Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2018 om 01:40

Loon-vraag

Mijn jongste dochter is van werklocatie veranderd, maar in naam niet van werkgever. Ze werkt nu voor het moederbedrijf in een andere stad, vroeger voor een franchiser. Bij haar nieuwe baas verdient ze minder dan bij de vorige, waardoor ze maar 25 cent meer verdient in een leidinggevende functie vergeleken met de collega's die ze moet aansturen. Bij de vorige baas was dat verschil een euro. Is het normaal dat je bij een franchiser meer verdient dan bij het moederbedrijf zelf? En is het ook normaal dat dan het verschil tussen twee functies zo klein is? Ze is er een beetje verontwaardigd over. Het personeel wat ze aanstuurt verdient door extraatjes meer dan zij op deze manier.

En nog een vraag, die ik zelf ook lastig te beantwoorden vind, is: bij de oude werkgever kreeg ze per maand betaald en nu per week. Het lijkt alsof ze veel maar belasting af moet dragen over het weeksalaris. Bij de maandbetaling (131 uur gewerkt) 145 in de vorige stad en bij een week van 54 uur (vanwege een actieweek) in de nieuwe stad 134. Weet iemand goed uit te leggen hoe dat werkt? En of dit kan kloppen?

dit snap ik niet.

Ze heeft hetzelfde arbeidscontract behouden? Dan zou ze ook gewoon hetzelfde loon moeten houden. Of heeft ze met de overgang ook een nieuw contract gekregen?

Ik denk dat jouw dochter een afspraak moet maken met het Juridisch Loket. Wat betreft dat belastingverhaal zou ze misschien de loonadministratie kunnen bellen met een vraag om uitleg.

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

23-03-2018 om 09:51

vakbond

Kaaskopje dit is ook zo'n vraag die ze bij haar vakbond kan stellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2018 om 12:55

Franchiser

Volgens mij is een franchise echt een ander bedrijf en geen dependance van het de franchisegever. Een McDonald franchisenemer is gewoon een zelfstandig ondernemer die - binnen wettelijke en CAO grenzen - zelf zijn arbeidsvoorwaarden kan bepalen.

Ze kan meer geld eisen en als ze dat niet willen geven overstappen naar een andere werkgever.

bieb63

bieb63

23-03-2018 om 14:05

Kaaskopje

Over je eerste vraag heb ik niet zoveel idee. Lijkt vreemd, maar zo'n totaalplaatje moeilijk iets over te zeggen.

W.b.t. je 2e vraag: Er worden verschillende loonbelastingtabellen gehanteerd in dit geval: bij maandloon de maandtabel en bij weekloon de weektabel. Die zijn niet geheel evenredig met elkaar te vergelijken, maar enorme verschillen zitten er niet in. Overigens wordt bij de eigen aangifte inkomstenbelasting gekeken naar het jaarloon en dan bepaald wat er totaal ingehouden had moeten worden en dat wordt dan middels een terug- of bijbetaling gecorrigeerd.
Hoe dan ook, grote verschillen zitten daar niet in.
Als voorbeeld: bij een bruto maandloon van 2.500 euro hoort een loonbelastingbedrag van 526 euro (met LHkorting) en bij een bruto weekloon van dan ca. 650 euro een loonbelastingbedrag van 155 euro. Mij lijkt dus bij het maandloon een inhouding van 145 euro niet kloppen.

nav Ad

Ik denk dat Ad gelijk heeft. Ik bedenk me ineens dat ik ooit wel eens een arbeidsovereenkomst gezien heb van iemand die werkte bij de MacDonalds, en die was ook in dienst van de franchisenemer en niet van MacDonalds zelf. Dan zou er dus sprake zijn van een andere arbeidsovereenkomst en bij die overgang kan dan ook een ander loon afgesproken zijn.

Ze moet vooral ook even checken welke salarisregelingen er zijn en of er een CAO geldt. Er gaat nog wel eens wat mis.

Groeten,

Temet

"in naam"

Je zegt dat je dochter in naam niet van werkgever is veranderd, maar ik vermoed dat bovenaan de loonstrookjes wel degelijk een andere naam staat. Daar kan je dan al aan zien of er iets veranderd is.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.