijk. Ik zou ze tijdens het sollicitatiegesprek op tafel gooien. Misschien denken ze inderdaad dat jij de nieuwe functie zonder begeleiding, inwerktijd, prima zal aankunnen. Dat geeft jou straks alleen maar stress en van 2 kanten teleurstellingen. Gewoon zeggen dat je er zin in hebt maar het ook wel spannend vindt. Eens kijken wat ze je te bieden hebben om de overgang naar je nieuwe functie wat soepeler te laten verlopen.
Ik weet niet of mijn woorden passen in het gesprek dat je gaat voeren, passen bij de functie, maar het gaat om de strekking.

nathalie

nathalie

29-03-2013 om 09:21

Ja gewoon zeggen maar

dat laatste zinnetje over je onzekerheid weglaten. Na 'ik voldoe aan alle eisen' ga je verder met benoemen wat je nodig hebt om een goede start te maken, je functie goed te kunnen vormgeven. Dan kom je met een lijstje zoals amk. Jij wordt de grote regelneef toch? De eerste regelklus is het goed op poten zetten van je eigen functie. Dat heeft niks met onzekerheid te maken maar met inzicht en gezond verstand.

Vic

Vic

29-03-2013 om 09:44

Waarschijnlijk

Ik heb zo het gevoel dat ze wel hebben gemerkt dat ik zaken graag goed voorbereid. Tijdens het voorgesprekje zijn we al wat dieper ingegaan op het inwerken, en ik heb gezegd dat ik voorafgaand aan eventuele overstap me wil gaan inlezen en waar mogelijk inwerkdagen plannen. Gisteren ook mijn eigen manager gesproken die had gehoord van de hopelijk toekomstige manager dat we een positief gesprek hadden gehad en dat ik goede vragen stelde. Nu maar hopen dat er geen andere kandidaten komen Ook dan moet ik gewoon maar erop vertrouwen dat wat ik meebreng goed genoeg is.

Vic

Vic

29-03-2013 om 12:26

Brief is verstuurd

Mijn sollicitatieformulier is verstuurd Ik heb in mijn mail gerefereerd aan ons gesprek, dus ik hoop niet dat ze dat heel opdringerig vinden. En nu afwachten...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.