Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mag het wat scherper?

Ik zie excuzen voorbij vliegen, jamaar ik heb 2 auto's nodig, jamaar ik kan niet lopen op schoenen van 19 euro.. Ik zie wensen voorbij komen, jamaar als je werkt wil je toch kunnen genieten.
Ik begrijp daardoor steeds minder waarom de klaagzang gepaard moet gaan met klagen over onder modaal en de toeslagen die zij wel krijgen.
Mogen die niet genieten dan? Kunnen die niet 2 auto's nodig hebben, of schoenen duurder dan 19 euro?
Ergens wordt bovendien beweerd dat de middeninkomens het moeten ontgelden omdat er daar het meeste van zijn. Dat is gewoon niet waar. De meeste mensen verdienen minder. Wel is het zo dat daar al zoveel is afgeroomd, dat er niks meer af kan, dus worden de middeninkomens en hogere middeninkomens geraakt.
Ondertussen: ja, de middeninkomens moeten het ontgelden. Zo ernstig dat juist in die groep de grootste groei aan schuldhulpverlening plaatsheeft. Dat heeft overigens vooral samenhang met het feit dat deze inkomensgroep niet gewend is om het met minder te doen. Er bestaat tussen hun oren een gevoelde minimumgrens die niet met de realiteit overeen komt.
Die 2e auto, die schoenen, die vakantie, lieverkoekjes worden niet gebakken in tijden van schaarste.
Mag je dan niet klagen? Ach, best. Maar doen alsof je het slechter hebt dan de rest is een beetje suf met dat soort voorbeelden.
Je hebt kennelijk geen idee waar de groep die al veel langer knijp zit op moet bezuinigen. Wat nou aanvullende ziektekostenverzekering? Ben je mal zeg, dat kan bruin niet trekken.
tinus:"Is het zo moeilijk om te snappen, dat iemand die werkt (want een modaal inkomen krijg je niet zomaar), ook wil genieten van het leven?"
Het verband dat je legt is ondoorgrondelijk. Wat bedoel je met niet zomaar? Bedoel je werk? En wat dan met die enorme groep minimumverdieners die nog veel harder werken dan jij (middenstanders bijvoorbeeld)?
En over welk genieten heb je het?
Kun je schematisch opschrijven wat er genoten moet kunnen worden per inkomensschaal en vooral ook waarom en wie dat dan moet organiseren?
Wat wil je eigenlijk? Staatsinkomen?
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 08:41

Tja truus

Ik zit in exact hetzelfde schuitje als jij, en heb niet eens die 800 euro voor vakantie. Ik ben ook best in voor wat meer luxe ofzo, en van mij mag je hier klagen hoor. Maar als je hier al leest van iemand die fulltime werkt en zelfs dan geen modaal salaris heeft, ga je je dan toch niet achter je oren krabben. Ik zou,als ik jou was, wat opzij zetten van die 800 euro, omdat ik inmiddels weet hoe duur pubers en jonge studenten zijn. Als ik dat een paar jaar gelden had geweten, had ik de toenmalige vakanties waarschijnlijk laten schieten...nog een tip,leuke camping, mijn kinderen vermaakten zich er heel goed, www.hunzepark.nl

meelezer

meelezer

28-05-2012 om 08:44

Nou, liever niet scherper hoor. doe maar wat milder

Het is toch niet zo gek dat mensen er moeite mee hebben als het financieel allemaal krap wordt? Waarom moet er scherp aangegeven wordt wie, wat, in welke mate... waarom niet volstaan met het melden van dit gevoel, dat mensen hard werken, voor hun gevoel (ja, dat is geen hard gegeven, dat snap ik) veel inleveren en af moeten zien. Gekoppeld aan het feit dat het nog slechter wordt in de toekomst. Ik vind het niet gek dat veel mensen daar wat gedeprimeerd van raken. Mijn oma maakte de jaren 30-crisis volop mee. Ze zei: als je nooit wat kunt, vliegt de liefde het raam uit ALS JE NIET UITKIJKT. Studenten zitten soms heel krap (een aantal jaren). En het is ook niet voor niets dat mensen in de WSNP 3 jaar lang hun adem in moeten houden. Op een gegeven moment mogen mensen toch ook wel een beetje 'lucht' ervaren? Ik snap best dat het voor veel mensen moeilijk is om nu rond te komen.

