Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werknemer

Werknemer

20-09-2012 om 20:09

Niet blij met vervolgcontract

Over 1,5 maand verloopt mijn contract. Omdat mijn leidinggevende nog niet was begonnen over wat na afloop van mijn huidige contract heb ik een gesprek aangevraagd. Vandaag was dat. We praatten eerst wat over het werk, daarna vroeg ik ernaar. Mijn leidinggevende zei eigenlijk vrij snel dat ik een nieuw jaarcontract zal krijgen. Toch had ik het idee dat ze een beetje overvallen werd door mijn vraag. Het gekke is dat ze zelf niet begon over mijn functioneren maar dat ze met een paar collega's nog over mijn functioneren zou praten. Op één of andere manier voel ik me (nog?) niet blij met deze mededeling. Herkent iemand dat, waar komt dat vandaan? Of zou het zijn dat ik niet het vertrouwen heb dat dat contract er wel komt, ik vond mijn leidinggevende tenslotte vrij vaag doen. Daarnaast begon ze een collega (die ook een jaarcontract heeft) nogal op te hemelen, terwijl ze over mij niets zei. Ik weet het niet, voel me erg onzeker....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-09-2012 om 13:27

Vaag

Het klinkt alsof je leidinggevende haar werk niet goed heeft gedaan. Als je zo een gesprek aangaat, moet je natuurlijk wel goed voorbereid zijn.

Ik kan me je onzekerheid voorstellen, maar je kunt op het moment weinig doen lijkt me. Ik zou proberen gewoon mijn werk te doen en al het andere even naast je neer te leggen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2012 om 17:14

Is dat zo?

Ik krijg eerder het idee dat je leidinggevende er niet zo mee bezig is en dat je contract min of meer automatisch weer verlengd wordt.

In sommige bedrijven werkt dat zo.

Mij lijkt eerlijk gezegd dat als je contract echt niet verlengd zou worden dat je leidinggevende alle kans heeft gehad om dit aan te geven. Heeft ze niet gedaan dus.

Werknemer

Werknemer

22-09-2012 om 15:27

Pfff

Ik heb nog steeds een knoop in m'n maag hiervan. Sowieso ga ik mij maar vast oriënteren op vacatures, maar in mijn gespreksverslag zal ik dit ook duidelijk zetten en dit via de mail toesturen en om een akkoord met de inhoud van de tekst vragen. Dan heb ik in ieder geval wat op schrift.
Ik baal hier echt van omdat ik steeds "naast de pot pies" als het om banen gaat. Iedere keer is er na een jaar geen geld meer om de formatie op datzelfde niveau te houden, en moet ik weer op zoek. Inmiddels ben ik boven de 40 en wordt erg zenuwachtig daarvan. Duimen jullie voor een beetje geluk op dit gebied voor mij?Ik geloof dat ik dat zo onderhand wel nodig heb

Toke

Toke

22-09-2012 om 16:14

Maar..

.. In het gesprek is toch aangegeven dat ze je een nieuw contract gaan aanbieden? Dan zou ik me daar toch het meest aan vasthouden. Als het gesprek op jouw verzoek was, kan het heel goed zijn dat leidinggevende zich op dat punt niet goed had voorbereid.
Dat je je onzeker voelt, snap ik wel, zeker als je ieder keer een vervolgcontract misloopt. Ik zou ook wel om me heen kijken, als ik jou was, maar ik zou toch ook proberen niet elke schaduw op de weg voor een beer aan te zien. Maak jezelf niet van streek en speel naar je leiddinggevende vooral de tevreden, blije werknemer die net heeft gehoord dat ze waarschijnlijk een nieuw jaarcontract krijgt. Des te moeilijker kan ze onder die toezegging uit. Als je nu gaat vragen om een schriftelijke bevestiging van de belofte zet je alles op scherp en geef je ze eigenlijk heel veel ruimte om op de beslissing terug te komen. Niet doen. Wel in het gespreksverslag zetten, maar niet expliciet om de bevestiging vragen.

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2012 om 18:03

Wel toegezegd

Ik sluit me aan bij Toke, zo zou ik het doen, dat zal je meer zekerheid geven. Je leidinggevende heeft niet gezegd dat ze er nog over na moest denken. Ze heeft het wel toegezegd tenslotte.

