Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

abp

abp

22-08-2012 om 10:51

Moét je pensioen opbouwen bij een pensioenfonds?

Ik heb een korte vraag, hoop dat iemand van jullie het weet:
Moét je persé bij je pensioenfonds een pensioen opbouwen, of mag je het geld ook opnemen en er zelf mee aan de slag gaan om je pensioen op te bouwen??

Groetjes, ABP

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

*het geld*?

Wat bedoel je met *het geld*?
als het gaat om geld wat via je werkgever in een pensioenfonds is gestort,dan heb je daar pas recht op vanaf het moment dat je met pensioen gaat.
Je kan natuurlijk wel zelf gaan sparen voor je oude dag .
Of je ook uitgeschreven kan worden bij het pensioenfonds van je werkgever zou ik niet wetnen.

Vic

Vic

22-08-2012 om 16:43

Kan niet

Er zijn wel pensioenmethodes waar je zelf enige zeggenschap hebt over hoe het geld wordt belegd (beschikbare premie), maar de meeste bedrijfspensioenfondsen werken niet zo. Je kunt niet zelf kiezen om mee te doen omdat de fondsen zijn gebaseerd op solidariteit. De betaalde premies worden ook weer gebruikt om uitkeringen te doen aan huidige pensionado's. Zelfs als je weet dat je de 65 niet gaat halen, kun je er niet voor kiezen om niet meer mee te doen. Anders zou het systeem niet meer werken.

Tinus_p

Tinus_p

22-08-2012 om 17:00

Verplicht

"Moét je persé bij je pensioenfonds een pensioen opbouwen, of mag je het geld ook opnemen en er zelf mee aan de slag gaan om je pensioen op te bouwen??"
Bij de meeste werkgevers is deelname verplicht; dit geldt ook voor overheid/ABP (waar je gezien je nick bij zit).
Overigens is dat niet omdat de premies (ook) meteen worden uitgekeerd.
Hoezo?

Jesse_1

Jesse_1

22-08-2012 om 19:58

Kort door de bocht: ja

Even heel algemeen gesproken: als de werkgever jou een pensioen aanbiedt, is het meestal verplicht om daar aan mee te doen. Heel strikt kun je daar ook afstand van doen, maar de werkgever kan daar later mee in de problemen komen, dus vandaar dat een werkgever dat normaal gesproken niet zal doen (heeft te maken met al je werkgevers hetzelfde aanbieden etc).
Je kunt niet zelf je pensioenfonds uitzoeken.
Geld dat in een pensioenfonds zit kun je er niet uithalen. Wat wel mogelijk is, bijv bij een streefregeling, is dat je met het opgebouwde bedrag op de pensioendatum bij een andere pensioenverzekeraar een pensioen koopt.
Jesse

Vic

Vic

22-08-2012 om 20:51

Tinus

"Overigens is dat niet omdat de premies (ook) meteen worden uitgekeerd."
Gebeurt dat dan niet? Is dat alleen zo bij de AOW?

abp

abp

22-08-2012 om 23:14

Re: hoezo

Ik krijg steeds meer de indruk dat ik zelf ook een prima pensioen op kan bouwen. Mijn partner is ondernemer en is ook druk bezig om dit zelf te regelen. Als ik zie welke rendementen hij haalt, zelfs in deze tijd, zie ik ook wel mogelijkheden. Ik moet alleen ergens geld vandaan halen.
Al koop ik er grond voor, als je ergens in de buurt van een kern grond koopt, is die over 25 jaar vast meer waard.
Ik kan me voorstellen dat het werkgeversaandeel bij een pensioenfonds moet blijven, maar je betaalt zelf toch ook een deel? Dat is en blijft mijn geld, lijkt me zo.

Ik zal eens bij de bond informeren.
En ja, ik zit bij de ABP (min 15% volgend jaar... leuke club, maar niet heus)