blauwtje

blauwtje

28-05-2012 om 09:25

Niet materieel

Volgens mij kan je beter uitwijken naar niet materiële geneugten. Er schijnt bijvoorbeeld een puik zonnetje als ik naar buiten kijk.
En gisteren weer een schitterende psalm gelezen. Ja ja, in de tijden van David waren de modalen ook al niet snel tevreden!

1000 euro per jaar

Wat die vakantie betreft, daarin zitten de grote kosten niet. Het zit met name in de onvermijdelijke kosten die steeds hoger worden en een steeds kleinere pos waar je zelf nog over kunt beschikken.
Volgens Rutte hebben werkende mensen met een minimuminkomen 1000 euro per jaar minder te besteden dan mensen met een uitkering op bijstandsniveau (dat is dus al een nog duurdere vakantie). Hij wilde dat repareren, maar ik heb nog niet gezien hoe hij dat wil repareren.
Als je die 1000 euro per jaar netto meer wil overhouden moet je ruim boven het minimum zitten. Dan pas zit je op het uitgavenpatroon van een bijstandsuitkering.
Alleen val je dan niet meer onder de mensen die mogen zeggen dat ze geen geld hebben, die gerepareerd worden als er weer bezuinigd wordt, waar alle inkomensberekeningen rekening mee houden, want die groep mag in elk geval niet achteruit gaan. Jij wel, want jij zit daar boven volgens de bruto-bedragen. Netto moet je het gewoon met nog minder doen.

Tsjor

Toch nog even over die vakantie

Ik heb al een pleidooi gehouden voor een goedkoper vakantieland. Aanvullend: als de prijzen van de dagelijkse levensbehoeften daar lager zijn dan hier ga ik op de laatste dag nog boodschappen doen. Volle krat mee terug met niet-bederfelijke producten. Scheelt weer een klein beetje.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 09:59

Tsjor

Nee, in die vakantie zitten de grote kosten niet. Maar voor ons bijvoorbeeld is het het verschil tussen rekeningen kunnen betalen of niet. In de problemen komen, of niet. Het allemaal net rond kunnen breien, of niet. Dus zo vreemd is het advies niet om de vakantie een keer over te slaan.

'een keer'

Ik denk dat 'een keer' niet het probleem is. Ik denk dat het probleem is 'nooit meer'.

Tsjor

Meelezer

'Maar ik vind het wel erg fijn om onze kinderen zonder lening te kunnen laten studeren.' Dat is een dure wens! Zeker als je je kinderen wil leren om op eigen benen te staan en niet afhankelijk te houden van de ouders.

Tsjor

2008

'Een deel van de crisis waarin we nu zitten is mede veroorzaakt door ontevredenheid en alsmaar méér willen hebben. Grotere huizen, duurdere auto's, mooiere kleding. Dat is in 2008 in elkaar geploft.' Was het maar zo simpel. De bankencrisis kwam niet doordat wij steeds meer wilden, maar doordat er in Amerika onmogelijke hypotheken werden verstrekt en die producten onderling tussen banken werden verhandeld in de meest vreemdsoortige constructies. Idem met Amerikaanse levensverzekeringen. Pas bij het omvallen van de eerste bank bleek hoezeer alle banken verstrengeld waren geraakt. Op die onderlinge bankenhandel hebben wij als individu geen enkele invloed gehad.

Tsjor

kamille

kamille

28-05-2012 om 10:20

Vic

"Ik vroeg me al af waarom ik jouw stukjes zo irritant vond. Nu ben ik er nog niet helemaal uit, maar je laatste stukje maakt het wel duidelijker. Jij bent gewoon overtuigd van je eigen gelijk en superioriteit. Heel naar trekje is dat. Ik vraag me af of die mensen die volgens jou meenden recht te hebben op luxe goederen, dat daadwerkelijk gezegd hebben, of dat jij dat gewoon maar hebt geconcludeerd op basis van je eigen overtuigingen."

