Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

19-04-2013 om 17:20

Moet men bezwaar indienen bij ontslag op bedrijfseconomische gronden om ww-uitkering te verkrijgen

Mijn beste vriendin is helaas ontslagen om bedrijfseconomische reden. Voor de hele afdeling heeft de directie een ontslagaanvraag bij UWV ingediend.
Ik heb ongeveer zeven jaar geleden een soortgelijk geval meegemaakt. Men adviseerde ons met klem direct een bezwaarschrift te versturen aan het bedrijf èn een advocaat te benaderen om deze zaak af te handelen. De reden hiervan was om onze WW-uitkering veilig te stellen. Als men het eens is met het ontslag dan is men "verwijtbaar werkloos"! De advocaat had dit destijds voor mij afgehandeld als een formaliteit.
Mijn vriendin heeft via de vakbond waar zij lid van is een advocaat kunnen regelen. Die advocate vroeg aan haar om de feitelijke verweerpunten naar haar door te mailen. Mijn vriendin heeft zelf geen idee wat haar verweerpunten moeten inhouden. Zij heeft zelf van het bedrijf een kopie gehad van de ontslagaanvraag. Dit telt meer dan 100 pagina's. In het kort gezegd komt het erop neer dat de afdeling moet worden opgeheven omdat het bedrijf geen geld meer heeft om de salarissen te betalen. Zij is ook niet herplaatsbaar elders in het bedrijf.
De advocate heeft haar ook een brochure van UWV verstuurd om haar inzicht te geven in het toetsingskader van de UWV. Daardoor ontdekte ze dat het geen nadelige gevolgen heeft voor een eventuele WW-uitkering, indien de werknemer akkoord gaat met de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, mits dit is ontstaan om bedrijfseconomische redenen. De werknemer hoeft dus niet te protesteren tegen zijn ontslag om een WW-uitkering te ontvangen.
Is het zo dat de regels m.b.t. het verkrijgen van een WW-uitkering inmiddels zijn gewijzigd? Voorheen was men "verwijtbaar werkloos" als men akkoord gaat met het ontslag. Dat geldt ook als men om bedrijfseconomische reden ontslagen was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, de regels zijn gewijzigd

Ja, de regels zijn gelukkig een aantal jaren terug veranderd en die nepbezwaren-voor-de-ww zijn nu gelukkig niet meer nodig.

Groeten,

Temet

guera

guera

19-04-2013 om 21:17

Zou t wel doen

Ik zou wel verweer schrijven. Hoeft inderdaad niet Je kunt een vaststellings overeenkomst tekenen. Is het soc plan beetje ok? Als je verweer aantekent en het voorkomt kan het zijn dat ze er meer uit kan slepen. Hoeft niet te lukken als de afspiegeling loep zuiver is ....vaak is dat niet zo. Maar dat zal advocate weten....

Klaartje

Klaartje

19-04-2013 om 21:29

Wel altijd nakijken

dat in de overeenkomst staat, dat het om economische reden is en de werkgever het initiatief neemt. Het beste kun je de advokaat even laten nakijken, want soms heb je een iets langere ontslagtijd ivm leeftijd.

NaShA

NaShA

19-04-2013 om 22:17

Langere opzegtermijn ivm leeftijd

zal denk ik niet zo snel het geval zijn, dat zie je toch meer bij mensen boven de 60. Regels zijn jaren geleden aangepast en nu is het aantal jaren dat je werkt bij je werkgever bepalend voor de lengte van je opzegtermijn. Verder kan ik inderdaad bevestigen dat een vaststellingsovereenkomt, mits juist opgesteld, geen probleem voor een uitkering hoeft te zijn.

Klaartje

Klaartje

20-04-2013 om 21:12

Nou

Man raakt ook werk kwijt om econimische redenen en de opzegtermijn van werkgever werd 3 maanden ipv 2 omdat dat zo in de cao stond. was bij leeftijd tussen 45 en 55 jaar. Maar ligt aan cao dus.

Monique D*

Monique D*

20-04-2013 om 21:43

Geen opzegtermijn beschreven in arbeidscontract

In het arbeidscontract van mijn vriendin is niets beschreven over een opzegtermijn. Ook hanteert het bedrijf geen CAO.
Kan ze dan alsnog een opzegtermijn afdwingen i.v.m. haar leeftijd? Zij is 50 jaar.

Sancy

Sancy

20-04-2013 om 22:53

Wettelijk

Er is in ieder geval nog altijd de wettelijke proeftijd waar men zich aan moet houden als er geen andere proeftijd bedongen is.
Lees dit maar eens: http://www.arbeidsrechter.nl/einde-arbeidsovereenkomst-opzegging-ontslag-ontbinding

Sancy

Sancy

20-04-2013 om 22:58

Oh jee

Zei ik echt proeftijd? Opzegtermijn natuurlijk. het is even geconcentreerd lezen en de regels toepassen op haar situatie, maar er geldt altijd een opzegtermijn bij opzegging.

