Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 09:15

MBO studenten steeds dieper in de schulden

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/03/zorgen-om-financien-mbo-studenten/

Kijk en juist daarom houd ik ook nog een oogje in het zeil als mijn kinderen ouder zijn dan 18! Ze kunnen dan op zichzelf gaan wonen en doen waar ze zin in hebben maar ik trek niet bij voorbaat mijn vingers al van ze af, alleen omdat ze MBO of HBO gaan doen en ze opeens zelf verantwoordelijk zijn voor hun geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2015 om 13:14

18 jarige is niet persé klaar voor alles

Ik zie dat bij mijn dochters ook. De een is ontzettend punctueel in alles, dus laat die maar schuiven. De ander is een heel ander verhaal. Vervelend is dat ze haar MBO opleiding niet heeft afgerond met een diploma, waardoor DUO nu aan haar deur staat te rammelen voor het studiegeld. Een schuld dus.

Feit is dat niet alleen opvoeding een kind kan helpen of juist tegen kan zitten om beslagen ten ijs te komen als ze het allemaal zelf moeten gaan doen, maar ook karakter.

Yeti

Yeti

03-04-2015 om 15:18

valt toch wel mee?

Het gaat om 1 op de 5 MBO-ers. Bij 80 % gaat het dus wel goed!

Studiefinanciering

Voor een deel gaat de schuld over studiefinanciering. Maar dat je moet lenen voor je studie is niet iets wat de MBO-ers zelf bedacht hebben.
Bij mijn dochter speelt nu een ander probleem. Ze werkt (1 avond en 1/2 zaterdag) en koopt daarmee haar kleding, uitje etc. en ze spaart. Maar straks moet ze stage gaan lopen. 15 weken. Fulltime werken en daarnaast ook nog de opdrachten maken. Dan moet ze stoppen met werken. Of ze betaalt krijgt voor de stage is nog maar de vraag, maar bovendien: na die 15 weken houdt de stage op en dan heeft ze dus ook geen kontrakt meer voor haar werk.
Juist de MBO-opleidingen zouden er rekening mee moeten houden dat hun leerlingen een bijbaantje hebben. Dat bijbaantje is hard nodig om de schulden niet al te hoog te laten oplopen (alles zelf verdienen voor je studie vraagt wel heel veel uren werk en lijkt mij onrealistisch). En bovendien levert het iets op wat voor de arbeidsmarkt van MBO-ers heel belangrijk is: werkervaring (daarvoor doen ze toch ook die stage).
Met andere woorden: je kunt naar de leerlingen zelf kijken, je kunt naar de ouders kijken, maar leerlingen en ouders hebben het maar te doen met wat de regering regelt (studielening) en de scholen organiseren (roosters, waardoor werken niet meer mogelijk is).

Tsjor

Barvaux

Barvaux

04-04-2015 om 13:32

tsjor

Waarom kan iemand niet fulltime werken en dan nog een avondje en een weekenddag als je weet dat dat maar voor drie maanden is? Je neemt nog wat vrij tussendoor en eventueel onbetaald vrij en je slaapt de hele zondag uit?

Het gaat dan vooral ten koste van andere leuke dingen maar waarom je baantje opgeven als dat zo belangrijk is voor het geld?

Nee

Niet ten koste van de leuke dingen, maar naast het fulltime stage lopen moeten ook veel leerwerktaken worden afgemaakt, dus er moet (verwacht ik) bijzonder veel papier worden geproduceerd over allerlei aspecten. Dat betekent overdag werken, 's avonds en in het weekend leerwerktaken maken. en dan mag ze blij zijn als ze ergens nog een uurtje tijd vindt om te sporten, vriendje te zien en/of te koken, klere wassen, af te wassen etc. Gelukkig woont ze nog thuis, dus ze heeft niet de volledige verantwoordelijkheid voor het huishouden.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

04-04-2015 om 14:02

mwoah

Ik zou het ook niet overdrijven. Vaak mag papierwerk ook wel eens tijdens de stage en er blijven nog ZES avonden over en anderhalve dag. Daar zou ik geen baantje voor opzeggen maar vragen of ze wat vaker onbetaald vrij mag als het echt een probleem gaat worden.