Vic, de manier waarop de dames gisteravond vertrokken, jammerend over hun lot en dreigend met de Blonde God, zegt eigenlijk wel genoeg, vind je ook niet?

kamille

kamille

28-05-2012 om 10:21

Tinus-p

Blame the victim, of shoot the messenger? Messengers, in dit geval.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 10:25

Hahahah kamille

Heb IK gedreigd Wilders te stemmen? Dacht het niet. Even goed lezen. Tinus-p zei dat ontevreden mensen die kant op gaan. Nou, laat ik je gerust stellen, dat doe IK niet in ieder geval.
Maar hier blijkt maar weer uit hoe slecht jij leest.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 10:27

En verder

blijft het belerende vingertje omhoog staan. Prima dames, jullie hebben allemaal gelijk. Vanuit jullie referentie-kader. Jullie kennen mij en mijn situatie niet en weten dus niks over wel of niet goedkope schoenen kunnen dragen, over wel of niet in een tent kunnen slapen enzenzenz. Zal wel weer al "ja maar" gezien worden en prinsessengedrag, prima. Wel grappig hoe iedereen over Madelon valt met haar veroordelen over de minima en jullie zelf niks anders doen over Madelon en mij.

Fransien

Fransien

28-05-2012 om 10:37

Modaal is geen vetpot

En je wil toch wel dat je kinderen meekunnen met het schoolkamp, en je wil toch wel gewoon naar de fysio kunnen als dat nodig is, ik vind dat je geen onredelijke eisen stelt. Overigens is vakantie voor mij ook eindelijk lekker ontspannen en als je er een beetje op let kun je best betaalbare dingen krijgen.
Wat bij ons helpt om de dagelijkse kosten omlaag te krijgen en te houden is zelf je lunchpakket smeren, museumjaarkaart om zo nu en dan lekker weg te kunnen, kost 40 euro per volwassene en 20 euro per kind en scheelt geweldig tijdens vooral de vakantie. Geocaching is ook een leuke hobby, lekker een flinke wandeling in je eigen omgeving met een schat aan het eind, afbakbroodjes en een groot pak drinken mee en je hebt een prima zomerdag-uitje. Overigens krijgen de kinderen geen voorverpakte koekjes en pakjes drinken mee.
Andere tip: strijkbaar reparatiedoek voor gaten in broeken, kost een paar minuten en is flink uitstel van executie voor de broek, scheelt voor mijn jongen (kleuter, niet de voorzichtigste) zo een broek of 5 per jaar. Dochterlief vindt het heerlijk om met een textielstift leuke plaatjes te tekenen op haar shirt en zo een uniek geval te maken van een zeeman/hema/c&a shirt, wat kraaltjes of andersoort versiermateriaal doet het ook goed.
Kijk maar of je er iets mee kunt, waarschijnlijk ken je de meeste van deze tips al, maar misschien zit er eentje voor je bij.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 10:43

Precies fransien

Wij kiezen voor goedkopere dingen, ook tijdens vakanties. We zoeken al vroeg uit of op het vakantie-adres ook een Lidl/Aldi zit. En winkelen daar ook bij de goedkoopste supermarkt en nemen dan net zo goed de eigen merk produkten. Helaas kunnen we niet meteen voor een hele week alles meenemen en moeten we een paar keer per week naar de super, omdat we niet zo'n grote koelkast als thuis hebben uiteraard.
We gaan zeker niet elke dag uit eten of eten halen.

Zelf brood meenemen naar mijn werk doe ik ook al jaren inderdaad. Als we ons eens een kleine uitspatting veroorloven en bijv Fristi voor de kinderen hebben, dan bewaar ik die flesjes. Die vul ik dan weer met melk of yogi voor school of mezelf.
Scheuren en gaten in kleding valt hier over het algemeen wel mee, gelukkig.

kamille

kamille

28-05-2012 om 10:43

Blauwtje en anderen

Precies. Er zijn nog zoveel dingen gratis, waar je van kan genieten. En dat kan niemand ons afnemen!

