Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Loondienst of zzp-er

Wellicht krijg ik de kans om een tweede baan erbij te krijgen. De eerste is in loondienst. Bij de tweede kan ik kiezen (en wellicht bij de eerste ook. Wat zijn goede argumenten?

Loondienst wordt dan: uurloon net boven 20 euro, alleen uren voor de groep betaald, geen voorbereidingstijd en verslagen maken etc, moet allemaal in eigen tijd, geen vakantie, geen pensioen, wel worden belastingen en premies betaald, geen reiskosten (afstand ongeveer 50km), aantal uren is ongunstig (2 per ochtend).

ZZP-er: uurloon 30 euro. Ik geloof dat je dan een VAR-verklaring moet hebben, klopt dat? Wat zijn de gevolgen? kun je dan reiskosten wel van de belastingdienst afhalen, of BTW, of zijn er andere voordelen? Ja, ik snap dat je dan zelf belastingen en premies moet betalen, ook geen vakantie, pensioen etc.

Maar wat is wijsheid, loondienst of ZZP-er?

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor 40 euro?

Ik heb geen verstand van wat het beste is loondienst of zzp. Maar voor 2 uur werken voor 20 euro en 50 km rijden (is dat heen en terug?) zonder reiskostenvergoeding houd je volgens mij amper wat over. Zeker als je daarvoor dan ook nog's pak'm beet een half uur in je eigen tijd moet voorbereiden en verslagen moet maken. En onbetaald op vakantie moet en geen pensioen opbouwt.
groeten albana

tsjor

tsjor

27-03-2013 om 09:37 Topicstarter

Probleem

Het zal bruto 45 euro zijn, maar dat is ook mijn probleem. Belasting eraf, reiskosten eraf en ik houd bijna niets meer over. Het is alleen wel werk en ik heb een deel WW, bovendien is het wel heel leuk werk.
Ik vroeg me af of een ZZP-constructie voordelen zou hebben.

Tsjor

Hanny61

Hanny61

27-03-2013 om 14:05

Zzp

Ik denk dat in dit geval de ZZP-constructie best aardig uit zou kunnen pakken. Als ZZP-er bouw je geen pensioen en vakantierechten op, maar dat doe je hier in loondienst ook niet. Als ZZP-er kun je reiskosten opvoeren en mogelijk ook de voorbereidingstijd e.d., dat hangt af van de afspraken die je maakt (offerte). Je kunt zelf je uurloon bepalen, maar je moet zelf zorgen voor afdracht aan de belasting. Het UWV kan wel eens lastig doen, maar als je als freelancer aan het werk gaat, moet dit wel lukken. De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst kunnen je van informatie voorzien.

tsjor

tsjor

27-03-2013 om 22:15 Topicstarter

Kvk

Ik ben ondertussen op de site van de KvK terecht gekomen. Als je als ZZP-er wilt profiteren van belastingvoordelen etc. moet je meer dan één baas hebben en meer dan 2500 uren per jaar maken (24 uur per week). Dat redt ik nu niet, tenzij ik die andere baan ook zou gaan omzetten in een ZZP-kontrakt. Het zou wel gunstiger zijn voor de reiskosten, want die kun je dan bij de belastingdienst aftrekken.
Maar helaas, het hele verhaal gaat niet door, want deze baan begint in elk geval nu nog niet voor mij. Mogelijk in de toekomst en dan hopelijk dichter bij mijn huis.
Ik ga weer op zoek.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.