Jesse_1

Jesse_1

22-08-2012 om 23:51

Zo simpel ligt het niet

Jouw werkgever heeft een overeenkomst met het pensioenfonds over een bepaald soort pensioen dat elk van zijn werknemers opbouwt.
Het is wettelijk verboden om onderscheid te maken tussen werknemers (bij het pensioen). Waarschijnlijk betaal je een vast % van je pensioengrondslag als bijdrage, dus niet een % van je premie. Het is niet overigens niet 'jouw geld'.
Stel dat jij afstand zou doen van je hele pensioen (of een gedeelte daarvan, dat maakt niet uit). Op dat moment maakt jouw werkgever dus al onderscheid. Dat jij daarom gevraagd hebt en daarvoor (dan ook) getekend hebt maakt niet uit. Stel dat jij op de pensioendatum uit je andere beleggingen niet genoeg rendement hebt gehaald en je alsnog tot je werkgever keert; hij heeft immers onderscheid gemaakt en dat mag niet. Het wordt nog een lastig verhaal wie er dan gelijk krijgt. Of dat je arbeidsongeschikt raakt en dus minder in kan gaan leggen.
Buiten dat vermoed ik dat ABP een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds is, en dan is niet meedoen in het geheel niet mogelijk.
Kijk eens op: http://www.fincura.nl/collectief-pensioen/uw-werknemer-wil-niet-deelnemen-aan-de-pensioenregeling/ of http://ondernemersontbijtgroenehart.nl/blog/mijn-medewerker-wil-geen-pensioen-hoe-los-ik-dit-op/
Je bent in ieder geval niet de enige die er zo over denkt
Ik zou als eerste eens je CAO of arbeidsovereenkomst doorlezen, waarschijnlijk staat er in dat je verplicht bent om mee te doen.

Tinus_p

Tinus_p

23-08-2012 om 14:53

Vic

Vic:
"Gebeurt dat dan niet? Is dat alleen zo bij de AOW?"
Ja. AOW is omslagstelsel: wat er aan premies wordt betaald, wordt meteen weer uitgekeerd. Pensioenfondsen werken via beleggingen: wat er binnekomt, wordt niet uitgekeerd, maar belegd, en die beleggingen leveren weer geld op om uit te keren. Een pensioenfionds kan dus doorgaan met uitkeren, ook al zijn er geen werkenden meer die premie betalen.

Tinus_p

Tinus_p

23-08-2012 om 14:55

Izar-rekenrente

Izar:
"Overigens behaalt het ABP op zich ook geen slechte rendementen op dit moment. De slechte financiele toestand en de noodzaak tot korten komt vooral door de rentewaarmee het pensioenfonds zijn verplichtingen moet waarderen. Aangezien die rente al enige tijd (historisch) laag is, moet er dus meer geld gereserveerd worden om toekomstige uitkeringen te betalen."
Overigens laat dit zien, hoe waanzinnig de huidige kortinsplannen zijn. Die kortingsplannen zijn gebaseerd op een volkomen fictieve rekenrente, die is gekoppeld aan (vziw) de ECB renrte of anders de euribor. Maar ondertussne kna een pensioenfonds het geweldig doen met zijn beleggingen, en veel meer rendement halen dan de rekenrente.

Tinus_p

Tinus_p

23-08-2012 om 17:09

Rekenrente als voorspeller

Izar:
"Dat maakt het lastig. We kunnen nu niet korten en hopen dat de rente weer stijgt. Als er niet gekort wordt en rente blijft laag dan is het "na ons de zondvloed".
Het punt is ietsje anders. De vraag is, of de rekenrente wel een goede voorspeller is van het toekomstige rendement. Ik ken een paar mensen die een beetje verstand hebben van verzekeren, en zeggen dat dat niet zo is.
Die rekenrente is namelijk niet gebaseerd op rendement (historisch of verwacht), maar op de ECB-rente of de euribor: allebei kortlopende rentes. De problemen waar je steeds over leest, ontstaan niet doordat het werkelijke rendemenrt zakt, of het werkelijke vermogen, maar omdat de rekenrente steeds verandert. In die zin is het probleem volkomen fictief.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

24-08-2012 om 07:37

Rekenrente

Rekenrente is de rente die door geld- en kapitaalmarkt worden gebruikt bij het geven van leningen. Pensioen fondsen moeten deze rekenrente van De Nederlandsche Bank gebruiken voor het vaststellen van hun voorspelde groei en dus van hun dekkingsgraad.
Door de crisis is de rente die op de kapitaalmarkten wordt gehanteerd flink gedaald. Het gevolg is dat ook de rekenrente veel lager is, waardoor het vermogen van de fondsen langzamer groeit dan voorheen. De dekkingsgraad neemt daardoor af, wat in het ergste geval kan leiden tot verlaging van de uitkeringen. Ook de premies kunnen verhoogd worden.

Tinus_p

Tinus_p

24-08-2012 om 12:58

Elisabeth

Elisabeth:
"Door de crisis is de rente die op de kapitaalmarkten wordt gehanteerd flink gedaald. Het gevolg is dat ook de rekenrente veel lager is, waardoor het vermogen van de fondsen langzamer groeit dan voorheen."
Je 'waardoor' klopt niet. Het punt is, dat de (fictieve) rekenrente lager is, maar dat niet zoveel zegt over de werkelijke rente, of beter gezegd, het werkelijke rendement.
De vraag is, of de huidige rekenrente werkelijk voorspelt wat het toekomstige rendement is. Izar zegt (op zichzelf begrijpelijk) dat het verstandig is om daarvan uit te gaan, maar er zijn horde smensen, die de huidige rekenrente te pessimistisch vinden.