Ik ga geen details geven want het is geen wedstrijdje wie het zieligst is, maar ik heb zelf ook het nodige meegemaakt als het over geld gaat, ik heb al behoorlijk wat afstand moeten nemen, o.a. van mijn huis, en het einde is helaas nog niet in zicht. Het is een behoorlijk hellend vlak geworden van kwijtraken en inleveren en niet weten waar dit zal eindigen.

Ook ik heb er om lopen janken, vloeken en schelden, maar ik weet tegelijk dat ik niet de enige ben, dat er mensen zijn die nog harder worden "gepakt" op een nog veel oneerlijker manier (wie bepaalt eigenlijk wat eerlijk is en wat oneerlijk is?).

Wat kunnen we er aan doen? Ook dat vraag ik me af. De mensen die zeggen dat we hier actief iets tegen moeten doen, begrijp ik, ik sta open voor suggesties. Welke partij stemmen? En nee, de Blonde God sluit ik uit. Ook de VVD heeft bij mij afgedaan. Maar er zijn nog genoeg andere partijen. En reken maar dat ik me daar flink in verdiep, én dat ik imiddels donders goed besef dat er tussen praten en doen een levensgroot verschil zit in Den Haag!

Maar er is ook bij onszelf een grote mentaliteitsswitch nodig. Ook bij mijzelf. Zelf heb ik een koopwoning gehad, met hypotheekrente-aftrek omdat ik het anders niet kon permitteren. Op dit moment heb ik nog een duur telefoonabonnement, dat ik nodig had voor mijn werk, maar nu niet meer. Dat abonnement loopt nog tot half 2013, tot die tijd heb ik het maar te betalen, al heb ik elke maand een hoger beltegoed staan. Toen ik dat abonnement afsloot voor twee jaar in plaats van één, omdat die smartphone me zo aantrok, dacht ik ook even dat mij niets kon overkomen. Dat werk ben ik inmiddels helaas kwijt, die telefoon met de maandelijkse afrekening waar ik nog even aan vast zit, niet. Stom. Daar had ik beter bij na moeten denken.

Ik kan gaan janken om wat ik allemaal ben kwijtgeraakt, maar helpt me dat? Krijg ik daar mijn huis en mijn werk mee terug? Dacht het niet. Niemand heeft, toen ik werd geboren, een garantie meegeleverd waarin stond dat ik alles zal krijgen wat ik verdien, als ik maar goed mijn best zal doen op school en later een ijverige werker word.

Janken doe ik wel in mijn bed als ik daar behoefte aan heb. Maar als ik onder de mensen ben, of op een internetcommunity, vraag ik liever: wie denkt er met me mee, ik heb iets nodig maar zit erg krap, of: hoe lossen jullie dit zo goedkoop mogelijk op.

Vakanties doe ik dit jaar niet meer aan, maar als het nodig is kan ik ook aan huizenruil doen met kennissen. Dat heb ik wel vaker gedaan. Ik heb er voor gekozen thuis te blijven dit jaar omdat vervoer ook geld kost. Met gemengde gevoelens, want ook ik vind dat ik het verdiend heb, maar als ik toch ga, loop ik goede kans dat ik straks de huur niet meer kan betalen. Of het verhoogde eigen risico dat er aan zit te komen. Of een onverwachte tegenvaller als een kapotte wasmachine.

Dat is kut, ja. En ik vraag me net zo hard als jullie af of het niet anders kan. Maar zolang ik daar geen oplossing voor weet, zal ik me toch echt moeten aanpassen en mijn energie steken in iets positiefs.

Zoals een stuk gaan fietsen. Dat is gratis, en beter voor mijn humeur en energie dan dames die dreigen met Geert als ze niet krijgen wat ze willen!

