Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bezorgde tante

bezorgde tante

13-02-2013 om 20:22

Melding amk

Mijn nichtje (20) zorgt bewust alleen voor haar twee kleintjes, met de vader van de kleintjes op de achtergrond aanwezig. Ze doet dit prima, maar een (stief) familielid wil een melding doen bij AMK. Omdat deze vindt dat ze gezien haar situatie (student,alleenstaand,jong)niet goed kan zorgen voor haar tweetal. Ze weet zelf beter,en velen om haar heen ook, maar vraagt zich wel af: wat nu? Wat zijn de do's en don'ts, mocht het tot een melding komen??

Huh?

Als je nichtje dat prima doet, waar zit de kindermishandeling dan in? Waarom zou een (stief)familielid dan een melding willen doen? Dat kan grote gevolgen voor haar hebben.

Wat zij vindt doet toch niet ter zake? Het gaat om de feiten. Ik zou een melding misschien overwegen wanneer het belang van de kids in het geding komen, wanneer je nichtje ze slaat, verwaarloost oid. Zoals het er nu in je posting staat is het de mening van een (stief)familielid dat zelf van mening is dat een jonge, alleenstaande student niet in staat zou zijn om goed voor haar kinderen te zorgen. Gebaseerd waarop? Ik vind dat echt een flauwekul reden eerste klas en een melding richting het AMK onzin. Het kan haar in een ongewenste molen brengen, en kan ook ongewenst effect hebben.

Wat doet ze dan fout? Ik zou de bemoeienissen van een dergelijk familielid kunnen missen als kiespijn.

Sorry voor mijn misschien ietwat rechtstreeks reactie, net even iets teveel gevallen in documentaires gezien waarbij onterecht aangifte is gedaan en welk vreselijk effect dat heeft. Dan is het belang van de kinderen ver te zoeken.

bezorgde tante

bezorgde tante

13-02-2013 om 22:29

Moppeke

Waarom? Ja, als we dat eens wisten. Ze doet niks meer fout dan de gemiddelde ouder. Ze is niet perfect,maar wie wel? Ze zorgt met hart en ziel voor haar kinderen. Maar wat jij schrijft is precies mijn punt. Hoewel we allemaal weten dat het onterecht is, kan het grote gevolgen hebben. Mijn vraag is dus, wat nu te doen?? Als het werkelijk tot een melding komt, wat moet mijn nichtje dan doen??

Fransien

Fransien

13-02-2013 om 22:30

Zorg voor een goede verstandhouding met arts etc

Zorg dat je huisarts weet dat je nichtje het prima doet, de huisarts is een van degenen die door het AMK serieus genomen wordt. Gaan de kleintjes naar de opvang? Zorg dan ook dat je daar goed bekend staat, zij worden ook redelijk serieus genomen. Verder het consultatiebureau, als je daar regelmatig komt en alles is goed, is dat ook een vinkje in je voordeel. Als bij een eerste rondbelronde door het AMK de huisarts, consultatiebureau en KDV positief over je zijn is er een redelijke kans dat het overwaait, en is er in ieder geval het nodige aan professionals wat achter je staat en de gevolgen aardig kunnen dempen.

Stieffamilielid

Ik zou toch proberen om er achter te komen wat dat familielid bezield. Mogelijk dat ze zelf een melding heeft gehad. Soms werkt dat heel vreemd bij mensen en kunnen ze, om zich te laten gelden, om duistere redenen zelf aan het melden slaan. Kun je dit uitvinden?
Zie bijvoorbeeld Derkelina Bul die in een gezin kwam om te helpen maar ging melden. Als je dat weet dan kun je dat als verweer gebruiken. En dan als familieleden die achter haar staan een kort briefje schrijven naar het AMK. En alleen toestemming geven om de huisarts te bevragen, verder niet. Waarschuw de huisarts dat elke syllabe gevolgen kan hebben zodat hij het zelf ook kort houdt.