Werknemer

Werknemer

22-09-2012 om 19:52

Jamaar

Jamaar jamaar Ze heeft er wel achteraan gezegd dat ze de week voordat mijn contract afloopt samen met de P&o adviseur nog een functioneringsgesprek wil. En ze wil nog een gesprekje hebben met een paar collega's over mij . dat klinkt toch niet helemaal alsof het al beklonken is. Ik denk idd dat het nu het beste is om het maar aan te zien. Ze heeft idd gezegd dat ik een nieuw jaarcontract krijg... of telt hetgeen wat ze erachteraan heeft gezegd als een voorbehoud?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-09-2012 om 20:15

Je was gewoon te vroeg

Of je leidinggevende is wat laat... Zo kun je het ook stellen.

Maar in ieder geval: Jij gaat echt geen functioneringsgesprek meer in het vooruitzicht gesteld krijgen als nu al bekend is dat je contract niet meer verlengd wordt.

Op zich zijn de stappen die je leidinggevende wil nemen niet raar of misplaatst. En normaal gesproken zou ze het nu echt al wel gezegd hebben, als nu al duidelijk is dat er voor jou in het bedrijf geen toekomst meer is.

Ik denk, maar ik kan de situatie natuurlijk niet helemaal plaatsen, dat je leidinggevende je heeft proberen te vertellen dat ze geen aanleiding ziet om jou geen nieuw contract te geven maar dat ze dat pas helemaal zeker weet als ze zich volledig heeft laten informeren over je daadwerkelijke functioneren. En dat is toch helemaal niet zo raar, of wel?!

Of heb jij aanleiding om te geloven dat je collega's niet tevreden over je zijn? Dat er dus mogelijk wel iets is aan te merken op je functioneren?

Werknemer

Werknemer

23-09-2012 om 13:51

Ginny

Jouw postings doen mij beseffen dat ik me er nu nog niet druk om moet maken. (Maar er wel rekening mee moet houden dat mijn contract heel misschien niet verlengd gaan worden -niet dat daar aanleiding toe is qua functioneren, maar om andere redenen-) Ik ga het vanaf nu afwachten, maar me wel vast oriënteren op vacatures zodat ik niet helemaal "flabbergasted" achterblijf mocht mijn contract niet verlengd worden. Als mijn contract wel gewoon verlengd wordt is dat dan alleen maar mooi meegenomen. Dus bedankt Ginny!

Werknemer

Werknemer

23-09-2012 om 13:52

Btw

Onder dat mom heb ik maar vast op een hele leuke vacature gesolliciteerd waar ik vast niet voor in aanmerking kom

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-09-2012 om 16:27

Graag gedaan!

En dat lijkt me een heel verstandige houding.

Wil er nog even aan toevoegen dat het wel netjes is om iemand een maand of 2 voordat zijn contract afloopt te laten weten of er al dan niet een verlenging in zit. Dan krijg je namelijk niet van die toestanden als die jij nu doormaakt.

Als ik jou was zou ik gewoon stug te blijven doorwerken, en het proberen te regelen dat je geruisloos de eerste werkdag na afloop van je huidige contract bereikt. Dat zou namelijk betekenen dat je contract automatisch verlengd is.
Of je hebt ondertussen een nieuwe baan gevonden en dan werk je daar

Aïda

Aïda

24-09-2012 om 23:21

Ginny ot

het is inderdaad netter wanneer er 2 maanden van te voren word aangegeven dat je contract niet verlengt word, maar helaas gebeurt dat niet altijd, zoals je misschien nog weet in mijn geval...
Ik moet 3 januari ook nog afwachten....

Bevestigen?

Is het n idee om leidinggevende een mail te sturen met daarin iets van 'beste x, ik was erg blij dinderdag jl. In ons gesprek van jou te horen dat mijn contract met een jaar wordt verlengd.
Ik heb het naar mijn zin (bladibla) en zie uit naar het toegezegde functioneringsgesprek.

Als eea toch verkeerd is geinterpreteerd hoor je dat snel genoeg. En anders is het een pro-actieve, constructieve boodschap.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.