Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Postbezorger

Postbezorger

15-02-2016 om 08:43

Meer gaan doen in de vakbond, ja of nee?

Ik ben gevraagd om meer te gaan doen voor de vakbond, wat precies weet ik nog niet maar medezeggenschap of eventueel zelfs OR of gewoon andere dingen. Ik hoor daar binnenkort meer van.

Probleem is dat er maar weinig postbezorgers lid zijn van een vakbond (iets van 4%) vooral omdat het een parttimebaan is van gemiddeld 12 uur per week maar dat er wel heel veel ontevredenheid heerst onder de postbezogers. Ze zijn ook zeer boos over de nieuwe CAO en over allerlei vreemde plannen zoals zelf een abonnement van 2 jaar met internet en een mobiel moeten aanschaffen om postpakketjes te kunnen gaan scannen. Op zich wordt het abonnement wel vergoed maar je zit wel vast aan die twee jaar en heel veel pbz hebben niet eens een vast contract. Daarbij: als het hele abo vergoed wordt: waarom betaalt postnl dat niet gewoon zelf en geeft ons die mobiel in bruikleen. Verder kregen we vroeger alle reparatiekosten van de fiets betaald als je met een goede fiets kwam werken. Nu krijg je een vast bedrag per jaar en onze fietsen hebben gewoon zwaar te lijden. Veel mensen kopen een nieuwe fiets en hebben dan een poosje weinig onderhoudskosten maar zij hebben wel een nieuwe fiets gekocht!

Eigenlijk wil ik best wel iets doen omdat ik vind dat er meer postbezorgers hun stem moeten laten horen maar ik heb ook geen zin in botsingen met het morrend volk omdat ze niet begrijpen wat een vakbond is. Ik krijg het gevoel dat ze vinden dat alles wat een vakbond bedenkt de werkgever moet goedkeuren.

Gelukkig gebruik ik al lange tijd een andere naam in de facebookgroepen waar vooral heel erg tekeer gegaan wordt maar toch? Wordt mijn werk wel leuker als ik wat ga doen voor de vakbond? Zit je niet erg tussen iedereen in: van onder geschopt, van boven geslagen?

geen ervaring

Postbezorger, ik heb geen ervaring (ben trouwens ook geen werknemer) dus wat dat betreft geen idee. Ik denk dat het risico dat jij beschrijft er wel in zit. Maar aan de andere kant: je vindt het kennelijk werk dat gedaan moet worden, waarom probeer je het niet gewoon? Het is ook weer een interessante ervaring en je leert allicht nieuwe mensen kennen en doet nieuwe vaardigheden op. Blijkt het een compleet fiasco, dan kan je altijd nog kappen.

Overigens: voor OR-leden is er extra ontslagbescherming en er staat me iets van bij dat dat ook voor kaderleden geldt (maar ik ben te lui om dat nu op te zoeken). En wat dat schoppen van onderen betreft: het wil soms helpen om subtiel of minder subtiel erop te wijzen dat je je plaats best wil afstaan aan iemand die meent het zelf veel beter te kunnen.

Sterkte met de afweging. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Groeten,

Temet

Noet

Noet

15-02-2016 om 11:18

klopt Temet en Postbezorger

ook de kaderleden, mits bekend vallen onder de ontslagbescherming.
Bij ons bedrijf vallen ook de medewerkers er onder die taken uitvoeren voor de OR maar er niet inzitten en ook geen lid zijn van de vakbond, maar specifiek voor 1 klus gevraagd worden wegens hun expertise of betrokkenheid.

Het kaderlid zijn is erg leuk en je leert het bedrijf op een heel andere manier kennen. Bijzitten bij de CAO onderhandelingen geeft je ook weer een heel andere kijk op die zaak.
Hier zijn de kaderleden echt betrokken bij de medewerkers en hebben een goed contact met ze. Er is veel informeel overleg met de werkgever voor dat er bv een reorganisatie (hoe klein ook) ingezet wordt.

Wij lopen dan ook tegen de grenzen van de WOR aan omdat die ons beperkt in het samenwerken met de werkgever in sommige gevallen.

Ik zou het als ik jou was daarom zeker doen.

Postbezorger

Postbezorger

15-02-2016 om 11:35

bedankt

Bedankt voor de reactie en ik voel ook best wel dat ik het leuk vindt en dat ik het ook wil en kan maar het aantal collega's wat lid is van een vakbond vind ik gewoon te laag. Ik weet niet hoe dat bij jou zit Noet, maar dat is toch echt wel een probleem. Het is 'maar' een bijbaan en mensen zitten niet te wachten op extra geldaftroggelarij en ik weet wel dat mijn directe collega's er geen probleem mee zouden hebben maar ik vind het niet prettig hoe anderen, op facebook dus bijv. denken over de vakbondsmensen.

Het niveau is daar zo laag, ze denken niet verder, denken altijd maar slecht over de CEO en consorten, over alles wat van bovenop wordt opgelegd en hebben geen idee van hoe je een bedrijf moet besturen. Ik voel me een roepende in de woestijn en ben zelfs wel eens uit een algemene facebookgroep van postbezorgers gezet vanwege mijn afwijkende mening.

Ik denk dat je bij de post veel meer dan bij andere bedrijven de l*l bent maar aan de andere kant vind ik het ook wel een uitdaging om wat meer te gaan doen juist ómdat ik dat probleem zie. Ik zie en begrijp die mensen en snap hoe ze denken maar wellicht is dat een hele lastige positie dan omdat je het nooit goed doet.

Noet

Noet

15-02-2016 om 11:50

klopt

vakbondslidmaatschap is relatief laag, maar ze weten ons wel te vinden als er wat is en dan worden er vaak wel weer lidmaatschappen afgesloten.

Als je een laag inkomen hebt krijg je bij mijn bond ook korting, ik betaal ook een stuk minder.

Wat mensen vaak ook niet weten is dat de bond ze ook op heel veel andere vlakken kan ondersteunen bij hun carriere. Dat benoemen wij dan wel weer heel vaak. We zijn ook zichtbaar door regelmatig een flyer bij de poort uit te delen met wat we doen, wat we bespreken met de werkgever en de or.

Dat is bij postbezorgers natuurlijk een stuk minder makkelijk te doen dan bij een bedrijf met 2 toegangspoorten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.