Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bromsnor

bromsnor

11-12-2012 om 23:44

Melding/aangifte

Een korte vraag voor iemand anders.
Een situatie waarin beide partijen fouten hebben gemaakt.
Partij A doet aangifte, maar de politie zegt geen zaak te hebben/het geen zaak te vinden, dus maakt er een melding van.
Partij B doet aangifte van dezelfde situatie en de politie accepteert dat, er volgt een rechtszaak met een bepaalde straf voor partij A.

Mijn vraag: Partij A accepteert de straf, maar begrijpt niet waarom hun aangifte niet werd geaccepteerd. Nu wil partij A niet perse verder, maar was benieuwd of dat

1. zomaar kan of dat de politie toch verplicht is een aangifte te accepteren en
2. of een melding een aangifte kan worden als ze evt. toch besluiten er werk van te willen maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij wel

Naar mijn weten moet de politie altijd een aangifte in behandeling nemen. Mijn zoontje is een keer bedreigd door de buurman en daar heb ik gewoon aangifte van kunnen doen. Nu is dat met de wijkagent opgelost, maar de aangifte werd gewoon in behandeling genomen.

Ook heb ik zelf een x iets meegemaakt, ik wil de daar zelf melding van maken, de agent vondt dat ik aangifte moest doen. Ik heb er zelf voor gekozen om het bij een melding te laten en dat werd met tegenzin van de agent toch resepcteerd.

Dus als partij A de melding om wil laten zetten in aangifte is dat naar mijn idee wel mogelijk.

Kijk ook eens hier;
http://www.politie.nl/onderwerpen/aangifte-doen.html

bromsnor

bromsnor

12-12-2012 om 09:05

ik vroeg

me nl af of er dan niet eerst herhaling van een vergrijp moest plaatsvinden.

Ik begrijp absoluut waarom de ene partij wordt gestraft en zijzelf ook, maar ik snap niet waarom de aangifte van partij B wordt gedegradeerd naar een melding omdat de politie het "geen zaak" vindt, terwijl ook ik op internet wel vond dat ze verplicht zijn je aangifte op te nemen. Daarbij krijg je soms het advies dat anoniem te doen (moest ik eens toen ik getuige was van een misdrijf waarbij de groep daders "geen lieverdjes waren" volgens de politie. Of er wordt geadviseerd een melding te maken. Maar dat ze uit zichzelf dit doen had ik nog niet meegemaakt.

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2012 om 11:36

Aangifte accepteren moet

De politie MOET aangifte verplicht opnemen. Ze kunnen diverse redenen hebben (zowel goede als slechte) om dat niet te willen cq om je dat af te raden, maar als je er op staat, moet het.
Zie bv http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/aangifte/aangifte-doen/Pages/default.aspx

(het weigeren op te nemen van aangiftes van 'kinderontvoering' als het gaat om omgangsproblemen is in dit verband berucht).

bromsnor

bromsnor

12-12-2012 om 13:22

Dank jullie

het is duidelijk en daar was ik benieuwd naar
Ik geef de informatie nog door aan de betrokken partij, dan kunnen ze er nog over nadenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.