Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nederlands leren

Mijn dochter uit colombia, die de nederlandse nationaliteit heeft, zal naar nederland komen om hier aan de HBO of universiteit te studeren. Zij zal dan 18 jaar oud.
Zij zal dan eerst nederlands moeten leren want de kans is klein dat ze een opleiding kiest waarvan de bacheloor deel in engels is.
Aangezien ik werkloos ben op dit moment is het voor mij belangrijk te weten hoe ik financieele steun kan krijgen gedurende de periode dat ze nederlands leert. Zij zal minstens 1 jaar lang fulltime bezig moeten zijn om haar NT2 nivo te kunnen halen.
Van de DUO krijgen wij geen lening.
Bedankt alvast voor alle tips.!
Gilberto

DUO

http://www.nt2.vu.nl/nl/nt2-academy/inburgeren/index.asp

Ik zou contact opnemen met de dichtbijzijnde universiteit met een internationaliseringsafdeling/afdeling Nt2.

Het kan een heel gedoe zijn maar ik zie niet in waarom je dochter geen lening zou kunnen krijgen bij de DUO.
Er zijn vast wel allerlei voorwaarden, maar daar zou de instelling je bij kunnen adviseren.

Als ze geen internationaal diploma heeft kan het zijn dat haar diploma eerst gewaardeerd moet worden bij de NUFFIC.

De universiteit kan je ook een iets realistischer inschatting geven welke cursus of training geschikt en haalbaar zou kunnen zijn.

Een alternatief is het zoeken van werk en op een andere manier het Nederlands bij te spijkeren, als inburgeraar.

Kan ze niet alvast beginnen in Colombia met de cursus Nederlands?

Via de Nederlandse ambassade is vast informatie te vinden over instituten die Nederlands geven in Colombia of ander advies.

Het kan een speurtocht zijn met allerlei regelgeving.

Misschien heeft het zin om eens te kijken op de website van Buitenlandse partner. Die weten vaak ook heel veel van diverse regelingen.

Of bel de gemeente wat er mogelijk is.

Dochet heeft de Nederlandse nationaliteit

Dat betekent dat ze geen aanspraak kan maken op de regeling die voor inburgeraars geldt. Dus helaas geen DUO-lening.
Voor de universiteit zal ze minimaal staatsexamen I, maar waarschijnlijk staatsexamen II moeten halen. Dat is heel pittig, zeker 1 tot 1,5 jaar heel erg hard werken.

De kosten voor een school: op de website van blik op werk vind je diverse instellingen, maar die zijn veelal gericht op inburgering (A2-niveau) Hoger opgeleiden gaan vaak meteen voor staatsexamen. Dan moet je nog opbouwen: van A0-A1-B1-B2 (=staatsexamen 2).
Radboud into language vraagt voor elke stap 670 euro. Zij werken met het boek Contact (tekst- en werkboek).

Als ze gedisciplineerd is kan ze ook zelf gaan werken. Spreken en schrijven moet wel met iemand die Nederlands spreekt en kan corrigeren, wellicht kun je haar daarbij helpen.

Een paar mogelijkheden:

Websites: (van gemakkelijk naar moeilijk)
www.stationnederlands.nl
www.50talen.com (audiobestanden op je mobieltje zetten)
www.oefenen.nl (veel oefensites)
www.nt2taalmenu.nl
www.cambiumned.nl
www.nia.nl

Boeken:
Ze kan voor A0-A2 beginnen met
- contact (uitgebreid)
- Nederlands voor buitenlanders (Delftse methode)
- of: de Opmaat

Ik zou daarna (dus na A2-niveau) kiezen voor het vervolg van De Opmaat: dat is dan De Sprong, Vooruit (examentraining voor staatsexamen I) en De Finale (staatsexamen II).

Wellicht kan ze veel doen door zelfstudie en kan ze daarna eventueel een examentraining volgen, voordat ze examen gaat doen. Zo'n training is kort en kost e 170,00 In Nijmegen althans, er zijn meer plekken.

Examens zijn er 4: lezen, schrijven, spreken en luisteren. Elk onderdeel kost E 45,00 J heoft niet eerst staatsexamen I te doen, je kunt ook direkt staatsexamen II doen als je denkt dat je voldoende voorbereid bent.

Mijn advies daarnaast: zoek een vaktijdschrift uit het vakgebied wat je wil gaan studeren en probeer af en toe stukjes daaruit te lezen en te vertalen. Dan leer je ook meteen specifieke woordenschat.

Veel succes voor je dochter.

Tsjor

Nog een aanvulling

Op www.staatsexamensnt2.nl vind je voorbeeldexamens met beoordelingsmodel. Als ze eenmaal zover is. De beoordelingsmodellen zijn voor jou interessant, omdat je dan kunt zien waar op gelet wordt bij de beoordelingen van spreken en schrijven.