Jojo

Jojo

21-04-2013 om 14:55

Kijk wel uit

Ik zou die vaststellingsovereenkomst niet zomaar tekenen. Eerst die advocaat ernaar laten kijken.
Als ik vorig jaar getekend had, had ik nergens meer recht op gehad. Mijn baan ben ik wel kwijt (dat zou toch wel gebeurd zijn - boventallig wegens bezuinigingen/reorganisatie) maar mijn advocaat heeft er een beduidend beter bedrag uit weten te slepen voor me. Had ik getekend, dan was dat niet meer mogelijk geweest.

GS

GS

23-04-2013 om 22:00

Vaststellingsovereenkomst

Lees de vaststellingsovereenkomst inderdaad goed na. Niet alleen qua bedrag en of er niet meer 'uit te slepen is' maar ook qua inhoud. Het UWV hanteert dan wel niet meer dat je bezwaar moet maken tegen je ontslag, de vaststellingsovereenkomst moet wel aan bepaalde strikte vereisten voldoen dat zeer nauwkeurig wordt getoetst. Een voorbeeld vaststellingsovk die zij goed vinden is volgens mij wel op hun website te vinden. Sterkte hoor, want het vinden van een nieuwe baan is geen sinecure, zeker niet op die leeftijd

Monique D*

Monique D*

23-04-2013 om 22:27

Reactie advocate

Mijn vriendin heeft de advocate gesproken. Volgens haar is deze "verklaring wederzijds goedvinden" niet nodig als de werkgever toestemming heeft gevraagd aan het UWV voor de ontslagvergunning. Er wordt inderdaad een opzegtermijn gehanteerd. In het geval van mijn vriendin (50 jaar) zou het twee opzegtermijnen zijn, met aftrek van één. Er blijft dus één opzegtermijn over. Dat betekent dat als haar overeenkomst op 30 april eindigt, het opzegtermijn per 1 mei in zal gaan en eindigt dan op 1 juni. Ze krijgt dan gewoon haar salaris van het bedrijf. In juli ontvangt ze haar WW-uitkering. Het bedrijf maakt geen gebruik van een CAO en er is ook niets hiervan in haar arbeidsovereenkomst vermeld. Dus de wettelijke opzegtermijn geldt in dit geval.
De advocate heeft haar wel aangeraden om toch een bezwaarschrift in te dienen. Zij kan bijvoorbeeld aangeven dat zij het niet eens is met haar ontslag i.v.m. haar leeftijd.

Monique D*

Monique D*

04-05-2013 om 16:38

Vergunning ontslag is verstrekt, hoe zit het precies met opzegte

Mijn vriendin heeft vandaag een afschrift van de beslissing op de ontslagaanvraag van haar werkgever ontvangen van het UWV.
UWV heeft op 2 mei 2013 de toestemming verleend om de arbeidsverhouding op te zeggen.

Wij vragen ons af wat nu voor haar de gevolgen zijn wat betreft de opzegtermijn.
Ze heeft recht op een opzegtermijn. Wat is nu de opzegtermijn? Is dat de periode van 2 mei tot en met 2 juni of gaat het in vanaf 2 juni tot en met augustus? Wat is de opzegtermijn van de werkgever en de fictieve opzegtermijn?
Ontvangt ze de WW-uitkering van het UWV eind mei of eind juni 2013 als ze vanaf maandag 6 mei a.s. haar uitkering ga aanvragen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Opzegtermijn

Met de opzegtermijn kan ik je niet helpen, maar als je een aanvraag voor ww-uitkering indient moet je er rekening mee houden dat het ongeveer 8 weken duurt voordat er een bslissing komt. De ww is een uitkering per vier weken, dus de uitbetaaldatum loopt anders dan met een salaris.

Ze moet zowel een ww-uitkering aanvragen (op www.uwv.nl) als zich inschrijven als werkzoekende (www.werk.nl). Vooral de website van werk.nl vraagt veel tijd om wegwijs te worden. Er zijn zelfs speciale workshops voor.

Overigens kan ze dit nu al doen, want het is allemaal via internet.

Ik zou niet wachten tot er duidelijkheid komt over de opzegtermijn. Liever nu alvast aanvragen en later zeggen dat het toch een latere datum wordt, dan achteraf te laat zijn met de formaliteiten, want dat levert altijd nadeel voor jezelf op.

Veel sterkte voor je vriendin.

Tsjor

NaShA

NaShA

04-05-2013 om 20:47

De opzegtermijn

Gaat pas in op de 1e dag van de nieuwe maand na opzegging door werkgever. Maw: de werkgever kan nu gaan opzeggen. Moet brief sturen. Als hij dat nu doet gaat op 1 juni de opzegtermijn lopen. Afhankelijk van bijv cao hoe lang deze is. Anders de wettelijke. Dan hangt het van arbeidsverleden af bij deze werkgever af. Werkgever mag 1 maand aftrekken vanwege de procedure bij uwv. Moet wel wel minimaal 1 maand overblijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.