Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alison

Alison

28-03-2018 om 04:07

Levenstestament

Mijn vader moet aan zijn testament sleutelen en wil nu ook meteen een levenstestament regelen.
We hebben al een gesprek gehad bij de notaris maar eigenlijk weten we nog net zoveel als van te voren. Die notaris was niet de beste keuze.
Nu gaan we dan maar naar een andere maar ik wil me van te voren meer inlezen over de mogelijkheden en beperkingen en waar je aan moet denken.
Heeft iemand hier al een levenstestament laten maken? Weet iemand waar je goede,uitgebreide informatie kunt vinden?

Teuntje

Teuntje

28-03-2018 om 15:24

Nut en noodzaak

Wat denkt je vader dat nut en noodzaak van een levenstestament zijn? Er is hier op het forum al eens over geschreven, zoek maar in het archief. Ik ben naar aanleiding daarvan eens op zoek gegaan naar achttergronden en kon niet echt ontdekken wat de meerwaarde is. Artsen hoeven er al niks mee.
Als je googelt op levenstestament kom je wel info tegen.

Guera

Guera

28-03-2018 om 19:17

Wel zinvol

Als je vader hulpbehoevend wordt en niet meer goed zelf kan beslissen is het fijn als er vantevoren volmachten zijn geregeld. Ik kom het vaak tegen in het werk dat het niet geregeld is en dat iemand geen toestemming kan geven of machtigingen kan ondertekenen. Een plek in een verpleeghuis wordt dan een hele onderneming als niet aannemelijk gemaakt kan worden dat vader dit zelf ook wil. Het is daarom wel belangrijk eerlijk vertegenwoordiging te regelen. Je bent echt van hoop gedoe af als dit wel geregeld is. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je het niet zou regelen. Je kunt ook gezamenlijk volmacht hebben met broers en zussen. De manieren van wie wanneer mag beslissen kun je vastleggen.
Hulpbehoevend worden kan van 1 op andere dag gebeuren

https://legalista.nl/opstellen-levenstestament/

Teuntje

Teuntje

29-03-2018 om 09:13

Wensen

In een levenstestament kun je wensen vastleggen, en een persoon aanwijzen van je wie je graag wilt dat die die wensen uitvoert of regisseert. Maar het blijven wensen en niet meer dan dat.
Daarmee is nog geen juridische volmacht geregeld. Als iemand hulpbehoevend wordt en niet meer zelf kan beslissen is er eerst een officieel traject nodig om dat vast te stellen, ook als er een levenstestament is. Is de uitkomst van dat traject positief dan kan (niet moet) de rechter de in een levenstestament vastgestelde wensen meenemen in de beslissing wie mentor, bewindvoerder of curator wordt. Dus als iemand zelf geen machtigingen meer kan ondertekenen lost een levenstestament dat niet meteen juridisch op, er moet dezelfde weg worden afgelegd als wanneer er geen levenstestament is.
Het kan handig zijn om je wensen vast te leggen als je denkt dat je kinderen er onderling niet uit kunnen komen of als je niet wilt dat je kinderen de zeggenschap krijgen. Meestal zal de rechter die rol nl. aan een van de kinderen toewijzen, maar als er in een levenstestament een andere wens staat dan kan de rechter daarin mee gaan.

guera

guera

29-03-2018 om 14:32

nee hoor teuntje

In een levenstestament regel je meteen bij de notaris de volmacht. Wij hebben het net gedaan bij mijn schoonouders. De kinderen zijn allemaal gemachtigd om beslissingen te nemen en de kinderen hebben onderling uitgesproken dat er geen consultatie nodig is onderling. Dus mocht er accuut een besluit genomen moeten worden zijn alle kinderen evenredig gemachtigd om dat besluit zonder overleg vooraf met de andere broers en zussen te nemen. Dit is opgesteld bij de notaris en geeft wel zeker meteen een volmacht. Juist zodat de ouders als ze niet meer kunnen beslissen niet meer zo'n trajact in hoeven.
Lees de link maar. Hier staat in: met een levenstestament regel je de volmachten,
https://legalista.nl/wat-is-een-levenstestament/

Guera

Guera

29-03-2018 om 19:18

Kan maar hoeft niet.

Een volmacht is geen levenstestament en andersom. Je kunt binnen een levenstestament een volmacht regelen of dat niet doen maar allerlei andere zaken er in beschrijven, en je kunt een volmacht regelen zonder levenstestament.
Als je wilt dat iemand juridisch jouw zaken kan behartigen dan heb je een volmacht nodig. Daarbij kun je dan bepalen of die volmacht meteen ingaat (zodat de gemachtigde ook al van alles kan beslissen als je dat ook nog prima zelf kunt) of pas ingaat als er sprake is van wilsonbekwaamheid. Bij dat laatste is dan wel weer eerst een vaststellingstraject nodig.
Daarom vroeg ik aan Alison om na te denken wat haar haar vader er mee wil. Gaat het om het vastleggen van wensen (als ik in een verpleeghuis kom wil ik alleen maar in een 1-persoonskamer, wie gaat er zorgen voor de poes), dan doe je dat in een levenstestament. Gaat het om iemand aanwijzen die de financiele en aanverwante zaken voor je behartigt, dan doe je dat met een volmacht.

Teuntje

Teuntje

29-03-2018 om 19:19

Ja hoor ik doe het weer

Vorige post is Van mij Aan Guera.

Guera

Guera

29-03-2018 om 21:45

Teuntje

Okidoki. Het leek alsof je in je eerdere post zei dat je met een levenztestament geen volmacht kan regelen maar het bij wensen blijft. Nu is het helder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.