Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

LauraL

LauraL

05-09-2012 om 21:18

Loon per 4 weken

Wie vangt zijn/haar loon ook per 4 weken, en hoe los je dat op wat rekeningen betreft. Ik vind het zo moeilijk om het bij te houden.Mijn loon wordt altijd op een vaste datum gestort,dat van mijn man per 4 weken,dan zweeft daar tussendoor nog de belastingteruggave.
Hoe krijg ik goed inzicht op de situatie?
Ik heb al een schema gemaakt met onze in en uitgaves,en we moeten toch echt wel genoeg geld over houden....
Wie heeft tips?
Groetjes Laura

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

2 aparte rekeningen

Van de rekening waar het geld op een vaste datum binnenkomt gaan de vaste lasten af. Van de rekening waar het 4 weken loon op komt doe je de boodschappen/kleding/kapper en andere uitgaven. Zo doen wij het en ik vind het overzichtelijk. Bij ons verdien ik het minst en krijg per 4 weken loon. Misschien moet het bij jullie net andersom?

Vic

Vic

05-09-2012 om 22:09

Voldoende saldo

Lijkt mij best lastig, dat je salarisbetaling iedere maand een week opschuift. Maar als je geld overhoudt, zou er op een gegeven moment natuurlijk voldoende saldo moeten staan om bijv. je hypotheek te betalen. Is 1 salaris voldoende voor de vaste lasten? Dan zou je ook daarop kunnen plannen en het andere salaris bijvoorbeeld op een andere rekening laten binnenkomen en vanaf die rekening de variabele lasten betalen.
Ik houd mijn saldo regelmatig in de gaten (ca. 1 keer per 14 dagen kijk ik wel, of als ik een betaling moet invoeren). Ik weet op welke dagen de grote bedragen worden afgeschreven, dus dat er op die dagen voldoende saldo moet zijn. Als dat krap wordt, boek ik wat over van mijn spaarrekening.

Vic

Vic

05-09-2012 om 22:10

Haha

Wil en ik waren tegelijk aan het typen met hetzelfde idee, maar zij postte eerder

App?

Ik heb op de iPad de app van mijn bank geïnstalleerd en kan nu erg eenvoudig even kijken wat het saldo is op onze en/of-rekening. Op de pc heb ik daarvoor namelijk een e-reader en pasje nodig (ligt nooit in de buurt van pc) en dan denk ik al snel 'laat maar'.

Sinds die app weet ik een stuk beter hoe we ervoor staan en word ik niet meer verrast door roodstand. Kun jij niet zoiets installeren op je telefoon (of eventueel tablet?).

Chris

fryskdumke

fryskdumke

06-09-2012 om 20:03

Mijn oplossing

loon per 4 weken betekend 13 periodes per jaar.
ik heb hiervan 12 maanden en een 13e maand gemaakt.

Al onze lasten zijn gebaseerd op mijn maandsalaris en mijn man zijn 4-weekselijkse salaris als maandsalaris.
De laatste periode zie ik dan als een extraatje in december.

Deze week kwam er bijvoorbeeld ook geld binnen en dat zet ik dan gelijk op de spaarrekening. Dit is man's maandsalaris voor oktober. Ik geef dan gelijk een opdracht om het op 25 september weer naar de lopende rekening te boeken. Zo staan we nooit rood en hebben we altijd voldoende geld. Je moet alleen wel consequent zijn in het overboeken van spaar naar lopende rekening

LauraL

LauraL

06-09-2012 om 21:07

Consequent is het sleutelwoord

Twee aparte rekeningen houden vind ik niet zo handig omdat mijn man de meeste inkomsten heeft en zijn loon dus op verschillende dataums binnenkomt.
We hebben wel een spaarrekening waar ik idd zijn loon op kan storten als dat op een vreemde datum binnenkomt.

Een app heb ik inmiddels ook op mijn telefoon, nu moet ik mezelf wel aanleren om te kijken hoe ik ervoor sta als ik ga shoppen

Het is idd consequent het geld blijven overboeken, en daar ga ik juist de fout mee in. Steeds als we het weer op de rit hebben raakt de klad erin.

Volgende week vangt mijn man weer en dan ga ik het weer proberen. Het is zo vervelend dat we genoeg geld over moeten houden maar toch steeds in het rood staan doordat ik eigenlijk zo laks ben.

Bedankt voor jullie reacties!
Gr Laura

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.