Fijne dag allemaal, en vergeet niet te genieten!

kamille

kamille

28-05-2012 om 10:47

Truus

Ik merk dat je nog steeds in de jankstand staat. Wáár heb ik net jouw naam genoemd m.b.t. Wilders? Waarom voel je je aangesproken?

Wie de schoen past (sorry voor de vergelijking) trekke hem aan.

Nogmaals: fijne dag verder!

meelezer

meelezer

28-05-2012 om 10:53

Kamille en andere mensen met een klein inkomen: sterkte...

Kamille, je schrijft in je bericht 'blauwtje en anderen' heel kort over hoe je in hebt moeten leveren. Ik denk dat heel veel mensen met forse inkomens zich niet voor kunnen stellen dat dat hun ook zou kunnen overkomen. Het is nl. veel makkelijker om 'eigen schuld' te denken als er gesproken wordt over schuldenproblematiek. Voor een deel is er sprake van eigen schuld, maar voor een heel groot deel ook zeker niet. Ik vind dat de mensen veel harder voor elkaar zijn geworden dan een jaar of wat geleden. Jammer hoor.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 10:57

Nou kamille

deze tekst is duidelijk genoeg lijkt mij: "Vic, de manier waarop de dames gisteravond vertrokken, jammerend over hun lot en dreigend met de Blonde God, zegt eigenlijk wel genoeg, vind je ook niet?" Met een duidelijke verwijzing naar DE DAMES!! Zelfs je eigen teksten lees je niet goed.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 10:58

En toemaar

tot 2 maal toe zelfs: "Dat is gratis, en beter voor mijn humeur en energie dan dames die dreigen met Geert als ze niet krijgen wat ze willen! "

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 11:20

Het probleem is erkenning, en nog wat

Goh, het draadje is weer lekker ge-explodeerd. Ik pak deze uitspraak van Knurf tegen Madelon er uit, omdat die uitspraak een mooie kapstok is. Ik ben het namelijk met Knurf eens, en ook weer niet:
"En nog een bezuinigingsmogelijkheid gevonden (..) En kampeermiddel dat stalling kost, is dus geen tent. Ander zou je die op zolder of in de schuur kunnen leggen. Verkopen dat ding, en besparen op de stalling!"
Ja, eens; als Madelon moet besparen, is dat een goed advies. Maar door dat advies te geven, doe je tegelijk iets anders, namelijk erkennen dat Madelon een financieel probleem heeft. Ze komt niet rond.

Maar wacht ff, Madelon heeft wel een baan. Je kunt haar niet verwijten dat ze lui is ofzo: Mss kun je haar verwijten dat ze pech heeft gehad (met minder pech, ook omschreven als: andere keuzes gemaakt had ze meer verdiend), maar ze doet wel iets voor haar geld. En dan komen we heel snel uit bij de klachte van de lower middel class, Henk&ingrid, en de SP en de PVV.

Izar:
"Wat moeten we dan erkennen? Dat ze het daadwerkelijk slecht hebben? Of dat ze klagen en niet beseffen dat het helemaal niet zo slecht is."
Que? Hebben ze het 'niet slecht'? Echt goed hebben ze het ook niet, hebben we net geconstateerd -Madelon kreeg net te horen hoe ze moet bezuinigen. En dat is een belangrijk punt. De Nederlandse middle class (lower en middle middle class, alles rondom modale inkomens) heeft het namelijk financieel zwaar. Financieel gezien zijn ze te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Ze verdienen (bruto) een stuk meer dan de minima, maar netto blijft daar opvallend weinig van over.
Tegelijk is die middle class de groep die een opvallend groot deel van die welvaart creëert. Welvaart ontstaat (zie meneer Ha-Joon Chang) in fabrieken, op werkplaatsen, op bouwterreinen, etc -waar de middle class zwaar oververtegenwoordigd is. Kortom, je kunt de wensen en belangen van de middle class best een tijdje negeren -totdat die wensen en belangen twee keer zo hard naar boven komen.
Traditioneel waren het PvdA (voor de lower middle class) en CDA/VVD (voor de middle middle class) die voor de belangen van de middle class zorgden. Maar PvdA en CDA zijn al jaren de weg kwijt, en de VVD is steeds meer een upper middle class partij gebleken (als ze dat niet al was). SP en PVV zijn keurig in gat gesprongen -de SP als opvolger van de PvdA; de PVV als een volksere variant van de VVD.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 11:25

