Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2014 om 15:28

Niet de juiste achtergrond

Ik moet weer even mijn ongenoegen van mij afschrijven.

Ik heb vanmorgen naar aanleiding van een sollicitatie met een recruiter van een uitzendorganisatie gebeld met de vraag wat de voortgang is van mijn sollicitatie. Meteen ook met de bedoeling om een tweede sollicitatie te doen naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Wat bleek? Juist door mijn werkervaring bij het bedrijf waar ik 7 jaar gewerkt heb werkt tegen mij en mijn niveau is te laag. Voor medewerker klantenservice heb je HBO werk en denk niveau (op zijn minst) of het diploma (voorkeur) nodig. HBO.... Ik had de tendens al opgemerkt. In steeds meer vacatures zie je HBO staan. En dat ik ervaring heb met werken bij een facilitair callcenter was ook fout. De benadering van klanten zou ik daardoor verkeerd in mijn systeem hebben, zo had de ervaring bij het bedrijf geleerd. Kortom... ik ben niks waard in deze branche, als de maatstaven van dit ene bedrijf de maatstaven van meerdere bedrijven zijn en daar lijkt het op. De ervaring deugt niet, mijn werk en denkniveau is te laag. Putjesscheppen dan maar?

Ondertussen vraag ik me echt af, wat ik dan wel zou kunnen doen. Ik overweeg een opleiding WFT-basis te doen, maar kom ik daar dan nog wel mee aan het werk. Een eigen bedrijf? Ik heb daar geen ervaring en geen diploma's in en voor. (Ik pieker er wel over.)
Mijn lichamelijke gesteldheid is niet om over naar huis te schrijven. Productiewerk is echt niet geschikt bijvoorbeeld. Ik weet op dit moment even niet wat ik moet doen als ik niet meer op mijn ervaring zou mogen teren en MBO werk voortaan door HBO-ers gedaan moet worden.


omdenken

Het handigste is je niets aan te trekken want die opmerkingen zijn een beetje gratuit en hangen samen met de keus die de bedrijven op het moment hebben. Ze kunnen mensen aannemen met een hogere opleiding voor hetzelfde werk en soms doen ze dat en vergeten de advertentie aan te passen.
Maar dat kun je zelf natuurlijk ook doen. En jezelf dan aanprijzen dat je meer in huis hebt dan de baan vraagt.
En je niet gek laten maken door een afwijzing op 'negatieve' gronden.

Anno

Anno

24-02-2014 om 16:04

Herkenbaar, wij staan op het werk met mensen van HBO/MBO/Uni/zzp-ers aan...jawel, de lopende band en worden behandeld als het klootjesvolk.
Solliciteer zo breed mogelijk, dat is alles wat ik zeggen kan, want ik heb 2 MBO-diploma's op zak en heb me 5 maanden in de rondte gesolliciteerd tot ik dit werk vond voor het bruto minimumloon. Het is triest, maar ze kunnen vragen wat ze vragen willen en bieden wat ze bieden willen. Er heeft gewoon een hele verschuiving plaatsgevonden.

Anno

Anno

24-02-2014 om 16:07

Bij deze baan werd een perfecte beheersing van de Engelse taal in woord en geschrift gevraagd. Ik weet nog steeds niet waarom, want de Polen en Letten die bij ons werken en waarmee je soms een woord moet communiceren (en waarop waarschijnlijk het Engels van toepassing was) , spreken bijna geen van allen een andere taal en schrijven hoeven we niet.

Klopt Anno

De zaak waar mijn man werkte werd verplaatst naar het buitenland.
Dan zit je ineens zonder werk op je 52e.
Hij heeft een baan gevonden in een productiebedrijf, krijgt het minimum van het minimum. Maar ja, bijstand is nog minder.
Als multifunctioneel inzetbare kracht, hij heeft als enige zijn vrachtwagenrijbewijs en rijdt alle producten naar de klanten, haalt alle grondstoffen op bij groothandel en verzinkerijen.
Kan op elke machine meedraaien en invallen.
Hij werkt er nu alweer langer dan 3 jaar, maar nooit een beetje loonsverhoging.
Inzet en kwaliteiten worden vandaag aan de dag niet meer beloond.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-02-2014 om 16:18

En wie bepaalt

Dat jij hbo-denkniveau hebt? Jij hebt jarenlang prima op niveau gefunctioneerd, dus dan mag je toch ook zeggen dat je het gevraagde niveau beheerst!
Alles staat of valt natuurlijk met wat je medesollicitanten kunnen bieden, dat snap ik.

