Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

anoniem

anoniem

07-06-2013 om 14:19

Nerveus door directeur

Ik werk op een onderwijsinstelling. Op mijn eerste werkdag kreeg ik van de directeur te horen dat hij maar drie keer waarschuwt en dat je er anders uitvliegt.

Ik had die man niet eens tijdens mijn sollicitatiegesprek ontmoet, dus dat was onze eerste ontmoeting.

Nu aan het eind van het jaar vliegen heel veel collega's eruit, maar sommigen weten nog steeds niet of hun contract verlengd wordt en ze na de zomer terug mogen komen. Het schijnt dat er momenteel sollicitatiegesprekken lopen en de directeur wil kijken of hij nog betere kandidaten kan krijgen.

Op zich heb ik te horen gekregen dat mijn contract verlengd gaat worden. Ik heb echter onlangs een aanvaring gehad met een student die heel brutaal was in de klas. Dit was al eerder gebeurt en ik had al met hem een persoonlijk gesprek over gevoerd. Deze keer heb ik weer een persoonlijk gesprek gehad maar ik heb hem ook doorverwezen naar de directeur (de directeur had zelf aangegeven dat hij graag wil spreken met de meest lastige gevallen).

Nu word ik echter door die man beschuldigd dat ik niet goed orde kan houden. Ik word echt vrij nerveus door die man. Als studenten over mij klagen dan wordt er helemaal niet naar mijn kant van het verhaal gevraagd. Laatst werd ik zelfs door de directeur op de gang afgeblaft toen ik hem vroeg of ik hem over een van de klachten kon spreken.

Ik ga er alsnog vanuit dat ik volgend jaar mag komen, zoals ze me hebben toegezegd. Maar hoe kan ik het best rustig blijven? Ik heb het gevoel dat ik het nooit goed kan doen. Ik kan niet in angst leven dat de studenten gaan klagen. Hebben jullie tips hoe ik volgend jaar zo goed mogelijk mijn werk kan doen? Zoals veel van mijn collega's heb ik een diep wantrouwen tegen de directie. Ik vind het heel moeilijk mijn werk thuis los te laten. Ik blijf maar malen of ik dingen niet weer fout heb gedaan of of ik dingen beter had kunnen zeggen...

Ik wil me gewoon weer kunnen ontspannen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2013 om 15:59

Ik ben

nu niet de beste adviseur misschien, maar hoeveel moed heb je nodig om de man er direct naar te vragen? Blijkbaar moet deze man, vindt hij, zich laten gelden door zich als een Bokito te gedragen, maar zolang jij een nieuw contract hebt voor volgend jaar, kun je je zo'n gesprek misschien wel veroorloven. Vraag wat zijn kritiek is, waardoor hij meteen met waarschuwingen begon te strooien, en wat je naar zijn idee moet doen om het ijs tussen jou en hem te breken.
Ik zeg dit nogal makkelijk misschien, ik zou zo'n gesprek heel moeilijk vinden, maar het kan in je voordeel werken.

Echt naar

Management bij terror vind ik altijd wel een goede uitdrukking voor zoiets. Het is moeilijk om je emoties er kalm bij te houden. Toch zou ik daar op inzetten. En geen leerlingen met klachten meer doorsturen. Strategisch management van jezelf dus. En verder hoop ik dat je lid bent van de bond of een goede advocaat achter de hand hebt. Verder is het afwachten en je kalm houden.
Kalm houden valt niet mee, weet ik alles van. Maar dan sta je toe dat ze je emotioneel ook nog te pakken hebben, daar heb je wel wat invloed op.

Sanne

Sanne

07-06-2013 om 23:15

Contractverlenging nog niet zeker

Want je hebt alleen maar te horen gekregen dat je mag blijven, maar ik leid uit je verhaal af dat je het nog niet op schrift hebt.

Heb je deze mondelinge toezegging van de directeur gehoord, of van iemand waardoor je ervan uit kan gaan dat het klopt?

