Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evelien

Evelien

11-11-2013 om 10:15

Minimumloon

Ik lees net:

De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en het minimumjeugdloon stijgen 1 januari 2014.

Het wettelijk brutominimumloon (WML) voor werknemers van 23 jaar en ouder bij een volledig dienstverband wordt per 1 januari 2014:
€ 1.485,65 per maand;
€ 342,85 per week;
€ 68,57 per dag.

Wie weet wat je van deze brutobedragen per maand, week, dag netto overhoudt?

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 11:49

Evelien

Dat is eigenlijk een vraag die je gewoonweg niet mag stellen. In elke situatie is dat anders omdat er kinderkortingen, arbeidskortingen, gecombineerde kortingen en weet ik veel wat allemaal nog toegepast wordt.

Als je daar geen rekening mee houdt is het zo dat de eerste 5700 ongeveer belastingvrij zijn en dat er 37% belasting afgaat van elke euro daarboven tot en met ongeveer 19.500.

Met die 1486 per maand kom je dan ongeveer uit 4500 euro belasting betalen en dus ruim 13 duizend per jaar.

amk

amk

11-11-2013 om 12:56

de meeste kortingen

worden niet direct op je loon berekend maar via de belastingdienst.Alleen de arbeidskorting en de algemene heffingskorting worden via je salaris verrekend. Waar je wel rekening mee moet houden zijn: pensioenbijdragen die verschillen van bedrijf tot bedrijf, andere mogelijke bedrijfsbijdragen: bv een goede doelen fonds. (kun je weigeren maar dat doet bijna niemand)

Je kunt niet heel makkelijk omrekenen.

Jesse_1

Jesse_1

11-11-2013 om 20:40

Even kort door de bocht

Doorgaans (en dan ga ik uit van een 'gemiddelde' leeftijd, dus niet AOW-gerechtigd):
Als je de loonheffingskorting laat toepassen zou het neerkomen op € 549,41 wat er aan LH wordt ingehouden.
Van je werkgever krijg je dan maandelijks: € 936,24.

Ik neem aan dat je dit wilde weten?
Daarnaast heb je normaal gesproken recht op 8% vakantiegeld (bruto) en mogelijk andere belastingvoordelen zoals hiervoor al genoemd.

Katniss

Katniss

11-11-2013 om 20:55

Zou het?

Ik kan me niet voorstellen dat er van 1400 bruto ruim 500 wordt ingehouden. Met alle heffingskortingen, die sterker doorwerken bij een laag salaris, zou ik eerder verwachten dat er iets tussen de 1100 en 1200 netto overblijft.

Katniss

Katniss

11-11-2013 om 21:01

Bruto-netto

Ik heb net zo'n bruto-netto rekensite gegoogeld, en daar kwam een netto bedrag van 1246 uit.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2013 om 21:03

Maar

Er gaat toch nog meer vanaf, premies voor de ww enzo?

Jesse_1

Jesse_1

11-11-2013 om 21:54

Scheel gekeken

Sorry, ik heb inderdaad scheel gekeken.
Zonder loonheffingskorting is het € 936,24.
Met loonheffingskorting is het € 1246,57 per maand.

Verder moet hier waarschijnlijk nog een werknemersbijdrage voor het pensioen af (van het bruto salaris) en werkgevers _kunnen_ ook nog bepaalde andere dingen in mindering brengen op het salaris, als dit zo met het personeel afgesproken is (ik ben even kwijt welke precies is).

Jesse_1

Jesse_1

11-11-2013 om 21:59

Loonheffing

Onder loonheffing valt: loonbelasting, premies voor volksverzekeringen en werknemersverzekeringen en bijdrage aan de zorgverzekering.
Het wordt tegenwoordig niet meer apart gespecificeerd (op de loonstrook).
Er is nog wel een andere ('aparte') premie die de werkgever op het salaris in mindering kan brengen, maar ik weet even niet meer welke. Heeft met arbeidsongeschiktheid te maken en de verzekering die de werkgever heeft.

anno

anno

12-11-2013 om 14:11

hier

krijg ik het bruto minimumloon en met loonheffingskorting gaat daar ongeveer 18% belasting vanaf. Sinds deze maand komt er nog pensioenpremie bij, maar ik weet pas volgende maand hoeveel dat is. Bij mij hebben ze alle extra's aan kort ziekteverlof, vakantiegeld verdeeld over het jaar verspreid, dus ik krijg 10.36 bruto minus 18% inhoudingen per uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.