Krijg jij trouwens geen begeleiding vanuit het UWV, bij het solliciteren? Vroeger kreeg je na een half jaar ww automatisch een coach in je maag gesplitst die met je mee ging zoeken en denken. Is dat niet meer?

Katniss

Katniss

24-02-2014 om 16:36

Hmmm

Het is ook een beetje aanbodgestuurd, vrees ik. Bij ons (rijksoverheid) kon je vroeger op (interne) HBO-functies solliciteren als je een HBO-competentietest met goed gevolg had gedaan. Vanaf 1 januari staat er ineens in alle vacatures dat je alleen met diploma kunt solliciteren. Daarbij word ik als 'oude' werknemer ook gelijk een beetje buitenspel gezet, want de opleidingen in het lijstje zijn allemaal moderne vormen van de Hbo-opleiding die ik vroeger heb gedaan en dan net even anders. Het hangt dus net van de eerste selecteur af of die daar wel of geen genoegen mee neemt ('niet genoemd, valt af'). Ook externen hoeven niet te solliciteren met ervaring of zogenaamd werk- en denkniveau. Alleen diploma's tellen.
Volgens mij kun je bij de belastingtelefoon wel met alleen havo solliciteren. Heb je dat al eens geprobeerd, Kaaskopje? Er staan momenteel wel vacatures.

Katniss

Katniss

24-02-2014 om 21:25

En het is maar 1 mening

Wat ik nog bedacht, door wat een persoon tegen je zegt moet je niet gelijk allerlei conclusies trekken. Het zegt meer over zijn (bekrompen) visie dan over jouw kwaliteiten. Je hebt niet voor niets jaren naar tevredenheid gewerkt.
Het is gewoon ook een moeilijke tijd. Zo ongeveer de helft van mijn kennissenkring is werkloos, veel hoogopgeleide mensen die bij sollicitaties ook de meest vreemde redenen krijgen voor een afwijzing. Voor de jongeren geldt overigens precies hetzelfde. Ik ken academisch geschoolden die werken in de autoverhuur of een call center. Tja, dat zijn dus de mensen die de MBO'ers verdringen in sommige branches.
Ik ben er van overtuigd dat je uiteindelijk wel weer je plek gaat vinden. Gelukkig zijn er nog steeds bedrijven die gewoon gemotiveerde volwassen mensen willen die passen bij de functie. Die bedrijven die nu allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang menen te zitten krijgen het deksel nog wel op de neus als de arbeidsmarkt weer aantrekt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 01:42

Ik ga gewoon door

met solliciteren, ik kan ook niet anders. Mijn man en ik hadden het er uiteraard ook over en onze conclusie is dat bedrijven gewoon kunnen vragen wat ze willen, omdat het aanbod werkzoekenden zo groot is. Was dat anders geweest dan hadden ze mensen als ik wel gewild. Mijn man zei ook dat het voor HBO'ers ook best erg is dat bedrijven zo handelen. Een degradatie van het HBO-diploma, noemde hij het. En dat is in zekere zin natuurlijk ook zo. Ben je werktuigbouwkundige, of iets dergelijks, en dan zou een baan bij een doorsnee klantenservice, waar geen bijzondere diploma's voor gehaald hoeven te worden al iets zijn om in je handjes te mogen knijpen. Absurd toch? Ik vind het op zich helemaal niet verkeerd dat er HBO'ers op een callcenter werken. Groot gelijk, je moet toch ergens je geld mee verdienen zolang er geen baan op het eigen vakgebied te vinden is, dan maar even genoegen nemen met een lager niveau dan HBO. Maar het lijkt dus niet langer een baan onder niveau te zijn, maar een vereiste en dat is in veel gevallen absurd.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 01:45

UWV

Het is tegenwoordig niet meer zo gezellig bij het UWV. Het merendeel verloopt digitaal. Je kunt via de website sollicitatietraining doen. Ik heb dat gedaan en ik heb er wel goede tips door gekregen. Best leerzaam dus. Zeker als je al 20 jaar geen officieel sollicitatiegesprek hebt hoeven voeren. Ik ervaarde het bijna als een cultuurschok

Je kunt wel contact opnemen met de werkcoach. Ik denk erover om dat te doen en melding te maken van de reden van mijn afwijzing. Niet omdat ik verwacht dat ze daar iets aan doen, maar gewoon om ze daarvan in kennis te stellen en te bespreken wat ik kan doen om de situatie te veranderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 01:48