Rust

Als motivatie geef je dat het geen pas geeft om de rust in een gezin te verstoren met ongefundeerde beschuldigingen.

bezorgde tante

bezorgde tante

14-02-2013 om 07:15

Bedankt

Bedankt tot zover, ik kan niet op details ingaan hier natuurlijk betreffende het meldende familielid. Ik ben ook benieuwd of deze dit ook werkelijk zal doen of er alleen mee dreigt, dat wordt afwachten.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

14-02-2013 om 12:46

Ik denk ook

dat de mensen bij het amk haar wel zullen vertellen dat deze situatie niet ter zake is voor het amk. Dit slaat werkelijk helemaal nergens op.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2013 om 13:29

Raar

Als je zeker weet dat je nichtje het prima doet, zou je de 'stief' kunnen vragen waarom die denkt dat het verkeerd gaat.
Daarnaast kun je aanbieden om met je nichtje naar de huisarts te gaan om dit door te spreken.
De kinderen van je nichtje worden niet zomaar uit huis gehaald. Daar is toch wel meer bewijs voor nodig dan een vage melding van die stieffamilie.

bezorgde tante

bezorgde tante

14-02-2013 om 13:34

Ik heb zelf nooit contact net die stief, het is een leeftijdsgenoot van mijn nichtje, die al anderhalf jaar bezig is met rotopmerkingen etc. Het huisartsbezoek is een goed idee, misschien kan haar eigen moeder dit doen met haar. Of mijn schoonouders, waar mijn nichtje ook een goed contact mee heeft.

liora

liora

14-02-2013 om 18:39

Nou

Meestal als iemand alleen is en jonger dan 18 en een kind krijgt, wordt het kind meteen onder toezicht gesteld. Dus grote kans dat ze gewoon bekend is bij jeugdzorg en dat ze de OTS hebben opgeheven omdat het goed gaat.
Dus dan kan de stief melden wat ze wil maar denk ik niet dat je nichtje veel heeft te vrezen.

Liora

bezorgde tante

bezorgde tante

14-02-2013 om 20:41

Liora

Nee, ze was 18 toen de oudste werd geboren. Ze is nooit onder toezicht gesteld, voor zover ik weet.

Eventueel

Zelf het AMK bellen en de situatie voorleggen, waarbij je de naam van je nichtje niet noemt, maar de naam van degene die wellicht gaat melden wel noemt. De vraag is dan: hoe voorkom ik dat een goede situatie onder druk komt te staan,doordat een raar familielid gaat melden? Ze zijn er in principe ook om advies te geven, dus advies kun je vragen.

Tsjor

bezorgde tante

bezorgde tante

15-02-2013 om 16:50

Tsjor

Dankje, ik zie mijn nichtje zondag, ik zal het haar voorleggen.

Richard

Richard

16-02-2013 om 00:56

Tips

Je nichtje zou voor zichzelf de LIRIK kunnen invullen. Ga uit van het meest negatieve. Dus bijvoorbeeld één keer per ongeluk een tikje gegeven en iemand heeft dat gezien - dan is er sprake van huiselijk geweld. Ze vind dat ze het prima doet c.q. ze weet zelf beter - kruis dan aan minimaliseren/ontkennen aangetoonde kindermishandeling. Ontoereikende pedagogische kennis en/of vaardigheden kan ze bij voorbaat aankruisen want ze is 20. Evenzo heeft zij de risicofactoren: kind jonger dan 5 jaar, instabiel ongeregeld leven, materiële/financiële problemen, op jonge leeftijd ouder geworden, en problematische partnerrelatie. Wat er verder allemaal speelt kan je nichtje zelf aanvullen.

www.protocolkindermishandeling.nl/downloads/LIRIK.pdf

De werkwijze van het amk is als volgt. Op het moment dat er iemand een melding maakt dan gaan ze een dossier opbouwen. De kinderen van je nichtje zijn dan niet meer haar kinderen, maar ze zijn een dossier geworden. Wat het amk doet is, ze proberen zo veel mogelijk negatieve vinkjes te verzamelen. Het kan zijn dat ze een ander formulier gebruiken, maar dat komt zo'n beetje op hetzelfde neer. Wanneer er genoeg vinkjes gezet zijn dan komen ze in actie. Dan volgt er een ondertoezichtstelling of een uithuisplaatsing. Verspil geen moeite om die vinkjes te weerleggen met getuigenverklaringen of diagnostische rapporten, want zowel het amk, als de kinderbescherming, als de kinderrechter, als jeugdzorg zullen dit terzijde schuiven.

