Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tiepmiep

Tiepmiep

05-09-2015 om 16:20

Moeder zoekt werk onder schooltijden, hoe aanpakken?

Als moeder van een gezin met 4 kids moet ik mijn steentje bij gaan dragen aan het inkomen. Ik heb het voorrecht gehad thuisblijfmoeder te zijn. Nu mijn kids groter worden, en de schoolkosten voor het VO de pan uitrijzen, zal ik ook wat in moeten brengen, omdat we het van één salaris niet meer trekken.
Ik heb even wat meedenkers nodig...Waar zou ik aan moeten denken, als ik het liefst onder schooltijd , s'morgens wil werken? Ik heb (stage)ervaring in het onderwijs, maar zie het niet zo gauw zitten daar wat mee te gaan doen omdat ik er al zo lang uit ben.
Bovendien heb ik een druk gezin, met ook zorgen, en mijn energie is helaas daarom niet onuitputtelijk.
Zijn er die hier ervaring mee hebben? wat zoen jullie, moeders met een (groot) gezin? Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen!

Elfje65

Elfje65

05-09-2015 om 16:38

Tja wat wil je?

Je zou bijv. aan postbode kunnen denken.
Maar hoe oud zijn je kinderen? Je hebt denk ik meer mogelijkheden als je ruimere tijden kan werken.
En wat vind je leuk? Werken doe je niet alleen maar voor het geld maar je moet er toch ook lol aan beleven. Want anders hebben de kinderen een chagrijnige moeder thuis en daar wordt niemand blij van.

Moni

Moni

05-09-2015 om 16:46

catering in bedrijfskantine

Mijn oudste heeft daar vakantiewerk gedaan. Daar werken veel vrouwen van 10-15 uur of zulk soort tijden. Albron is een bedrijf dat veel catering doet.

Schoonmaken in iemands huis kan ook. Verdient aardig.

Oppasmoeder?

Op een basisschool het overblijven begeleiden?

Violetta

Violetta

05-09-2015 om 16:48

Draagster bij uitvaarten.

Bijna altijd onder schooltijden. Weinig zorgen, snel te leren en in een leuk team echt dankbaar werk.

Postbode

Postbode

05-09-2015 om 16:50

elfje

Postbezorgers beginnen vaak pas om 13 uur, je moet erg veel geluk hebben als je voor elven kan beginnen en daarnaast heb je geen werk op maandag, moet je tegenwoordig ook vaak werken op zaterdag en op woensdag en vrijdag is er bijna niets te doen.

Je kunt voor Sandd gaan werken en dan heb je werk op dinsdag en vrijdag.

Kantoorbaan

Niet dat ze voor het opscheppen liggen. Maar een kantoorbaan, of receptiebaan, van 20 uur, alle ochtenden 4 uur, is een optie.
Ik ben ooit, naast mijn studie begonnen met eenvoudige baantjes als archief opruimen, orders op alphabet leggen, dossiers opschonen, telemarketing, eenvoudig secretariaatswerk als bestellingen, telefoon aannemen, formulieren invullen.

Katniss

Katniss

05-09-2015 om 17:38

Schoonmaken of...

Schoonmaken bij particulieren, of ieder ander werk met werktijden onder schooltijd Bijlessen geven in het een of ander, niet onder schooltijd maar wel aan huis. Een krantenwijk of stukjes schrijven voor huis-aan-huisbladen.

Moos

Moos

05-09-2015 om 18:25

Wat kun je?

Wat is je werkervaring? Heb je werkervaring buiten de genoemde stage? Opleiding? Heb je budget om te investeren in eem cursus oid?
Ik heb zelf niet zo'n groot gezin en heb altijd gewerkt dus daar heb je weinig aan. Om mij heen zie ik wel grotere gezinnen waar moeders bij werken, zeker als alle kinderen op school zitten. Welk werk varieert van partner bij een advocatenkantoor (4 kinderen) tot basisschool juf tot administratief medewerker, noem maar op.
Met een beetje geluk is je baan energiegevend, helpt het om even afstand te nemen van sores en ik zie veel vrouwen er ook efficiënter op worden. Onderschat die invloeden niet, deins niet te snel terug van een baan omdat je op voorhand denkt dat het teveel zal zijn.
Wordt actief op LinkedIn, twitter en Facebook. Ik zie daar veel banen langskomen, vooral de out of the box banen, geschikt voor herintreders.
Succes

Amare

Amare

05-09-2015 om 18:36

peuterspeelzaal?