Katniss

Ik heb Mavo-4, dus geen Havo. Maar ik vind wel dat ik door levenservaring en werkervaring MBO werk- en denkniveau heb. Zo wordt het ook nog wel in vacatures gevraagd, maar ik zie steeds vaker dat MBO achteraan staat en eerst HBO of zelfs WO wordt gevraagd. Maar ik ga eens neuzen bij de belastingtelefoon. Ik ben dat nog niet tegengekomen, maar ik zal eens even gericht gaan zoeken. Bedankt voor de tip.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-02-2014 om 08:42

Klok en klepel

Ik heb wel eens gehoort dat je op een bepaalde manier een soort bewijs op papier kan krijgen van je werk- en denkniveau. Bijv. als iemand op is geklommen binnen een bedrijf, dus met MBO een HBO functie vervult.

Maar dat is wel een gevalletje klok en klepel voor mij, want het fijne weet ik hier niet van.

@Dendy Pearrson en kaaskopje

Volgens mij heeft Dendy het over een EVP

http://www.friesepoort.com/index.php?pid=258

Wat is je diploma waard, heb he MBO en werk je al jaren op HBO niveau?

Dalarna

Dalarna

25-02-2014 om 10:26

Anno

Vrijwel zeker spreken die Polen Russisch Ik heb een vriendin van 39 die het mij heeft uitgelegd: in haar tijd leerden ze op school Pools en Russisch en vlak na haar Pools en Engels. De jongere meiden die ik tegenkom spreken allemaal ook Engels en tegenwoordig kom ik ze ook steeds meer tegen die Nederlands spreken (mijn vriendin ook). Oudere polen spreken dus inderdaad vaak geen Engels en al helemaal geen Nederlands. Bij de bedrijven waar ik werk en heb gewerkt willen ze alleen Polen die ook Engels spreken óf Nederlands dus.

Anno

Anno

25-02-2014 om 13:09

dalarna

klopt, behalve dat de Letten/Polen (hele jonge generatie, ik vermoed ook zonder echte opleiding en opgeroepen via een uitzendbureau/elke keer anderen)bij ons dat niet of nauwelijks spreken.Idd spreken die mensen wel Russisch met elkaar, maar wij krijgen er nauwelijks een woord of emotie bij los helaas. De Letten/Polen die al jaren hier verblijven spreken/verstaan wel een woordje Nederlands/Engels, maar dat zijn er maar een paar.
We zijn nu in de pauzes bezig een Hongaarse collega die hier een verblijfsvergunning heeft gekregen wat Nederlands te leren. Grappig is dat ze dat bijna accentloos kunnen.

Dalarna

Dalarna

25-02-2014 om 17:06

Anno

Heb jij dan ervaring met Polen, jonger dan zo'n 34, die GEEN Engels spreken? Over Letten heb ik het overigens niet, die ken ik niet. Ik ben nog geen enkele jonge Pool tegengekomen die géén Engels spreekt, vaak nog beter dan hoe wij het hier leren maar vaak dus gewoon net als ons, middelbare school niveau.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 17:27

Ervaringscertificaat

Hoera, ik ben geschikt voor een ervaringscertificaat!Voor MBO. Ik heb zelfkennis, dus de snelscan voor HBO heb ik niet gedaan. Voor de grap zo misschien nog even.

Ik merk wel dat ik bij elke vacature een zekere drempelvrees heb. De vaardigheden op 'papier' zien er altijd zo indrukwekkend uit, dat ik al een beetje zenuwachtig wordt van al die verwachtingen. Maar de ervaring heeft mij wel geleerd, dat die 'papieren' eisen vaak reuze meevallen. Dus ik solliciteer maar domweg op alles wat me realistisch lijkt.

En nog een vraag: stel dat ik iets voor mezelf zou willen beginnen... vroeger moest je een middenstandsdiploma halen, maar wat moet je nu hebben om bijvoorbeeld een winkel te beginnen?

een moeder

een moeder

25-02-2014 om 17:31

Kaaskopje

"maar wat moet je nu hebben om bijvoorbeeld een winkel te beginnen?"
Geld. Een businessplan. Ervaring. Een duidelijke visie. Veel tijd en energie.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 18:13

Geld, businessplan, tijd en energie

dat zie ik als logisch. Ervaring moet je krijgen. Maar diploma's dan? Ik ben hier echt onbekend mee. Ik denk er nog niet al te serieus over na, maar stel dat ik mensen mee zou kunnen krijgen om samen iets op te zetten...ooit. Wat zou ik dan in huis moeten hebben?