Juridisch gezien kan ze het beste alvast een goede advocaat achter de hand hebben. Houdt er rekening mee er - zonder dat ze het weet - met één telefoontje de kinderrechter kan besluiten om de kinderen uit huis te halen. Dan staat opeens jeugdzorg aan de deur met een stel politieagenten om de kinderen op te halen. Je nichtje weet dan niet waar ze heen worden gebracht. Het gaat maanden duren voordat ze de kinderen weer terug krijgt. Maar als de kinderen nog zo jong zijn dan krijgt ze ze helemaal niet meer terug. Ze moet dan een advocaat hebben die er gelijk achter aan gaat.

Een rechtsbijstandverzekering heeft ze denk ik nog niet nodig als ze student is. Ze kan nog in aanmerking komen voor gewone rechtsbijstand.

Om zichzelf juridisch in te dekken kan je nichtje alvast via haar huisarts hulp zoeken voor die gebieden waar er vinkjes zijn gezet. Wanneer ze al hulp heeft vanuit haar zorgverzekering dan is er juridisch gezien geen grond voor een ondertoezichtstelling. Laat je nichtje alleen een advocaat nemen die dit snapt. Als haar advocaat zegt dat ze mee moet werken, dan kan ze beter op zoek gaan naar een andere advocaat.

Richard

Richard

16-02-2013 om 09:38

Meer tips

Je nichtje doet er goed aan om rekening mee te houden dat jeugdzorg een verlengstuk is van justitie. Alles wat ze zegt, en wat andere mensen over haar zeggen, zal tegen haar gebruikt worden. Reken er maar niet op dat jeugdzorg achter de feiten aan gaat. De kinderbescherming, de kinderrechter en jeugdzorg doen niet aan waarheidsvinding. Beslissingen voor een ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing vallen onder het civiele recht, in plaats van het strafrecht. Dit betekend dat als je nichtje beschuldigd wordt van kindermishandeling of verwaarlozing, dan gaat de kinderrechter op zijn/haar gevoel af. Doorgaans gaan ze af op de beweringen van de jeugdzorgmedewerker - wat niet meer is dan een maatschappelijk werker. De aanklagers leggen geen eed af in de rechtbank dus ze mogen beweren wat ze willen. Net zo goed zijn valse amk-meldingen niet strafbaar, want het is de verantwoording van de kinderbescherming om uit te zoeken wat hier wel of niet van klopt. In de praktijk nemen ze al het negatieve uit die melding klakkeloos over in hun rapportages.

Juridisch gezien vallen alle besluiten - ondertoezichtstelling, uithuisplaatsing, indicatiestellingen, ed - van de kinderbescherming en jeugdzorg onder het bestuursrecht. Dit betekend dat ze zich bij elke beslissing aan de feiten moeten houden, dat er gehoor moet worden gegeven aan de belanghebbenden (ouders, kinderen, familieleden), dat er geen partijdigheid mag zijn, en dat de beslissing zorgvuldig wordt genomen en deugdelijk wordt gemotiveerd. Van bestuursrecht hebben ze echter totaal geen kaas gegeten, en als je dit aan de kinderrechter voorlegt dan reageert die alsof hij het in Keulen hoort donderen. Op grond van deze wetten kan men klachtenprocedures gaan starten. Nadeel hiervan is dat hier maanden over heen gaat, de kinderen zijn door de bemoeienissen achteruit gegaan en dan vinden ze wel andere redenen om de kinderbeschermingsmaatregelingen in stand te houden. Wanneer een gezin hulp krijgt van jeugdzorg dan zijn de hulpverleners namelijk wettelijk verplicht om actief op zoek te gaan naar andere signalen van kindermishandeling, en dat doen ze dan ook gretig.

Om het kort samen te vatten doet je nichtje er verstandig aan om niet te veel over zichzelf te vertellen. Ze moet beslist niet gezellig gaan zitten babbelen over haar probleempjes van vroeger. Ook moet ze proberen om niet de vuile was buiten te gaan hangen.