Als het enigszins mogelijk is, zou ik de mondelinge toezegging zelf schriftelijk bevestigen aan degene die het gezegd heeft. In een soort van onschuldig mailtje, dat je blij bent dat je contract verlengd wordt bla bla bla. Dan ligt het maar vast (verbetert jouw positie). Want als ik het zo hoor, kan die directeur zo van gedachten veranderen en dan heb je helemaal NIETS aan een mondelinge toezegging.

Verder zou ik zo'n open gesprek als Kaaskopje voorstelt pas doen nadat je een contractverlenging op schrift hebt ontvangen, niet daarvoor.

Het klinkt mij afschuwelijk, zo'n directeur waaronder jij moet werken met angst en beven. Dus ik zou in jouw situatie serieus overwegen rond te kijken naar een andere werkomgeving (en m.n. andere baas).

En tot die tijd: bedenk wat het ergste is dat er kan gebeuren? Dat is dat hij je ontslaat. Vervolgens bedenken: is dat heel erg? Ik kan je financiele situatie niet inschatten maar weet wel een heel groot voordeel: dan heb je niet meer zo'n vreselijke baas .

En inderdaad, zorg voor een rechtsbijstandsverzekering voor arbeidsrecht... En zodra het vervelend wordt, meteen advies vragen en niet zelf van allerlei dingen gaan zeggen of doen.

Sterkte.

ff anno

ff anno

07-06-2013 om 23:30

Schoolmeester

Deze directeur denkt dat hij een schoolmeester is (3x waarschuwen en dan vlieg je er uit!) Op welke basis heb je een contract? Heb je geen CAO? Waar is de HRM afdeling? Bepaalt deze directeur in zijn eentje of je functioneert of niet? Is er een functieomschrijving? Wie beoordeelt je, aan wie rapporteer je? Doe je werk goed en hou bijv onder de studenten een enquete over hoe ze je als leerkracht vinden of wat ze van je lessen vinden. Steek je zelf wat van op en je kunt de uitslag eventueel gebruiken mocht men je pootje willen haken.
Ik reageer anno want ik heb gewerkt op een onderwijsinstelling. Potentaten zoals jij omschrijft werken daar nogal in directies, ja. Dat kan ik bevestigen. Vreselijk. Mijn directeur rook bloed als je je door hem liet intimideren. Dat soort mannen hebben soms dat ze bepaalde mensen er gewoon perse uit willen werken. Doe je niets tegen. Of een olifantenhuid kweken of een prettiger werkgever zoeken. Confrontaties vermijden. Je bent in een afhankelijke positie en daar smullen ze van. Heerlijk mensen tegen elkaar uitspelen. Dat is gewoon een hobby. In het onderwijs zijn vele -vooral oudere- werknemers met een olifantenhuid. Niet voor niets! Sterkte!

bibi63

bibi63

08-06-2013 om 14:01

Hangt van het contract af

Waarschijnlijk heeft ze óf een contract 'eerste dienstverband met uitzicht op vast'. In dat geval moet een beoordeling uitmaken of contract verlengd (vast) wordt of niet. Óf ze heeft een contract op basis van een tijdelijke vacature. Dit wordt ook vaak gegeven als men ná 1 jan in dienst komt, omdat tot de zomervakantie te kort is om iemand te beoordelen, na de zomervakantie wordt dat dan normaliter een 'eerste dienstverband met uitzicht op vast'. In geval van 'tijdelijke vacature' die loopt tot 1 aug of tot laatste schooldag kan zonder pardon het contract gewoon eindigen. Ik vind het sowieso, ook al heb je een fijne baas, het nogal een onzekere toestand in het onderwijs.
Gr. Bibi

Evenzo

Evenzo

08-06-2013 om 22:50

Directeuren

Ik heb het idee dat directeuren in het (basis-) onderwijs sowieso veel autonomie hebben op het gebied van personeelsbeleid. Mijn zus vertelde ook zo'n staaltje. Een van haar collega's werkt al 15+ jaar op dezelfde school. De nieuwe directeur kan het niet goed vinden met de collega en schuift zo met de formatie dat deze collega moet gaan werken op een andere school (binnen dezelfde stichting).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.