Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vastgeroesd

Vastgeroesd

30-09-2014 om 12:59

Loopbaancoach: wie heeft er echt iets aan gehad?

Ik zit al een tijdje in de knoop met mijn werk. In deze tijd mag je al blij zijn dat je werk hebt, heb ik lange tijd gedacht. Het kwam me ook wel goed uit om niet te hoeven solliciteren (= eng, je kunt afgewezen worden), maar het maar blijven zitten heeft me persoonlijk weinig gebracht. Ik vind mijn werkzaamheden nog steeds leuk en goed bij me passen, maar ik ben niet mee gegaan met alle ontwikkelingen. Met als gevolg dat ik niet makkelijk meer weg kom bij mijn huidige werkgever (zelfstandige met 1 man personeel: ik dus).

Inmiddels ben ik 42, zie alleen maar beren op mijn weg. Het zou goed zijn om eens een plan in kaart te brengen, in plaats van blind solliciteren op de spaarzame vacatures die ik voorbij zie komen. Denk ik, want dat heeft tot nu toe weinig succes opgeleverd. Inmiddels ben ik op een punt dat ik er eigenlijk ook niet meer in geloof. Afgevlakt en teneergeslagen vind ik mezelf soms. En het erge is, dat ik dit gevoel ook thuis mee draag.

Daarom vraag ik me af of het misschien een goed idee is om een loopbaancoach in te schakelen. Iemand die realistisch is, wijst op mogelijkheden, enthousiasmeert, tips geeft? Wellicht ook een netwerk heeft in mijn richting (media, grafisch, reclame – ja, een lastige branche momenteel!).
Aangezien zo'n traject een klap geld kost en ik het zelf zal moeten bekostigen wil ik een weloverwogen keus maken. Ik hoop dat jullie je ervaringen willen delen, positieve en negatieve!

vlinder72

vlinder72

30-09-2014 om 14:52

Wel andere coaching gehad

Ik heb ooit een coaching gedaan via Schouten en Nelissen. Volgens mij was dat de cursus ontdek je persoonlijke kracht of zoiets. Ik heb er veel aan gehad. Ik vond het prettig om een keer naar mijzelf te kijken. Waar sta ik. Hoe kom ik daar . Bij mij was het wel in groepsverband en ik vond dat juist fijn. Je hoorde ook eens van anderen waar ze tegenaan liepen. Dat was vaak hetzelfde. Ik kreeg tijdens zo'n cursus meer waardering voor mijzelf en ook de realisatie dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen acties. Blijven hangen in een baan waar je niet tevreden mee bent doe je echt zelf. Dat kan je keuze zijn maar je kan ook verder gaan kijken. En verder kijken betekent niet dat je het ook echt doet. Je werkgever hoeft er voorlopig niets van te weten.

Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan. Nu was dat voor mij wel makkelijker dan voor jou want ik werk bij een groot bedrijf. Maar dan nog blijft het spannend. Ik heb een baan van 13 jaar opgegeven voor iets totaal nieuws. Nieuwe collega's, nieuw werk. In plaats van degene die alles weet was ik nu een absolute nitwit. Ik werk nu sinds maart op mijn nieuwe afdeling en ik had dit jaren eerder moeten doen.

Sawo

Sawo

30-09-2014 om 23:21

Heel zinvol

Ik heb verschillende vormen van coaching al gedaan. Ik heb eigen loopbaancoach gehad, cursussen gevolgd en ben lid van een inetervisiegroep. Ik heb aan alles veel gehad vooral vanwege herkenning en het benoemen van je sterke kanten en wensen op het gebied van je loopbaan.

Een loopbaancoach is in verhouding het meest effectief maar ook het duurst. Hoewel ook cursussen bij schouten en Nelissen niet goedkoop zijn.

Dus misschien een idee om bv via linkedin een eigen groep te starten om elkaar te stimuleren.

Groet
Saar

Katniss

Katniss

30-09-2014 om 23:34

Weinig aan gehad

Ik heb een loopbaanonderzoek gehad met assessment en een aantal gesprekken met een loopbaanmevrouw. Wat mij een beetje tegenviel was dat je het vooral zelf moet doen, en dat de uitkomst van het onderzoek vooral was wat ik er zelf in had gestopt. Open deur wellicht, maar ik had gehoopt dat ze mij gingen vertellen wat ik moest doen. Daarna heb ik een cursus persoonlijke effectiviteit gedaan, waar ik leerde (best een eye opener) dat ik een verandering alleen voor mezelf moest bewerkstelligen en niet omdat anderen dat verwachten of me anders niet voor vol aanzien.
Volgens mij zijn het dingen die je ook heel goed zelf zou kunnen onderzoeken. Je weet toch wel waar je blij van wordt en/of waar je goed in bent.

amk

amk

01-10-2014 om 07:05

vakbond

De vakbonden bieden ook dit soort trajecten aan en dan is het onderdeel van je contributie dus heel wat goedkoper dan S&N. ik heb er ook gebruik van gemaakt en kon toen goed voor mezelf beantwoorden of ik in deze functie, maar dan anders ingevuld, moest blijven of iets anders gaan zoeken. En wat ik nodig had/heb om me verder te ontwikkelen in mijn keuze.