Deze lui zullen eerst proberen om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Maar daar moet je nichtje niet intrappen want het zijn wolven in schaapskleren. Hou de gesprekken kort en zakelijk, neem alle gesprekken op, en doe zelf aan verslaglegging. Jij zou ook als vertrouwenspersoon bij de gesprekken aanwezig kunnen zijn om op te schrijven wat er is besproken. Zorg dat ze de genomen afspraken ondertekenen, want ga er maar van uit dat ze alles naar hun eigen zin zullen verdraaien. Stuur elk verslag per e-mail toe naar de persoon die je gesproken hebt en geef ze de gelegenheid om er op te reageren. Dan ligt het schriftelijk vast en kunnen ze er niet meer met hun leugens omheen draaien. Neem afstand van deze personen en wordt geen vriendjes met ze. Sta niet toe om elkaar te tutoyeren.

Heel belangrijk is om formeel tegen die lui te blijven doen. Schop ze niet tegen hun schenen, want ze hebben de macht om de kinderen uit huis te halen wanneer ze zich op hun teentjes getrapt voelen. Probeer een beetje aan te sluiten op hun belevingswereld. Een kind is voor een jeugdhulpverlener niets mee dan een levenloze pop wat je heen en weer kunt brengen van het ene pleeggezin naar het andere pleeggezin of naar een instelling. Ze beseffen donders goed dat ze fout bezig zijn. Daarom hebben ze hun geweten en hun gevoelens uitgeschakeld. Negen van de tien keer kom je slechte mensen tegen in de jeugdhulpverlening. Iemand die daar naar eer en geweten haar werk doet moet wel heel stevig in haar schoenen staan anders houdt ze het niet lang vol. Belangrijk is om geen emoties te tonen bij deze lui. Niet boos worden, of verdrietig zijn. Daar kunnen ze namelijk niet tegen.

Dit soort hulpverleners zijn eigenlijk best wel te manipuleren door goed toneel te spelen met ze. Je komt er het snelst vanaf door net te doen alsof je meewerkt en daarna kun je weer je eigen gang gaan. De meeste ouders doet dit ook zo. Ze leven daar bij jeugdzorg echt in de illusie dat ze hard nodig zijn, maar in feite vormen ze alleen maar een last.

Voor meer tips raad ik aan op eens te gaan lezen op < http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl>. Hier zitten hoogontwikkelde mensen die een realistische kijk hebben op het reilen en zeilen van jeugdzorg.

Richard

Richard

16-02-2013 om 09:49

O ja

En hou ook de kinderen zo veel mogelijk uit zicht van al die die in de jeugdzorg werken. We zijn wel eens bij het amk op kantoor geweest waarbij we vooraf nadrukkelijk hadden afgesproken dat het om een gesprek zou gaan en ons kind mocht tijdens het gesprek in een ander kamertje even spelen. Toen bleken ze achter onze rug om en tegen de afspraak in een onderzoek te hebben gedaan naar het gedrag van ons kind.

Wanneer de kinderen onderzocht moeten worden dan hebben ze recht op een onafhankelijk onderzoek. Jeugdzorg mag bepalen dat er een onderzoek plaats moet vinden. Ouders mogen bepalen waar en bij wie ze dit onderzoek laten doen.

bezorgde tante

bezorgde tante

16-02-2013 om 17:02

Richard

Bedankt voor je tips, ik neem ze zeker mee.

Richard

je maakt de zaak behoorlijk aan het schijten. Dat jij negatiee ervaringen hebt met deze instanties, wil niet zeggen dat dit overal zo gebeurd.

Als haar nichtje het goed doet, ze haar ouderschap goed kan combineren met haar studie/werk, waar ligt dan het probleem? Als iedereen ziet dat zij het goed doet, dat er in de omgeving geen signalen zijn dat er mss wel iets niet goed gaat daar, dan kan 1 melding bij het amk niet direct zorgen voor een uithuisplaatsing.

Als je nichtje slim is gaat ze idd naar de huisarts. Belt ze met de kinderbescherming en legt ze haar verhaal uit. Dat 1 nichtje van haar ruzie met haar heeft en op deze manier wraak wil nemen. Ze kan zowel bij het amk en bij de kinderbescherming advies vragen. Als de kinderbescherming bij je op de stoep staat, laat ze vooral binnen. Ga met ze in gesprek en geef aan dat je graag meewerkt aan een onderzoek. Ik heb het zelf meegemaakt en werd vals beschuldigd. Ik heb zelf bij jeugdzorg aangegeven de kinderbescherming te laten komen. resultaat; zeer fijne gesprekken, duidelijkheid en het belangrijkste een rapport waarin staat dat ik niks verkeerds doe en dat de kinderen ( die beiden een handicap hebben en ik alleen moest opvoeden) er gezond en vrolijk bijliepen.

maak van een mug geen olifant aub dat zorgt voor nog meer stress die helemaal niet nodig is.

