Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Baasje

Baasje

11-04-2016 om 09:11

Logeerhond: waar aan denken?

Om eens te kijken of een hond in ons gezin past willen we beginnen met logeerhonden. We hebben contact gezocht via de site verhuisdieren en voor dat de hond komt kijken zij en wij eerst of het klikt met de hond. Ze komen dus een dagje langs.

Nu vraag ik me af waar je dan op moet letten qua financiën/dierenartskosten. Hoe spreek je zoiets af? Ze komen van ver dus we kunnen bij ziekte of een ongeluk niet naar de eigen dierenarts en ik heb wel eens verhalen gelezen dat dit fout gaat. Baasjes konden niet snel genoeg reageren en waren het later niet eens met de rekening of andersom: oppassers wilden er geen geld aan besteden, bang dat het niet wordt terugbetaald. Dus van beide kanten kan dit een probleem zijn.

Hoe ga je daar mee om? Andere tips of waar je aan moet denken wat er kan gebeuren?

Woef

Woef

11-04-2016 om 10:48

Hier

Hier had ik de hond van een bekende. We kenden de hond dus redelijk, baasjes goed, al zagen we elkaar niet vaak.
Ik had het telefoonnummer van de dierenarts die zij vertrouwden en we hebben zwart op wit afspraken gemaakt als:
- bij niet lekker zijn aankijken en overleg via what's app
- bij twijfel en indien overleg niet mogelijk is de eigen DA bellen voor advies wat te doen, die kende de dieren goed.
- bij overduidelijk iets aan de hand (denk aan botbreuk, scheur die moet worden gehecht, langdurige diarree/braken) dan met dier naar DA in de buurt met eigen bankpas en dan achteraf verrekenen. Indien mogelijk overleg over de kosten/behandeling.

Wij vertrouwden elkaar in dien mate dat we bij de oudere dieren ook euthanasie hebben meegenomen in de afspraken.

Bij vreemden zou ik toch wachten op overleg en voordat je het dier krijgt zorgen dat je een buffertje hebt om evt. kosten op te vangen, ook als je ze erna door contactbreuk niet meer terug zou krijgen.

In al die jaren heb ik het 2 keer bij de hand gehad. Een keer werden we gebeld dat het einde er was voor onze hond en na thuiskomst hebben we haar zelf in laten slapen. De reisuren hebben we de DA van de oppassers laten overbruggen met pijnstilling.
De andere keer een hond die mank liep. Gemeld, wandelingen aangepast, overleg gehouden en bij thuiskomst zijn ze naar eigen DA gegaan en dat bleek ook einde verhaal.
Verder geen risico nemen met los laten lopen, ander voer aanbieden enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2016 om 00:40

Misschien zelfs bij voorbaat toestemming

via getekende machtiging. Onze oppas maakte mee dat onze hond een maagkanteling had. Naar de dierenarts gegaan en daar wilde men persé toestemming van ons persoonlijk. Wij waren buiten bereik. Dat was nog in het pré gsm tijdperk. Pas een paar uur later hoorden wij ervan en toen was de hond al overleden. Ondanks dat wij de dierenarts al jaren kenden en de dierenarts onze hond, hebben zij gemeend op ons te moeten wachten. Móchten wij dus ooit nog zonder honden weggaan, dan leg ik een getekende brief neer, dat de oppas beslissingsbevoegd is.

Verder zou ik rekening houden met haarverlies. Dat klinkt gek, maar als je nooit een hond gehad hebt, dan weet je niet wat een hond allemaal verliest op een dag. Leg iets op de bank als je die netjes wilt houden. Mag de hond mee naar boven? Mag dat van de eigenaar? Eens goedgekeurd, altijd goedgekeurd voor een hond. Dus als je het een keer goed vindt, niet raar opkijken als hij de volgende dag als vanzelf mee naar boven gaat.

Ik neem aan dat bij de overdracht wel uitgelegd wordt wel merk voer de hond krijgt en de hoeveelheid. Vraag wat speeltjes, vraag wat hij mag aan kluifwerk, geef nooit mergpijpjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.