Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Roza

Roza

19-04-2014 om 00:17

luxe probleem: baan aangeboden

Ik heb een luxe probleem: Er is mij een baan aangeboden met een vast contract, maar daarvoor moet ik de baan die ik nu heb opzeggen.
In mijn huidige baan werk ik al meer dan tien jaar, en ik heb daar collega's waar ik lief en leed mee gedeeld heb. De aart van het werk is soms hectisch, chaotisch, ad hoc, veel overleg met andere disciplines, soms heftige situaties. Daarnaast heb ik de laatste tijd af en toe kleinere en een keer een stevig conflict gehad met mijn leidinggevende, dit is wel uitgesproken. Af toe kan ik mij erg irriteren aan dingen in de organisatie, hoe er met mensen en met dingen omgegaan wordt. Ik vind mijn werk nog wel heel erg leuk, al merk ik wel dat ik met sommige dingen: agressie, echt schrijnende situaties, steeds moeilijker ga vinden, en er steeds moeilijker afstand van kan nemen.
De aangeboden baan waar ze me graag willen hebben is veel gestructureerder, rustiger, professionelere instelling op bepaalde vlakken, meer aandacht en rust voor de mensen waar ik voor werk. Ik ken het werk al omdat ik hier af en toe inval omdat ik een 0 uren contract heb. Ze willen me echt graag hebben, maar ik twijfel: Misschien ga ik het saai vinden, misschien te weinig uitdaging, misschien te rustig.
Financieel gaat het geen verschil maken. Ik vind het lastig, ben bang dat ik als ik het niet doe dat ik dan spijt krijg, maar als ik het wel doe dat ik dan misschien ook spijt krijg.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2014 om 01:28

Vleiend

Het is natuurlijk erg vleiend dat je dusdanig positief beoordeeld wordt dat men je vast in dienst wil nemen. Maar laat dat compliment niet bepalen of je je huidige baan moet opzeggen of niet. Je hebt de mazzel dat je al weet hoe het is om bij de andere werkgever te werken, dus je kunt realistisch vergelijken. Dus eerlijk: waarom zou je willen veranderen? Welk voordeel levert het je voor jezelf op? Maar ook: hoe veilig is je vaste contract bij je huidige werkgever? Kun je daar nog jaren voort of is er onrust door bezuinigingen?

Gebruik dit weekend om alles eens naast elkaar te zetten en te bekijken of je écht over wilt stappen of dat je je eigenlijk vooral gevleid voelt.

Mijntje

Mijntje

19-04-2014 om 15:00

doen

Als je mijn vriendin was zou ik zeggen: Doen. Natuurlijk zullen er dingen op den duur tegen gaan vallen. Maar dat heb je nu ook en zo te lezen gaat eea je steeds meer tegen staan. Ik proef vooral veel wrevel over je huidige werk.
Goed voor je cv om eens van baan te wisselen.
Dit is toch 'De Kans" om eens wat anders te proberen?
Spijt krijg je vooral door de kansen niet te grijpen die zich voordoen.
Maar idd overweeg alle voors en tegens, maar wees niet te bang.

guera

guera

19-04-2014 om 18:54

gaan

Na ruim tien jaar heel gezond weer uit je comfort zone te komen en iets anders te gaan doen.

Roza

Roza

19-04-2014 om 19:15

Bedankt voor jullie reacties!

Dat geeft stof tot nadenken, ik denk dat ik het ga doen. Na de Pasen zou ik het laten weten. Kaaskopje; het is inderdaad zo dat er in mijn huidige baan een flinke reorganisatie en bezuinigingen aan zit te komen, dus de fijne collega's en de werkvloer waarvan ik denk die ik straks zo ga missen, blijven in deze vorm misschien niet eens bestaan. Op dit moment werk ik als verpleegkundige in de psychiatrie, de baan waar ze me voor vragen is de wijkverpleging bij een kleinschalige organisatie. Een behoorlijk andere doelgroep dan waar ik nu mee werk, al is er ook overlap. Er valt nog veel te leren voor mij en misschien kunnen ze van mij ook dingen leren. De organisatie waar ik nu werk is groot en log, de andere baan is de organisatie klein met zelfsturende teams. Ik geloof dat ik het maar moet doen.

Onderhandelen

sommige mensen benutten deze situatie om stevig te gaan onderhandelen: mer salaris, auto van de zaak, grotere auto van de zaak etc. De truc: bij je huidige baas laten vallen dat je een goed aanbod hebt gekregen voor een andere baan. Verder weet ik ook niet hoe ze het doen, ik ben er niet goed in.

Tsjor

Auto van de zaak in de zorg

Ik geloof niet dat de functie ergens in de top is

Roza

Roza

19-04-2014 om 21:30

Neuh...

Er valt niet veel te onderhandelen ben ik bang... Ik heb wel gezegd dat ik ga geen vast contract ga inruilen voor een jaarcontract, dus dat ik dan wel een vast contract wil. Nou, dat kunnen ze bieden dus....

Tante Tiny

Tante Tiny

19-04-2014 om 21:58

Bieden ze wel meer dan een 0 uren contract?

Daar kun je wel over onderhandelen, dat je minimaal .... uren per week krijgt. Ik zou niet overgaan van het ene 0-urencontract naar het andere.
Verder lijkt me de overstap heel gezond, gezien jouw verhaal.

Roza

Roza

19-04-2014 om 22:57

Tante Tiny

Ik ga daar net zoveel uren werken dan dat ik nu werk. Ik werk nu bij de wijkverpleging voor een 0 uren contract, naast mijn vaste baan. Mijn 0 uren contract word dus omgezet in een vast contract voor ... uur.

nathalie

nathalie

20-04-2014 om 08:51

voor de zekerheid

Je zult het vast wel bedacht hebben maar toch maar voor de zekerheid, het verschil tussen een 0-uren contract en een vast contract is de garantie van het aantal te werken uren. Dat komt goed.
Maar er is ook nog een verschil tussen een vast contract voor bepaalde of voor onbepaalde tijd. De meeste nieuwe banen worden eerst aangeboden met een vast contract voor bepaalde tijd en dat kan dan (na een jaar ofzo) omgezet worden in onbepaalde tijd. Ik denk dat je meteen moet gaan voor onbepaalde tijd, is dat ook besproken?

en daarbij

Los daarvan: ook een contract voor onbepaalde tijd kent vaak een proeftijd. Hoewel ze je al kennen uit je 0-urencontract is er rechtspraak op grond waarvan te verdedigen is dat in dit geval toch een proeftijd mag worden overeengekomen.

Dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen trouwens, ze willen je graag hebben en dat is niet voor niets, dus je hoeft voor die proeftijd niet te vrezen. Ook ben je niet per definitie verwijtbaar werkloos in een dergelijke situatie als je in de proeftijd toch ontslagen wordt (wat bijvoorbeeld zou kunnen gebeuren als je ziek wordt). Voor het geval je je dat mocht afvragen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2014 om 01:48

Klinkt goed

Met wat je vertelt kan ik me voorstellen dat de verleiding erg groot is. De regering heeft besloten dat de wijkverpleegkundige weer een rol van betekenis mag spelen, dus als je deze kans krijgt en de voorwaarden in orde zijn... waarom niet?

Succes met beslissen.

Annie

Annie

21-04-2014 om 14:10

Doen

Ik vind het heel gezond om na tien jaar eens te willen van werkplek. Verfrissend voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.