Mijn advies is om zelf actie te ondernemen, zodat je degene die dreigt met melding al voor bent.

Miroy

De ervaringen zijn dus divers. Dat zegt al wat. Contacten met AMK en Kinderbescherming zijn een risico. Ik zou me er verre van houden en de contacten zo minimaal en zakelijk mogelijk houden mocht men zich melden.
Op mijn beleefde verzoeken om ons als gezin te respecteren en het op te nemen voor mijzelf en mijn kinderen en niet mee te gaan in de dwaze beschuldigingen die er lagen is nooit ingegaan. Deze instelling is gewoon niet te vertrouwen. Dat komt ook omdat het allemaal om 'hearsay' gaat. Dat valt niet te bevestigen noch te ontkennen, dus gaat dat een eigen leven leiden en is het maar net wat voor onderbuikgevoel zo'n onderzoeker bij jou heeft. Kan vriezen, kan dooien blijkbaar.

Annej

maar als je zelf zeker weet dat er niks geks aan de hand is, heb je toch voor niets te vrezen en je te verschuilen? Ik zou het niet toelaten dat een ander mijn leven probeert te verwoesten als er wordt gedreigd om een melding te maken bij het AMK als je weet dat deze melding gebasseerd is op een soort van jaloezie of wraak??

Zelf

Ach, dat dacht ik eerst ook. Kom maar binnen, dan zie je wel hoe goed we hier bezig zijn. Natuurlijk mag u met iedereen spreken. Dat is naief. Ik schrok me een hoepeltje van het eerste rapport. Alles bleek uit zijn verband getrokken en negatief onderbouwd en gelogen. Het is maar net hoe je zaken wil uitleggen. Dat is een keuze die niet bij jou ligt maar bij de onderzoekers van AMK en Kinderbescherming. Daar ga je helemaal niet over. Ook zijn er altijd mensen die, zeker als je een paar kinderen hebt met een handicap, hun zorgen breed willen uitmeten, blij dat ze ook eens gevraagd worden wat hun mening over jou als ouder is. Nou dan weet je het wel. De meeste ouders vinden zichzelf een geweldige opvoeder maar andere ouders zouden het toch beter moeten kunnen. Nou, dat lees je dan in die rapporten. Dingen die mensen nooit rechtstreeks tegen jou zouden zeggen maar desgevraagd wel even over jou willen roddelen. Naief dus.

Niet toelaten

Betekent dat je je rap informeert over de mogelijke consequenties van zo'n melding en alles uit je handen laat vallen om het gevecht zonodig aan te kunnen gaan. Steun zoeken in je omgeving en bij organisaties als Stichting KOG. Het kan je leven ernstig ontregelen, zo'n beschuldiging. Het kan ook met een sisser aflopen. Daar heb je geen invloed op. Allerlei andere mensen blijken daar ineens over te gaan.

Richard

Richard

21-02-2013 om 09:41

Miroy

Het verbaast niets je een positieve indruk hebt gekregen van jeugdzorg en de kinderbescherming. Zulke fijne gesprekken heb ik net zo goed meegemaakt. Ik heb evengoed initiatieven genomen en ik heb ook meegewerkt aan onderzoeken.

Wat ik ook weet van de kinderbescherming is dat de medewerkers er op getraind worden om bij de mensen vertrouwen op wekken.

Dat ze jou los hebben gelaten is omdat ze nog niet genoeg bewijslast konden verzamelen om jouw kinderen een kinderbeschermingsmaatregel op te dringen. Maar geloof mij: die valse beschuldiging zijn ze nog lang niet vergeten. En wanneer er - om wat voor redenen dan ook - nog meer valse aanklachten bij hun binnen komen dan worden alle aanklachten een feit. Ga er maar van uit dat je dan echt niet meer terug kunt vallen op dat oude rapport. Dat je toen niks verkeert deed en dat je kinderen er toen gezond en vrolijk bijliepen wordt er domweg uit geschrapt.