Kampeermiddel

is van mij En nee, ik ben zeker niet van plan die te verkopen. Vakantie is voor mij heilig, dat heb ik al eerder aangegeven. In een tent slapen kan ik niet. Het waarom laat ik in het midden. Verder weet niemand wat voor kampeermiddel het is, hoe oud, hoe groot, hoe hij er uit ziet, en toch is de conclusie al weer getrokken. Te duur, dus als je moet besparen, er uit dat ding.

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 11:35

Nog iets om over na te denken

Izar:
"Wat moeten we dan erkennen? Dat ze het daadwerkelijk slecht hebben? Of dat ze klagen en niet beseffen dat het helemaal niet zo slecht is."
Er is nog een belangrijke nuance nodig mbt dat 'niet-slecht'. Een flink deel van het 'we-hebben-het-zo-goed', zeker in vergelijking met derdewereldlanden, zit in voorzieningen en uitgaven die verplicht zijn. Zo hebben wij schoon water (en de meeste 3e wereldlanden niet), maar daar betalen we ook verplicht voor -gratis water uit de sloot halen, is meestal domweg geen optie. Met ziektekosten is dat nog duidelijker: We betalen daar maandelijks veel voor, maar krijgen daar op onregelmatige tijden iets voor terug. Ondertussen drukt de financiële last continu, maar die last is niet te vermijden.
Kortom, we hebben het goed, maar we zijn eigenlijk maar weinig flexibel in keuzes en uitgaven. En juist dat wringt, en maakt het voor veel mensen lastig om inkomsten en uitgaven te matchen.

School

Hoe komt het dat het geen probleem is als school 400 euro vraagt voor een schoolreisje voor één kind (zelf bedacht door school, met de portemonnee van de ouders) en wel als een gezin 800 euro wil uitgeven voor een gezinsvakantie, waar 4 mensen of meer van profiteren?
De gezinsvakantie is per saldo goedkoper. En dan zien de meeste kinderen toch ook wat van de wereld.

Tsjor

Keuzes maken

In deze tijd moet IEDEREEN keuzes maken. Ook ik kies ervoor om ieder jaar twee weken op vakantie te gaan met een kampeermiddel die in eeh stalling bewaard wordt. Daar moet ik dan inderdaad wel andere dingen voor laten staan. Truus wil helemaal niets laten staan, die wil alles behouden wat ze nu heeft. Helaas zal dat binnenkort (of misschien nu al?) niet meer kunnen, en daar heeft ze het heel moeilijk mee.Kijk, en daar heb ik dan wel weer medelijden mee, mat die inflexibiliteit. Maar om dat nou op een forum te knallen als een probleem waar je leven van afhangt vind ik erg overdreven. (En prinsessengedrag)
Verder vind ik de manier waarop Manda haar suggestisch zijn afgeserveerd ronduit onbeschoft en kortzichtig. Er stonden supergoede tips bij, die je uiteraard niet allemaal hoeft op te volgen. Maar er spreekt wel positiviteit vanuit wat naar mijns inziens zeer waardevol is, als je echt je situatie wil verbeteren.

Gr. Poezie.

Primavera

Primavera

28-05-2012 om 11:49

Ja, jullie doen iets niet goed.

