Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cateau

Cateau

16-08-2020 om 13:12

NHG verplicht maar koopsom boven €310.000 hoe kan dit?

Ik ben geïnteresseerd in een woning die te koop wordt aangeboden door een woningcorporatie. Dit via de constructie Koopcomfort, waarbij NHG verplicht is. De prijs ligt echter ver boven de grens voor NHG van €310.000.
Overal lees ik dat NHG boven deze grens niet mogelijk is, maar ook dat Koopcomfort alleen mogelijk is mét NHG.
Weet iemand hier hoe dit in elkaar kan zitten?

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 13:23

Dat betekent dat je het verschil uit eigen geld moet financieren.

'de koopsom hoger dan € 310.000, maar is het bedrag in het taxatierapport € 310.000 of lager, dan is NHG mogelijk. Er is dan wel meer inbreng van eigen geld nodig.'

De taxatie moet dus lager uitkomen dan de afgesproken koopsom.

Cateau

Cateau

16-08-2020 om 13:41

Taxatiewaarde = koopsom

Sorry, vergeten erbij te zetten. Taxatiewaarde is exact gelijk aan de koopsom.

Erfpacht?

Heeft het iets te maken met de erfpacht die er op de grond gaat rusten? De taxatiewaarde wordt geschat door de woningcoöperatie, ook als jij de woning weer wilt verkopen.
Dus de werkelijke waarde (marktwaarde) kan flink afwijken.

Vraag informatie aan bij de hypotheekverstrekker, ik neem aan dat je die zelf mag kiezen?

Cateau

Cateau

16-08-2020 om 14:35

Wil

De taxatie is verricht door een onafhankelijk taxateur. Maar als de marktwaarde zou afwijken, zou dat iets uitmaken voor de NHG? De marktwaarde zal eerder hoger dan lager liggen, als ik het verdere aanbod hier (randstad) zo eens bekijk. Ik lees overal dat de koopsom absoluut niet hoger mag zijn dan €310.000, hoeveel eigen geld je ook meeneemt. Dus ik begrijp de eis niet. Geen idee of het iets met de erfpacht te maken heeft, ik krijg het niet gegoogeld.
Ik ga zeker bellen met onze adviseur hoor, maar dat kan pas morgen

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 14:37

Misschien

Is het gewoon een standaard tekst die ze in elke advertentie plaatsen? En is dit zinnetje over de NHG er per ongeluk in blijven staan?

Eén hypotheek?

Stel je huis is €300.000,- waard en de grond €100.000,-

Dan volgt er misschien een hypotheeklening van 3 ton mét nhg. Voor het erfpachtgedeelte van €100.000,- sluit je misschien een aparte hypotheekvorm/ lening af zonder nhg?
Bij erfpacht is de grond niet je eigendom en de bank kan het niet verkopen, de grond blijft eigendom van de woningcoöperatie. Ik kan me zo voorstellen dat je over dat gedeelte geen nhg krijgt. (?)

Cateau

Cateau

17-08-2020 om 20:43

Nou zeg

Het was een fout.....geen NHG nodig. Suf hoor, stress voor niks.
Maar dank voor het meedenken!

Cateau.

Succes met de aankoop van je nieuwe woning!

Cateau

Cateau

18-08-2020 om 21:39

Dank

Dank je wel Wil!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.