Volgens mij zijn veel peuterspeelzalen een aantal uur per ochtend (of middag) geopend, misschien kun je daar werken?

ik zou toch dat onderwijs eens proberen

Je hebt wat onderwijservaring maar schrikt terug voor dat werk omdat je er al zolang uit bent. Dus kennelijk niet omdat je bij nader inzien dat hele onderwijs niet ziet zitten. Dan zou ik toch eerst eens kijken of je in die hoek wat kunt vinden. Lukt dat, dan bouw je interessante werkervaring op, en kan je vanuit daar mogelijk doorgroeien. Huizen schoonmaken kan ook, betaalt niet slecht en er is vaak werk genoeg, maar als je op dat werk afknapt (rugklachten ofzo, ik noem maar wat) heb je aan die ervaring niet echt iets als je wat anders wilt gaan doen.

Hier zie ik trouwens ook regelmatig dames van ver in de veertig of ouder achter de kassa bij de AH. Tot mijn verbazing, gelet op de neiging van de kruideniers om erg op de kleintjes te letten en dus bij voorkeur minimumjeugdloners aan te nemen, maar kennelijk hebben ze die mensen ook gewoon nodig. Je zou eens kunnen informeren.

Overigens is er zo te lezen geen dringende noodzaak om onder schooltijden te werken want je kinderen zitten kennelijk al op het VO, dus die kunnen wel even zonder jou. En het kan handig zijn om in elk geval deels in de schooltijden thuis te zijn, want dan kun je je klussen in huis in elk geval deels doen zonder voor de voeten te worden gelopen.

O ja, ga ook even kijken naar de herverdeling van het huishoudelijk werk, want als jij meer buitenshuis werkt is het wellicht geen gek idee als de rest van het gezin wat meer binnenshuis werkt. Begin daar nu maar vast over, als je dat nog niet hebt gedaan.

Groeten,

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

06-09-2015 om 10:40

in elk geval

Bedenk welk werk je graag zou willen doen. Zodat je er net zoveel (plezier, geld en energie) uithaalt als je erin stopt. Staar je niet blind op die schooltijden. Jouw plezier en geluk zijn belangrijker dan het gemak van je middelbare schoolkinderen dat hun moeder altijd thuis is. Sterker nog, veel tieners vinden het prettig om níet altijd een ouder thuis te hebben. Probeer in elk geval bij je sollicitatiebrieven niet de nadruk te leggen op je wens onder schooltijden te werken, dat werkt nogal remmend op het aantal uitnodigingen wat je mag verwachten. Noem het ook niet als eerste in je gesprek. Leg de nadruk op de inhoud van het werk, en het bedrijf waar je solliciteert. En maak er wat leuks van!

Yta Chalne

Yta Chalne

06-09-2015 om 10:46

moeder

Nog even; probeer dit niet te benaderen vanuit je 'moeder-status'. Je bent geen moeder die werkt zoekt, je bent 'voornaam' die een leuke baan zoekt. Ga een beetje meer uit van jezelf. Over een jaar of tien (gokje) zijn je kinderen allemaal uit huis, en kun jij nog jaren plezier hebben van het hopelijk leuke werk wat je nu gaat zoeken.

bieb63

bieb63

07-09-2015 om 21:36

Precies

Je hoeft toch niet áltijd thuis te zijn als je tieners hebt? Als je 2 hele dagen werkt en 1 halve (bijvoorbeeld), dan ben je 3 middagen thuis als je tieners ook thuis zijn. Meer dan genoeg toch? Dat maakt je zoektocht een stuk makkelijker.

Emma

Emma

07-09-2015 om 22:02

Zelf

Zorg dat je iets gaat doen waar je blij van wordt. Onderwijs, postbode, werkhuizen, het is nogal verschillend allemaal. Tieners willen een blije moeder, niet één die altijd thuis is en moppert over werk.
Zelf kom ik uit een groot gezin waar beide ouders werkten. Moeder in het onderwijs. Soms was er wel een ouder, soms niet. Er is ook wel een oppas geweest, of iemand als een soort van gezelschap voor oudere kinderen die net nog niet de hele middag alleen willen of kunnen zijn. Wees een beetje creatief, iets met buren? Denk ook aan jezelf. Onderwijs kan leuk zijn. Maar dan moet je ook wel eens 's avonds weg. En je zit altijd thuis na te kijken. Maar je hebt dan weer wel de vakanties. Je hebt onderwijservaring. Als dat jou inspiteert moet je dat gaan doen, laat je niet beperken door schooltijden van je kinderen. Daar zijn altijd oplossingen voor.
En, wat iemand anders al noemde: zorg dat de taken in huis ook verdeeld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.