Verder is coaching idd hard werken voor jezelf, de coach kan je alleen wat handvatten geven wat te onderzoeken of je een keer juist een andere richting op te sturen als jezelf steeds in dezelfde richting loopt. "Als je doet wat je deed, krijg je wat je had" tenslotte.

Ik zit nu ook in een coachingstraject omdat bv mijn planningscapaciteit matig is maar de standaard oplossingen niet werken. En dat is wederom hard werken en confronterend voor mij terwijl de coach vooral bij stuurt en confronterende vragen stelt.

De verandering moet je echt zelf doen.

Vogel

Vogel

01-10-2014 om 20:44

Mwah

Had dezelfde ervaring als Katniss: dat er uitkomt wat je er in stopt.
Bij mij was de conclusie na een half jaar: dat de ideale baan voor mij bestond, én dat ik 'm al had. Tja....
En ik had toch echt een heldere hulpvraag toen ik er aan begon, m.a.w. die baan was niet 100% ideaal.

Vastgeroest

Vastgeroest

02-10-2014 om 11:15

Hmm...

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen... Komt toch eigenlijk niet heel positief over als je puur kijkt naar het loopbaan-gedeelte. Voor het psychische stuk (meer zelfvertrouwen, zelfinzicht) is het dan misschien wel fijn. Ik heb hier en daar wat informatie in gewonnen en het lijkt alsof vooral mensen zo'n traject in gaan via hun werkgever (vanwege re-organisatie/faillissement) en dan dus een budget mee krijgen. Maar stel dat eruit komt dat ik beter iets anders kan gaan doen, dan zou de volgende stap zijn om te investeren in cursussen of een opleiding. Het duizelt me... want ik weet niet waar het stopt. En bovendien geen enkele zekerheid of ik het doe voor die baan die dan op mijn pad gaat komen! Het is een heel lastig dilemma. Misschien moet ik een eenmalig gesprek aangaan en hopen dat ik daaruit wat nieuwe energie en handvatten krijg?

GS

GS

03-10-2014 om 12:05

cursus

Niet meegegaan zijn met de ontwikkelingen in je vakgebied is een euvel dat je vrij makkelijk kunt oplossen: cursussen! En als deze ontwikkelingen nodig zijn voor het goed uitoefenen van je baan, dan is het ook redelijk dat je werkgever die cursussen betaalt. Je hebt dan ook gelegenheid om eens kennis te maken met collega's elders en wat hun ervaringen zijn.

Je zegt dat je solliciteert maar dat je afgewezen wordt. Dan moet je bellen wat de reden van afwijzing is! Dan kom je een stap verder.
Je kijkt al naar advertenties van je huidige functie, dat is goed. Je hebt dus al geconstateerd dat je een lacune hebt gekregen in je kennis/vaardigheden. Vijzel die dus op!

Een loopbaan coach is alleen iemand die je een figuurlijke schop onder je kont geeft om de dingen te doen die je eigenlijk al noemt die je moet doen, maar nalaat omdat je niet durft/zin hebt/onzeker bent/....
Dus: .... schop .....

Andere uitkomst dangedacht, maar wel waardevol

Ook ik 'mocht' een coachingtraject doen bij mijn vorige baan. Betekende eigenlijk dat ik op zoek moest naar een andere baan. Gaandeweg het traject kwam er andere baan voorbij, met een andere direct leidinggevende maar bij dezelfde werkgever. Mijn vraag werd toen dus niet zozeer: wat wil ik? Maar meer: Doe ik er goed aan deze baan te accepteren of zoek ik nu verder?
Wat er uit het loopbaantraject kwam, was dat ik veel meer de sociale/zorgende kant op wil en/of dat ik graag iets met dieren wil doen. Maar daar heb ik echt een flinke omscholing voor nodig. En daar had ik geen tijd voor.
Dus ik heb die andere baan aangenomen, voor minder uren per week (was niet mijn keuze trouwens) en ben daarnaast vrijwilligerswerk gaan doen bij een opvang voor bejaarde honden. De baan is niet ideaal, maar ik heb wel een ideale leidinggevende en veel flexibiliteit (vind ik heel prettig en belangrijk). En daarnaast dus dat vrijwilligerswerk. Wat zich inmiddels ook uitbreidt naar het uitlaten van honden van mensen die dat tijdelijk zelf niet meer kunnen.

Elaine

Elaine

22-03-2016 om 15:06

Ietsje laat maar toch: Super effectief!

Ik snap heel goed dat je er sceptisch over bent, dat was ik eerst ook wel. Maar als je bij een coach zit die echt goeie certificeringen heeft e.d. kan die je echt verder helpen. Vaak ben je zelf blind voor sommige verbanden en eigenschappen, en daar helpt een coach je om inzichten te krijgen.

Zelf ben ik via [verwijderd door forumbeheer] bij een coach in Rotterdam terecht gekomen en ben enorm blij dat ik deze stap heb genomen. Het heeft mij ook de moed gegeven om een carriere-switch te maken waarmee ik zoooo veel blijer ben dan voorheen in mijn oude werkveld.

Succes allemaal, ik raad het iedereen echt aan!

Groetjes,
Elaine

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.