Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even Annie

Even Annie

09-04-2015 om 18:46

Moeilijke situatie, wat zouden jullie doen

Ik ben manager in een redelijk kleine organisatie met een directeur en nog een manager. Mijn collega-manager loopt de kantjes er van af. Dit werd lange tijd niet gezien totdat onze opdrachtgever aan de bel heeft getrokken. Ik heb wel eens een signaal laten vallen, maar daar is door directeur niets mee gedaan. Door een recent incident (zeer onprettige mail van collega aan mij en directeur gericht met als bedoeling om zijn straatje schoon te vegen) geeft directeur aan dat hij heeft 'ingegrepen'. Ik heb het geplande gesprek hierover niet afgewacht en heb zowel mondeling als schriftelijk mijn visie gegeven. Directeur geeft aan dat hij achter mij staat en mij steunt.

Nu is de situatie dusdanig urgent dat mij is gevraagd om taken van collegamanager erbij over te nemen. Ik heb hier moeite mee omdat ik het gevoel heb (ook zo uitgesproken) dat ik, niet voor de eerste keer, zijn rotzooi kan opruimen. Hij komt er zonder problemen mee weg. Bovendien erger ik mij aan het feit dat er zo laat door directeur is ingegrepen. Hoeveel stellen zijn woorden voor?

Extra complex is het feit dat we middenin een overnametraject zitten. Waarbij mijn collegamanager een stuk zekerder van zijn baan is dan ik. Kortom; waarom zou ik mij een half jaar de kwiebus gaan werken om andermans rotzooi op te ruimen met als uitzicht dat ik daarna alsnog naar huis kan? Waarom zou ik niet gewoon mijn ding doen en ondertussen solliciteren?

Ik ben loyaal, ik ben een harde werker en het lijkt me wel een uitdaging. Maar het botst zo tegen mijn principes in om andermans rotzooi op te ruimen.

Qua baangarantie valt er niets te onderhandelen (ingewikkeld verhaal). Hoe goed dit project ook gaat lukken, dat zegt helemaal niets over mijn kansen om te mogen blijven.

Tips? Advies?

+ Brunette +

+ Brunette +

10-04-2015 om 23:50

Hoe onzeker is je baan?

Gewoon je collega z'n rotzooi laten opruimen. Kun je niet zeggen dat je het te druk hebt ofzo, zodat je niet als onwillig wordt weggezet? Maar dat zeg ik zonder de achtergronden te weten en ik weet ook niet of het bedrijf in financiële moeilijkheden komt als deze opdrachtgever afhaakt.

maar

Die andere manager is dus nog in dienst, hij is aangesproken op zijn tekortkomingen en nu ben jij gevraagd zijn taken over ('erbij') te nemen.
Maar wat gaat die manager zelf dan doen??

Het lijkt me trouwens niet zomaar kunnen dat jij opeens 2 banen gaat doen, of je moet nu al wel heel veel tijd over hebben met je huidige werk. Dat kun je dus aangeven. Wellicht kun voorstellen dat jij de selectie maakt: de moeilijker en dus leuke en uitdagende dingen uit de 2 banen doe jij, de minder leuke klussen doet die ander.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-04-2015 om 15:09

Hier zou ik me niet voor lenen....

Eigenlijk past hier maar een wedervraag aan de directeur: en mijn eigen werk dan?

Of denkt hij dat wat jij doet makkelijk even kan blijven liggen?

Eerlijk gezegd al met al geen situatie waar ik blij van zou worden. Wellicht inderdaad tijd om eens om je heen te gaan kijken?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2015 om 16:08

Opruimen

"k ben loyaal, ik ben een harde werker en het lijkt me wel een uitdaging. Maar het botst zo tegen mijn principes in om andermans rotzooi op te ruimen."

Als je een loyale harde werker bent stel je het bedrijf voorop en ruim je de rotzooi op. (en zorg je dat die collega eruit vliegt)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.