Maar goed, je moet het zelf maar weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Stieflid en de reclame van kindermishandeling

Voordat je contact neemt met AMK, kan je dat familielid op de hoogte brengen van suggestiviteit en valse veiligheid onder mom van bescherming. Mogelijk heeft het lid een goed bedoeld maar naïef beeld van de hulpinstanties. Breng haar/hem op de hoogte van de schokkende relazen op jeugdzorg darkhorse en ouders online. Hopelijk verandert degene van mening voordat je contact/ hulp hebt gezocht bij een hulpinstantie.

De onzekerheid in het gezin al na één onterechte melding, raak je pas kwijt als de jongste 18 jaar is.
Dus blijf uit het systeem. Leg dat familielid uit wat ze kan aanrichten, pleeggezinnen, breuk en ruzie in de familie,
kans op trauma bij kinderen, vraag of het dat is wat diegene wilt.
Confronteer diegene via de schoonouders ( zodat het bekend is dat dit gevolgen kan hebben voor de hele familieband) dat een melding ook gevolgen heeft voor die persoon zelf.

Laat zien dat ze niet alleen staat dan weet die ook persoon dat het nichtje er niet alleen voor staat. Dat is toch wat jeugdzorg wilt, lekker op Eigen Kracht met een groepje mensen om haar heen waar ze op terug kan vallen.. Laat zien dat je het zelf kan regelen, dat je je verantwoordelijk opstelt en dat je niet alleen staat. Maak je sterk.

Communiceren en informeren voorkomt een hoop ellende.
Hopende dat het familielid in belang van de kinderen denkt.

Op scherp

http://www.npo.nl/dit-is-de-dag/26-03-2014/POMS_EO_494650
Op 2/3e interview met Sprokkereef en anderen over het gebrek aan strafvervolging van daders. Er moet weer meldplicht komen.
Echter weer worden de excessen over het hele veld uitgerold. Er moet nu een meldplicht komen. Kwam er maar een aangifteplicht bij het OM. Dan zou snel duidelijk worden waar echt bewijs is en waar er geen zaak is. En dan gaat het over heftige gevallen. Dat ligt genuanceerder natuurlijk.
Maar met een meldplicht komen weer de gezinnen aan de beurt die net buiten de normkaders vallen. Met als gevolg een hartverzakking en jarenlange terreur in gezinnen die bezwijken onder de hulpverlening waar het juist averechts werkt. Waar ouders geterroriseerd worden bij gebrek aan hulp of scholing voor hun kinderen.
Hier weer een kind waar een OTS dreigt omdat er onenigheid is over de diagnose en de instanties niet tevreden zijn over de eigen kracht oplossingen en kind niet naar de beoogde school willen laten gaan.
Heb je al een probleem krijg je er ook nog rechtzaken bij die alleen maar geld kosten en niets oplossen maar wel een gezin terroriseren en de gemeenschap een vermogen kosten.
Pakten ze maar die zware mishandelingsgevallen aan. Maar het is profijtelijker om een normaal gezin met een hulpvraag te terroriseren.

Actueel weer

En de televisieversie van het item kindermishandeling
http://www.eo.nl/ditisdedag/onderzoek/aflevering/dit-is-de-dag-onderzoek-1/
Kamerleden vragen weer een spoeddebat en een meldplicht.
Allemaal voor de buhne. Echt helpen kost toch teveel echte visie en middelen.
Krijgen we alleen weer een golfje toename meldingen van hulpvragende gezinnen. En bedankt.

O sorry

Gezien de draad is dit natuurlijk het moment om je buren en je familie aan te geven. Er moet weer gescoord worden dus er wordt weer meer inzet gegeven op meldingen.

Bezorgde tante

Bezorgde tante

02-04-2014 om 08:13

Anne J

Het familielid heeft helemaal geen actie ondernomen, het loopt kennelijk met een sisser af....

Oke

Gelukkig maar. Het blijft een zorg.
Wat kunnen mensen elkaar toch het leven zuur maken.
Gewoon omdat ze de weg weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.