Nog een tip: De opmaat (zie www.staatsexamennt2.nl) etc. heeft een goede website die via het boek toegankelijk is. Daar staan ook correctiemodellen bij die je zelf zou kunnen gebruiken voor het corrigeren van schrijfoefeningen en het beoordelen van spreekoefeningen. En er staat extra materiaal, transcripten, antwoorden etc.

Tsjor

mijk

mijk

22-09-2014 om 19:53

weet je het zeker

Mijn ervaring is juist dat er erg veel studies im het Engels zijn. Ik ben voor mijn nichtje aan het rondkijken en het was echt heel opvallend. Dus wat wil ze studeren?

Mijk

Annet

Annet

22-09-2014 om 23:10

Welke richting wil ze op?

Er zijn verschillende universitaire opleidingen die Engelstalig zijn en gericht op internationale studenten, soms naast de reguliere Nederlandstalige opleiding. Daar zitten wel wat extra kosten aan vast, maar die zijn een stuk lager dan een jaar onderhoud en les.
Is haar Engels wel voldoende?

International studies

Is International Studies iets voor haar? Die opleiding is volledig in het Engels en veel studenten komen uit het buitenland. Het valt onder de Universiteit van Leiden, maar is gevestigd in Den Haag.

skik

Andere oplossingen

Spreekt ze wel goed Engels? Met een Nederlands paspoort kan je ook gewoon in Engeland studeren, even bij de IB groep navragen of je nog steeds studiefinanciering krijgt tegenwoordig voor een studie die je volledig in het buitenland doet. Spanje zou ook een optie zijn.

En er zijn zoveel studies die je in het Engels kan volgen in Nederland op het moment dat ik daar toch nog een keer serieus naar zou kijken.

En anders inderdaad gewoon werken overdag en 's avonds leren. Overigens hoefde mijn broertje voor Delft geen staatsexamen te doen (geen Nederlands in pakket) dacht ik maar een ander examen Nederlands; dat is natuurlijk makkelijk na te vragen bij de universiteit van haar keuze.

Mariel

Angela67

Angela67

24-09-2014 om 11:02

university college?

http://www.uu.nl/university/college/en/Pages/default.aspx

(ook in A'dam)
gr Angela

Sawo

Sawo

24-09-2014 om 11:59

studeren in engeland?

Ik heb gehoord dat studeren in engeland extreem duur is. Ook University college is best duur.

Maar weet je zeker dat ze NT2 niveau nodig heeft? Waar heb je dat gelezen of gehoord? Bij mijn dochter zit 30% duitse studenten op een nederlandstalige studie. Nu die hadden echt geen NT2 toen ze begonnen. Ze hebben alleen een zomercursus in Nijmegen gedaan.

Maar zoals anderen al zeiden veel studies zijn tegenwoordig ook in het engels.
gr Saar

Yura

Yura

24-09-2014 om 12:45

Buitenlandse studenten

Ik heb juist het idee dat in Delft waar ik vaak kom, bijna niemand nog Nederlands spreekt. Als je daar door de universiteitswijk loopt of fietst hoor je iedereen eigenlijk alleen maar (gebroken) Engels praten. En kan ze echt helemaal geen Nederlands? Ik neem aan dat het over het aankomende schooljaar gaat? Dan kan ze spelenderwijs nog heel wat oppikken volgens mij, zeker als er een hele kleine basis is. Als ze veel Nederlandse tv gaat kijken, Nederlandse vrienden op haar facebook uitnodigt, Nederlandse (kinder)boeken leest moet het wel mogelijk zijn om die hele kleine basis wat te vergroten, zodat ze straks misschien met een iets kortere cursus kan volstaan. Ook online is wel eea aan gratis aanbod te vinden. Misschien kun je het jaar dat ze dan bezig is beperken tot een half jaar ofzo.

JP

JP

24-09-2014 om 13:26

Engelstalige opleidingen

Als je dochter hem niet al gevonden heeft, heeft ze misschien wat aan deze website: http://www.studyinholland.nl/ of de bijbehorende http://www.studyfinder.nl/ "Holland offers more than 2,100 English-taught study programmes and courses. This is the only database in Holland that offers a complete, independent and up-to-date overview of all programmes taught in English or other foreign languages in Holland. Browse through the courses and find the programme that suits you best!

Heeft ze al enig idee wat ze wil gaan doen?

Linda K

Linda K

24-09-2014 om 22:13

Engelstalige opleiding

Bovenstaande site heeft het over 216 Engelstalige bacheloropleidingen. Nog steeds veel, maar geen 2100. Kijk vooral eens of er iets bij zit voor dochter.

Engeland is gruwelijk duur, dus dat zou ik niet zo snel aanraden. Bovendien zou je dochter misschien overseas collegegeld moeten betalen (nog eens aanzienlijk meer) omdat ze niet lang genoeg in de EU gewoond heeft.

Komt ze met haar diploma wel in aanmerking voor toelating tot HBO of universiteit, of heeft ze internationale kwalificaties behaald?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.