Ja, jullie doen iets niet goed. Jullie gaan er namelijk van uit dat jullie op een één of andere manier het recht hebben opgebouwd om te mogen genieten van bepaalde luxes. Jullie zijn daar al zo aan gewend in goede tijden, dat jullie er nu van overtuigd zijn dat ze tot de basisbehoeftes behoren. Jullie denken serieus dat jullie door het aantal jaren braaf leren en werken recht hebben op bepaalde door jullie verkozen leefomstandigheden en dat ze overal wel op mogen bezuinigen (degenen die meer verdienen of degenen die een veel mindere uitkering krijgen), maar niet op jullie. Nou, dat recht bestaat dus niet. Er staat nergens in de grondwet dat bijv. 9 dagen werken wel genoeg is, of dat je met tot jaar studie en tig jaar werken recht hebt op luxere leefomstandigheden. Je wordt als volwassene geacht om in je eigen onderhoud te voorzien en als 9 dagen niet genoeg zijn, dan zul je met z'n tweeën 10 dagen moeten werken of toch wat meer back to werkelijke basic gaan leven. Er zijn bijv. ook mensen die 8 jaar hebben gestudeerd en werkweken van 60 uur of meer maken en minder dan jullie verdienen.

Ik val over de redenering dat iemand werkelijk meent dat ze met 4 dagen werk en een studie het 'achterste van haar tong' heeft laten zien en dus meer rechten op luxe zou hebben dan anderen, die misschien wel harder werken. Ik de houding van "ik ben braaf, dus wil ik een bepaalde beloning" een beetje onvolwassen en onrealistisch. In de real world moet je knokken voor je bestaan. Er worden geen braafheidspremies uitgereikt, de markt werkt met vraag en aanbod, prijzen en beloningen wisselen en daar zul je flexiebel op moeten inspelen. Bovendien heb je nog het geluk dat je in een land woont dat als dat echt niet lukt, je tenminste nog een minimumbestaan gegarandeert wordt. De houding van sommigen in dit draadje doet me denken aan een ouder kind wat inmiddels zelf verdient, maar toch nog zakgeld van zijn ouders pretendeert als gewoonterecht.

Er wordt geklaagd dat wonen zo duur geworden is. Ja dat klopt, wonen in een huis in een leuke buurt waarbij iedereen zijn eigen kamer heeft en als het even kan er nog een extra ruimte voor logeer of studeer en nog een tuintje erbij is duur. Dat is echter geen basisbehoefte. Basis is een dak boven je hoofd en genoeg ruimte om voor iedereen een bed neer te kunnen zetten. Alleen omdat de luxe van de eerste situatie jarenlang zoals als huur of als koop gesubsidieert is menen veel mensen nu dat die luxe situatie toch echt het minimum is waar ze recht op hebben. Tja, en dan is het pijnlijk wakker worden als je merkt dat dat recht helemaal niet bestaat.

Wat dat betreft vindt ik de redenatie van Tinus ook vreemd. Aan de ene kant stelt hij dat als in een gezin de partners samen besluiten de carriere van de vrouw op een laag pitje te zetten in de verdeling van taken, zij bij een eventuele scheiding op die keus mag worden afgerekend. Geen recht op partnerallimentatie, had ze maar moeten bedenken toen ze de keuze deed om afhankelijk te zijn van haar man's salaris, dat er altijd een risico voor scheiding inzat. Ze heeft er al die jaren toch maar mooi profijt van gehad. Aan de andere kant vind hij dat mensen die jarenlang ervoor gekozen hebben om hun levenstijl afhankelijk te maken van subsidies en kortingen van de staat ineens niet voor de consequenties van die keus hoeven op te draaien. Waarom? Zij hebben daar toch ook fijn al die jaren van kunnen profiteren en nu wordt het tijd om de eigen broek weer op te houden. Als je een beetje de geschiedenis bestudeert dan weet je toch dat goede tijden en crises elkaar al eeuwenlang afwisselen. Ongeacht de oorzaak, de kans dat het weer minder zou gaan zat er gewoon in. Een beetje naief om te denken dat het voor het eerst in de geschiedenis voor eeuwig alleen maar beter zou gaan.

Alleen klagen zal je in deze situatie niet helpen en Wilders-achtige partijen stemmen ook niet. Populistische partijen beloven veel om stemmen te winnen, maar je kunt zo uitrekenen dat het laten boeten van de door hen gekozen zondenbok samen met de door hen voorgestelde maatregelen niet het geld gaat opleveren om een luxe levensstijl voor Jan of Jannie Modaal te behouden.