bieb63

bieb63

04-04-2015 om 14:36

Vraag

Maar hoe zit dat dan normaliter. Stel je kind gaat op z'n 16e naar het MBO, zal daar dan tot z'n 19/20e mee bezig zijn. Gaan we er dan vanuit dat die kinderen zélf de opleiding moeten betalen (lees= studielening). Ikzelf heb eerlijk gezegd het idee dat op die leeftijd de kosten voor de ouders zijn, zeker vóór het 18e jaar. Of vinden jullie dan vanaf 18 jaar de kosten over gaan naar het kind? Ik kan me wel voorstellen dat je vanaf 18 stopt met kleedgeld, tel.abo, zakgeld e.d., daar gaan ze dan maar voor werken. Maar de studiekosten? (ik heb nu uiteraard niet over een 24 jarige die op het WO zit).
Hoe doen en zien jullie dat?

moeten we wel geld hebben

"Of vinden jullie dan vanaf 18 jaar de kosten over gaan naar het kind?."
Nou ja, 'we', zo zit de systematiek in elkaar.

Daar kun je wel omheen als je dat kunt betalen (ouders betalen verzekering, studie, etc.), maar dat lukt niet iedereen.

Als kind nog thuis woont en ouders hebben een uitkering, dan wordt die uitkering gekort. Er wordt namelijk van uitgegaan dat kind gaat lenen.
Lenen is een voorliggende voorziening (eerst leenrechten opmaken, daarna pas recht op uitkering).

Het is in die gevallen niet voordeliger om thuis te blijven wonen (je schulden te beperken).

Zelf

Barvaux rekent zich rijk met de tijd, maar de ervaring heeft mij geleerd dat het meer wishfull thinking is dan echt de realiteit. Niet elke stageplaats snapt dat het kind urenlang achter de computer moet zitten voor schooltaken.

Tot 18 jaar is het de verantwoordelijkheid van de ouders, maar vanaf 18 jaar van het kind zelf, vind ik. Het is niet mijn wens, maar wel de politieke realiteit. Kind moet zelf ziektekosten regelen, studiefinanciering etc. etc.

Als je de financiële mogelijkheden hebt om bij te springen is dat mooi, maar ik bewaar dat voor panieksituaties en dan zal het nog een lening zijn.

De tijd van pamperen is voorbij. Indertijd sprong mijn moeder bij met de dubbele kinderbijslag die ze kreeg en ik kon bij haar in de verzekering blijven tijdens mijn studie. Dat is allemaal voorbij helaas.

Tsjor

Yeti

Yeti

04-04-2015 om 17:40

dat onderzoek

Een van de vragen was of de student/leerling het gevoel had geld tekort te komen. Tja, als dat meetelt zit een groot deel van de volwassenen ook in de problemen.

bieb63

bieb63

04-04-2015 om 18:27

maar de concrete vraag

en dan niet vanuit bijstandouders of hele rijke ouders. Maar vanuit ouders met een modaal of anderhalf inkomen. Die een redelijk normaal leven leiden, bescheiden huisje/flat, 1x per jaar (bescheiden) vakantie, gewoon op de centen letten en aan het eind van de maand net uitkomen, wat opzij zetten voor noodsituaties enz. "Gewoon/gemiddeld" dus.
Wat vinden/doen jullie? Kind gaat met 16 naar MBO. Schoolkosten moeten betaald worden. Gaat kleedgeld/zakgeld gewoon door? (m.i. wel). En dan vanaf 18? Hoe dan? Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen en hoe ik daar tegenaan moet kijken.

Yeti

Yeti

04-04-2015 om 18:36

hier wel

Ik ga er vanuit dat wij nog een flink aantal jaar zullen betalen. Op kamers gaat dan niet lukken, maar eten, drinken, schoolgeld en kleedgeld zullen we nog wel even betalen. Daar wordt nu al voor gespaard.

Schulden bij mbo'ers.

Dat komt omdat ze slecht op de hoogte zijn over de rente die ze moeten betalen over geleend geld, er wordt mede geld geleend voor dure telefoons/abonnementen, eten en drinken en voor uitgaan.

Dus het komt vaak door een slecht overzicht en verkeerd uitgavepatroon.

Barvaux

Ik houd zeker ook een oogje in het zeil. En op kamers is voorlopig niet nodig.

Tot 18 betaal ik scholkosten zelf. Dat zat met name in reizen naar school, boeken en speciale kleding. Kleed- en zakgeld verdient ze zelf.
Vanaf 18 wordt het anders: reizen kan met ov-chipkaart, schoolgeld, daarvoor moet worden geleend, zorgtoeslag aanvragen, ik hoop dat ze kan blijven werken voor ziektekosten, kleding en zakgeld. Thuis krijgt ze onderdak etc., maar ik zal waarschijnlijk ook een bijdrage moeten vragen in de levenskosten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.