Jaymza

Jaymza

24-08-2012 om 18:52

Nou

Onlangs een artikel gelezen waarin de pensioenfondsen aangaven dat hun werkelijke rendement veel hoger is dan de rekenrente en ze helemaal geen liquiditeitsproblemen hebben. Ze zijnalleen verplicht hun toekomstig en huidig rendement lager in te schatten. Pensioenfondsen zetten hun geld niet op spaarrekeningen met een rente van 2 % maar moeten net doen alsof. Straks krijgen de gepensioneerden minder geld en Wellen de saldo's bij de fondsen aan

Jaymza

Elisabeth B.

Elisabeth B.

24-08-2012 om 21:25

Tinus

Ik schreef dat DNB mbv de rekenrente de voorspelde groei en daarmee de dekkingsgraad bepaald, ik zeg niets over werkelijke (huidige) groei, daar kun je een aardige boom over opzetten (en je ook flink rijk rekenen ).
Ik reageerde op jouw posting waarin je schrijft dat de rekenrente op euribor is gebaseerd, dat is niet zo.

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2012 om 09:45

Elisabeth

Elisabeth:
"Ik reageerde op jouw posting waarin je schrijft dat de rekenrente op euribor is gebaseerd, dat is niet zo."
Que?Maar je schrijft zelf: "Rekenrente is de rente die door geld- en kapitaalmarkt worden gebruikt bij het geven van leningen."
De euribor is die rente van de kapitaalmarkt (of beter gezegd: één van de vele, maar wel een veelgebruikte).

Elisabeth B.

Elisabeth B.

26-08-2012 om 08:14

Interbancair tinus

De euribor is het benchmarktarief op de geldmarkt waartegen interbancaire termijndeposito's met een vaste looptijd tot en met één jaar in euro's binnen de monetaire unie aangeboden worden door de ene bank aan de andere bank. Het is een afkorting van euro inter bank offered rates, binnen de euro zone dus hetzelfde als de libor (waar nu een schandaal mee speelt). Er zijn verschillende euribor tarieven, afhankelijk van de looptijd. Een panel van banken uit de euro zone stelt dagelijks de euribor vast. De euribor wordt gebruikt als basis voor het vaststellen van rentes van afgeleide producten.

Tinus_p

Tinus_p

26-08-2012 om 17:30

Ja, maar

Elisabeth:
"De euribor is het benchmarktarief op de geldmarkt waartegen interbancaire termijndeposito's met een vaste looptijd tot en met één jaar in euro's binnen de monetaire unie aangeboden worden door de ene bank aan de andere bank. Het is een afkorting van euro inter bank offered rates, binnen de euro zone dus hetzelfde als de libor (waar nu een schandaal mee speelt). Er zijn verschillende euribor tarieven, afhankelijk van de looptijd. Een panel van banken uit de euro zone stelt dagelijks de euribor vast. De euribor wordt gebruikt als basis voor het vaststellen van rentes van afgeleide producten."
Ja, dat weet ik wel ongeveer. Maar de vraag is: wordt de euribor (of één v euribors) nou gebruikt als rekenrente voor pensioenfondsen? En hoe betrouwbaar is dat?

Tinus_p

Tinus_p

27-08-2012 om 17:40

Terug naar begin

Ben je er uit, abp?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

27-08-2012 om 18:15

Beemer

Ik denk dat je de verkeerde citeert, ik schreef nl over de rekenrente het volgende:
"Rekenrente is de rente die door geld- en kapitaalmarkt worden gebruikt bij het geven van leningen. Pensioen fondsen moeten deze rekenrente van De Nederlandsche Bank gebruiken voor het vaststellen van hun voorspelde groei en dus van hun dekkingsgraad."
De rekenrente is dus de wijze waarop DNB in haar toezicht de voorspelde groei en de dekkingsgraad van pensioenfondsen vaststelt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

28-08-2012 om 11:13

Pensioendag

Op zaterdag 29 september is er een (gratis toegankelijke) pensioendag van 1100 tot 1600 uur aan de achtergracht 4 in Amsterdam (bezoekerscentrum van DN. Je kunt daar antwoord krijgen van deskundigen op al je vragen over je eigen pensioen. Ook zijn er verschillende presentaties. Zowel experts van DNB als AFM zijn aanwezig om vragen te beantwoorden over je pensioen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.