Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paasei

Paasei

15-12-2018 om 17:06

Mag dat zo maar? (bedrijf dreigt)

Heel veel jaar geleden (hoe lang weten we niet zeker meer maar zeker >5) is mijn man een keer via telemarketing benaderd door een bedrijf dat hem een aanbod deed. Hij moest een bepaald bedrag betalen om een korting op iets anders te kunnen krijgen. Helaas heeft hij zich toen laten overhalen en heeft 'ja' gezegd. Hij heeft wel binnnen de wettelijke 14 dagen opgezegd. Hij heeft er ook nooit voor betaald.

Nu begint het bedrijf te bellen en te dreigen. Man zou niet hebben opgezegd. Hij moet betalen, met een boete. Ze spelen een bandje af van het telefoongesprek van toen waarin man 'ja' zei. Het komt allemaal heel dreigend over. Want nee, natuurlijk heeft hij de opzegging van zoveel jaar geleden niet meer.. en volgens hen moet hij 'bewijzen'. Man heeft vervolgens gedreigd met een advocaat en heeft opgehangen.

En nu zit het mij niet lekker.. mag een bedrijf dit zo maar doen? Het voelt niet in de haak.. zijn dit oplichters-praktijken? Wat denken jullie?

Maria

Maria

15-12-2018 om 17:25

bizar

Het speelde meer dan 5 jaar geleden en ze hebben in de tussentijd nooit iets geleverd of jullie hebben nog contact meer met ze gehad?

Als je bij de rechter komt is dit volgens mij een volstrekt ongeloofwaardig verhaal van het bedrijf.

Je kunt zeggen dat je opgezegd heb (wat ook het geval is), maar dat je het zoveel jaar na dato niet meer hebt. Niet gek als het meer dan 5 jaar geleden is.

Consumenten worden erg beschermd met telemarketing dus ik zou me niet laten intimideren en niets betalen. Evt. langs de rechtswinkel om het te bespreken met alle nog iets meer concrete feiten.

Klinkt als boeven.

Flavia

Flavia

15-12-2018 om 17:42

oplichting

Dit is oplichting en precies zoals ze er in Kassa of Radar altijd voor waarschuwen.
Enige antwoord dat je hoeft te geven is, wie eist bewijst, ik zie u dan in de rechtbank maar voor die tijd doe ik aangifte tegen jullie.

Een factuur aan een particulier verjaart al na 2 jaar.
Een factuur of vordering heeft een verjaringstermijn van in principe vijf jaar. Dat kan echter negatief uitpakken voor het betaalgedrag. Een klant zou een factuur kunnen laten liggen tot de verjaringstermijn is verstreken, en dan niet meer hoeven betalen.

Je kunt dat voorkomen door te stuiten, wat betekent dat de verjaringstermijn opnieuw ingaat. Dit stuiten doe je door - vóór het einde van de verjaringstermijn - je debiteur eraan te herinneren dat je een vordering op hem hebt. Dat kan bijvoorbeeld via een betalingsherinnering, aanmaning of dagvaarding.
Doe dat schriftelijk én aangetekend, want je moet later mogelijk bewijzen dat je debiteur de herinnering op tijd heeft ontvangen.

De verjaringstermijn gaat overigens ook opnieuw in als de debiteur de vordering erkent. Hij vraagt bijvoorbeeld om uitstel, of heeft een termijnbetaling gedaan.

Paasei

Paasei

15-12-2018 om 19:35

Idd

Man kon zich herinneren dat hij zeker een jaar geleden ook eens gebeld is met dit verhaal. Het lijkt erop dat de data telkens aan een ander (incasso)bureau worden verkocht, die t dan weer opnieuw probeert.. We hebben ons ondertussen suf gegoogled en dat kwam vaak naar voren.

We zijn weer wat gerustgesteld. Gelukkig maar want dit komt best agressief en bedreigend over..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.