En het probleem waar, denk ik, veel over vallen in deze draad is dat deze mensen behalve wat hulpeloos klagen verder niet echt in actie komen om ze werkelijk uit de situatie te halen waar ze in zitten. Ze zijn er vol van overtuigd dat het niet hun schuld is dat ze d u s niet verantwoordelijk zijn om zelf actie te ondernemen of die actie te lang uitstellen. Je kunt wel leuk vinden dat je er al van alles aan doet en op de grens zit van tot hier en niet verder, maar dat maakt het nog geen werkelijkheid. Passief klagend afwachten met illusionaire hoop dat het misschien wel mee gaat vallen is niet erg verstandig. Er is namelijk dikke kans dat vroeg of laat een tegenvaller krijgt waardoor het werkelijk mis gaat. Als je bijv. weet dat er een grote kans inzit dat je volgend jaar zonder werk zit, waarom onderneem je dan nu geen actie? Ik lees over een heel jaar stallingskosten plus een vakantie met dat kampeermiddel die €800,- kost, tel die eens bij elkaar op en kijk wat je vakantie dan werkelijk kost. Waarschijnlijk blijkt die vakantie dan toch een stuk luxer te zijn dan je dacht. Misschien kun je hem verhuren om de kosten terug te brengen of anders moet hij toch maar weg. Je dreigt anders in de situatie te komen dat je geen geld meer hebt om ermee weg te gaan, geen geld meer hebt voor de stallingskosten en bovendien niemand hem op zo'n korte termijn wil hebben en je ook eventuele sloopkosten ofiets dergelijks niet kunt betalen. Dat zo'n stap zeer pijnlijk is en je het hardgrondig balend en vloekend doet zullen weinigen je kwalijk nemen. Balen mag, maar klagen in combinatie met een afwachtend "kan niet" en "wil niet" wordt minder goed ontvangen. Het helpt niet.

Wat dat betreft vind ik het verfrissend om te lezen hoe Manda verandert is in mentaliteit. Eerst kon het echt niet anders dan met steeds roodstaan en waren haar uitgaven absoluut noodzakelijk. Nu blijkt het best anders te kunnen en zijn de uitgaven bewust afgewogen keuzes geworden waar ze van geniet. That's the spirit! Daar wordt je een stuk gelukkiger van dan dat jammerend afwachten op wat komen gaat.
Groeten Primavera

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 11:54

Poezie

Nee Poezie, ook jij leest verkeerd. Ik zeg dat ik al op heel veel dingen heb bezuinigd, en dat daar dus niet veel rek meer in zit. De meerkosten die er aan komen, daar heb ik zelf geen enkele invloed op (afschaffing woon-werkverkeer bijv.) maar die kosten drukken wel op ons budget, waar de afgelopen jaren dus al flink de kam doorheen is gehaald!
Maar zoals al meerdere malen opgemerkt: Klagen mag niet, dat is vloeken in de kerk, en de dames hier heffen graag het vingertje op. Kennelijk is het bij jullie toch nog niet zo benauwd als bij een aantal hier (waarschijnlijk nog wel meer, maar die durven al niet meer mee te schrijven hier, je kop wordt afgehakt!)

Fiorucci

Fiorucci

28-05-2012 om 11:54

Primavera

Mooi gezegd. Ik bespeur de instelling dat vakantie een soort basisrecht is. En ik ben dol op vakantie, maar het lukt niet. Ik denk dat ik mijn kinderen opvoedtechnisch meer leer door de instelling te hanteren dat we ondanks het korten op van alles en ook op vakantie, we het gewoon goed hebben.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 11:55

Primavera

waar heb ik gesteld dat ik er RECHT op zou hebben? Dat woord gebruik ik echt nergens. En die vakantie, ik hou er over op. 1600, 1300, 800, welk bedrag je hier ook noemt, gezeik! Waar woon je zelf Primavera?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.