Multi-functioneel centrum

Ik heb, i.v.m. verlof van de baas, 9 weken een MFC geleid, en poehhee, daar heb je energie voor nodig.

een moeder

een moeder

25-02-2014 om 18:19

Doe het niet Kaaskopje

Kaaskopje, als ik je een tip mag geven: doe het niet. Begin alleen een eigen bedrijf als je volop ideeën zit en een rotsvast vertrouwen hebt dat je een gat in de markt hebt gevonden. En als je bereid bent om risico's te nemen. Op basis van hoe ik jou op dt forum heb leren kennen, lijkt mij dat geen verstandige en logische stap voor jou.

Wat moet je in huis hebben

Een ondersteunend gezin (een must !)
Geld
Idealisme
Energie
Doorzettingsvermogen
PR-kwaliteiten
Boekhoudkwaliteiten
Inzicht in de markt
Klantgerichte vriendelijkheid
Belastingkennis

dat eerst maar even.

O en...

Natuurlijk een onverwoestbare gezondheid, want ziek zijn kun je jezelf niet permiteren.

Anno

Anno

25-02-2014 om 18:23

Darlarna ot

Het is echt jeugd van leeftijd 16 en ouder, al zeggen de meeste dat ze 19 zijn, al-le-maal-19...
Deze week een groep Polen, maar het wisselt erg en we hebben voornamelijk mensen uit Letland en Litouwen.

Ondernemer

Ondernemer

25-02-2014 om 20:11

Eigen winkel

Kaaskopje, onderschat een eigen winkel niet. Je moet heel veel mentale en financiële buffers hebben om dat in deze tijd dat tot een succes te kunnen brengen. En als het niet werkt ben je binnen no time in de schulden: huurcontract en inventaris alleen al.
Als je wilt gaan ondernemen, denk dan aan iets waar je weinig financiële verplichtingen aangaat in de vorm van bezit en contract. M

Ondernemer

Ondernemer

25-02-2014 om 20:12

Nog niet klaar

Kijk bv naar dienstverlening. Bijvoorbeeld coach bij Weightwatchers of zoiets. Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2014 om 01:24

Ik ben vooral nieuwsgierig

en misschien ook wel een beetje gaar door de gedachte dat ik nog 14 jaar te gaan heb tot ik 67 jaar ben. Dat klinkt natuurlijk vreselijk. Ik wil helemaal nog niet 67 jaar zijn en ik vind werken ook best leuk eigenlijk, maar ik zie de toekomst langs de weg van werken in loondienst niet bepaald rooskleurig in. Vandaar dat ik mijn fantasie af en toe de vrije loop laat gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2014 om 01:29

Ondernemer en anderen

Ik zou meteen met allerlei personeel moeten beginnen vrees ik) Een kracht die voor me kan sjouwen (want ik heb wel een idee wat ik zou willen gaan verkopen), een boekhouder en een hele felle lamp waaronder ik het geld in de kassa kan tellen)

begin niet voor jezelf

Kaaskopje, je valt nu onder de werknemersverzekeringen. Als je voor jezelf begint kan je dat nog even onder de paraplu van de WW doen, maar niet lang. Daarna ben je werknemer-af, krijg je geen WW meer als je werkloos wordt, geen ZW of arbeidsongeschiktheidsverzekering als je ziek wordt. Een zelfstandige moet zijn eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Dat kost klauwen met geld en er is geen acceptatieplicht, dus iemand met een vlekje heeft een probleem. Ik meen mij te herinneren dat jij meer dan 1 vlekje hebt, dus reken uit: de hoofdprijs betalen voor een halve dekking.

Er is geen enkel vangnet meer, behalve de bijstand. Niet erg aanlokkelijk, vrees ik.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2014 om 02:01

Temet

Ja onbevlekt ben ik niet) Voor mij zou er ook geen bijstand zijn, alleen aanvulling op het inkomen van Roefel, zodat we op bijstandniveau uitkomen via zijn inkomen. Armoe troef.

Ik denk dat jullie advies terecht is hoor. Als ik al iets voor mezelf wil beginnen, kan het beter in de hobbysfeer blijven, dan serieuzer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.