Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

joer

joer

16-08-2012 om 11:28

Meerdere sollicitatiegesprekken?

Pas geleden heb ik een sollicitatiegesprek gehad en een dezer dagen laten ze weten of ik het word of niet.

Echter heb ik volgende week ook nog een sollicitatiegesprek staan.

Natuurlijk ben ik blij als ik bij de eerste aangenomen word maar wil eigenlijk ook wel het tweede sollicitatiegesprek aangaan. Misschien is het daar ook leuk of zelfs leuker.

Hoe kan ik dit het beste aangeven als ik gebeld wordt met de mededeling we willen verder met jou?

Voor de duidelijkheid, ik heb net een opleiding afgerond (na 20 jaar bij 1 baas gewerkt te hebben)en ga dus aan iets heel nieuws/heel andere richting beginnen.

Groeten JOER.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-08-2012 om 14:06

Ik zou het niet melden

Mijn ervaring (van lang geleden) is dat er meestal wordt gevraagd of je nog andere sollicitaties hebt lopen. Als ze dat niet vragen, zou ik het niet uit mezelf melden. Ik zou er ook niet al te erg mee zitten om een baan aan te nemen, en dan later melden dat ik het toch niet doe. Je krijgt sowieso (meestal) een proeftijd waarbinnen beide partijen zonder opgaaf van reden kunnen opzeggen. Het is dus helemaal geen schande om van gedachten te veranderen.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-08-2012 om 18:12

Ik sluit me aan bij vic

Als ze er niet om gevraagd hebben, lijkt het me geen probleem te vertellen dat je nog een gesprek hebt. Op meerdere vacatures tegelijk solliciteren is toch niet verboden?

Mover

Mover

16-08-2012 om 19:45

"we willen verder met jou"

Als ze dat tegen je zeggen, heb je dan de baan al? Ik bedoel, zijn er al arbeidsvoorwaarden-gesprekken geweest? Als dat namelijk nog niet zo is, kan je het vast nog wel een paar dagen rekken, met een gesprek, en bedenktijd. In die dagen weet je misschien wat meer van bedrijf 2.

Jesse_1

Jesse_1

16-08-2012 om 22:36

Nou, proeftijd

Proeftijd is bedoeld om wederzijds te kijken of de baan/nieuwe werknemer bevalt en niet om de nieuwe werknemer de gelegenheid te geven om nog even snel 'toch nog' naar een andere baan te hoppen!
Voor een werkgever is het niet fijn als je denkt dat je een nieuwe werknemer hebt en dat je dan toch nog weer op zoek moet. Ik vind dat niet echt een sociale manier van doen.
Lijkt jou dit echt een leuke baan, dan zou ik er gewoon voor gaan. Als je liever iets meer wilt weten over de andere baan, dan zou ik nog wat tijdrekken. Het is heel normaal om over allerlei primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden na te denken voor je het volledig eens bent.
Jesse

Mocht je het worden

Als je baan 1 krijgt dan plan je het arbeidsvoorwaardengesprek na de sollicitatie van baan 2. Moet je na de sollicitatie van baan 2 wel meteen de knoop doorhakken. Je kunt baan 1 niet aan het lijntje houden tot je weet of baan 2 je echt wilt.
Bovendien zou ik als ik baas baan 1 was je dan ook niet meer willen. Ik zou iemand willen die er vol voor gaat.
Dus niets zeggen, maar ook niet aan het lijntje houden.
Weet je inmiddels al of je bent aangenomen?

+ Brunette +

+ Brunette +

17-08-2012 om 16:30

Speel het slim.

En bij firma 2 natuurlijk uitleggen dat er nog een ander bedrijf op je zit te azen. Dan gaan ze heus niet denken "dan maar een ander", het doet je marktwaarde juist verhogen. In de jaren 90 zette de P&O-chef er flink vaart achter met het tweede gesprek omdat hij bang was dat ik van mening zou veranderen, want iemand als ik "wilden ze allemaal wel", zo redeneerde hij.

joer

joer

18-08-2012 om 21:36

Helaas....

Ik ben het niet geworden. Ik zat wel bij de laatste drie maar ze hebben uiteindelijk gekozen voor diegene die al veel werkervaring in die functie had.

Het liefst ben ik altijd zo eerlijk en open mogelijk. Vind het eigenlijk niet eerlijk als je dingen verzwijgt die wel belangrijk zijn om te weten. En dan een baan aannemen en op het laatste moment zeggen dat je het toch niet doet. Pfff dat moet ik nog echt zakelijk leren bekijken.

Maar jullie en ook anderen hadden me al aangeraden om het evt. tweede gesprek van sollicitatie 1 na het 2e sollicitatiegesprek te plannen.

Maar helaas nu niet meer van toepassing maar bij een evt. volgende keer weet ik hoe te handelen.

Aankomende dinsdag 2e sollicitatiegesprek. Duim voor me!

Groeten JOER.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.