Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

31-12-2015 om 12:41

leerplicht niet nakomen

Weet iemand hoe het in zijn werk gaat als een kind ineens gaat spijbelen? Mijn zoon, die nog steeds weggelopen is van huis heeft zich voorgenomen niet meer naar school te gaan en stage. Hij is 17 en zit in het laatste jaar van de praktijkschool en is dus nog leerplichtig. Wat gaat er straks gebeuren en wat kan ik het beste doen?
Ik neem aan dat het handig is om maandagmorgen naar school te bellen als ik constateer dat hij inderdaad niet naar stage is gegaan. Misschien neemt stageadres direct zelf al contact op met school of mij.
Er zal een leerplichtambtenaar misschien langskomen, maar wat als hij mijn zoon hier niet aantreft? Ik kan hem het adres geven van zijn nieuwe verblijfplaats, maar wat doen ze eigenlijk als er niet opengedaan wordt en zo?

Vraag het school

Ik denk dat je het het beste aan de school kunt vragen. Hoe actief een leerplichtambtenaar is kan heel verschillend zijn.
Op een praktijkschool kan er best veel contact zijn. Misschien komt de goede man of vrouw wel regelmatig op de school langs.
En zitten ze er bovenop uit zichzelf bij school.
School is nu je eerste aanspreekpunt.
Zodra school bij leerplicht gemeld heeft -je kunt ook zelf melden, vraag je het adres en de naam even aan school- kun je een oproep verwachten.
Ik verwacht dat als ze je zoon niet aantreffen dat ze een briefje in de bus doen.
Wat ontzettend jammer dat je zoon nu in het laatste jaar uitvalt. Kan het daar ook mee te maken hebben? Dat hij bang is dat hij het toch niet haalt?

Nimbo

Nimbo

01-01-2016 om 14:08

annej

op een praktijkschool valt weinig te halen. Er is tegenwoordig wel een diploma wat je kan halen (vroeger dat niet eens) maar daar is niet veel voor nodig en het is geen officieel erkend diploma, het is meer voor het idee dan dat het echt waarde heeft voor verdere opleiding.

Op zich is het wel zo dat hij erg last heeft van faalangst ook. Maar dat is niet de reden dat hij nu is weggelopen en/of gaat spijbelen.

Ik weet nog niet of zoon echt gaat uitvallen. Misschien pakt hij het toch weer op. Maar ik probeer me vast voor te bereiden op wat komen gaat. Kijk, als de leerplichtambtenaar op een of andere manier in te zetten is om de situatie die ontstaan is te doorbreken, dan kan dat een manier zijn.

In te zetten?

Ik snap je neiging om de zaak te dwingen. Mijn ervaring is dat je toch zo direct mogelijk op je doel afgaat en je zoon is even niet benaderbaar. Hoe meer mensen je erbij betrekt hoe meer ongeleide projectielen je aan het werk kunt zetten. Mijn ervaring is dat het van de persoonlijke vaardigheden afhangt van iemand of de situatie er wat van opklaart en aangezien je de man of vrouw niet kent is dat altijd een groot risico om de zaak weer verder achterop te helpen.

Geen leerplicht

Als je zoon op de praktijkschool zit (Pro) dan is hij vrijgesteld van kwalificatieplicht en dus sinds zijn 16e al niet meer leerplichtig. De leerplichtambtenaar zal je niet helpen.

Krijg je nog kinderbijslag voor hem? Het is mogelijk dat dat stopt als hij niet meer naar school gaat.

Ik zou als ik jou was eens te rade gaan bij je gemeente. Je rol als ouder raakt een beetje uitgespeeld. De gemeente is aan zet al zou ik je ook niet kunnen vertellen hoe precies. Dat verschilt dan weer per gemeente.

Fiorucci

Fiorucci

01-01-2016 om 15:39

Tja

Een leerplichtambtenaar kan ook knap verkeerd uitpakken. Er is een reeele kans dat hij zijn beleid zal richten op jou als ouder. Dat kan varieren van een hoop gezeur tot een proces verbaal voor jou, en of bureau Halt, voor je zoon. Kortom, geef zoiets niet gelijk uit handen, maar vertel dat tegen je zoon.

Angela67

Angela67

01-01-2016 om 15:42

M lavell

volgens mij klopt het niet helemaal wat je schrijft, als ik dit lees:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben

Vrijstelling kwalificatieplicht
De kwalificatieplicht geldt niet als:
je een diploma of getuigschrift van de praktijkschool hebt. Je kunt dan een programma volgen dat past bij jouw niveau;

als hij dat diploma of getuigschrift nog niet heeft heeft hij geen vrijstelling.

gr Angela

Getuigschrift kado

Iedereen die de praktijkschool verlaat krijgt een getuigschrift kado.

Zie wet voortgezet onderwijs.

Artikel 29a. Getuigschrift en schooldiploma praktijkonderwijs

Leerlingen die een school voor praktijkonderwijs verlaten, ontvangen een getuigschrift praktijkonderwijs, met dien verstande dat het bevoegd gezag aan leerlingen die de opleiding hebben afgerond en daarvoor naar het oordeel van het bevoegd gezag in aanmerking komen, een schooldiploma praktijkonderwijs kan uitreiken. Onze minister stelt het model van het getuigschrift vast.

Nimbo

Nimbo

01-01-2016 om 19:22

maar Mirjam

Als hij de PRO zonder overleg verlaat: dan heeft hij toch geen getuigschrift in handen?

Formaliteit

De school is verplicht hem een getuigschrift te geven als hij de school verlaat.
Dat is een formaliteit. Hij hoeft er niet op te wachten.

Ik snap wel dat jij wil dat hij op school blijft of dat er op een andere manier over hem ontfermd wordt. Het is zaak daarvoor het juiste loket te vinden. Dat is niet het leerplichtloket. Dat is wel het jeugd- of jongvolwassenenloket.
Ga naar de gemeente en leg de kwestie voor.

Nimbo

Nimbo

02-01-2016 om 11:55

naar de gemeente....

waarvoor precies, Mirjam?

GS

GS

03-01-2016 om 18:19

kwalificatieplicht

In feite heeft hij geen leerplicht (dat is tot 16 jaar) maar een kwalificatieplicht: hij moet zorgen voor een schooldiploma of diploma mbo niveau 2.

De kwalificatieplicht vervalt als hij een getuigschrift of diploma heeft van een praktijkschool. Als school bereid is dat af te geven dan heeft hij voldaan aan de kwalificatieplicht.

Wat is de reden dat hij nu opeens spijbelt? Als hij niet meer naar school gaat, zal hij nu toch een baantje moeten gaan zoeken. Hoe ziet hij dat?

Wat je wil

Tja, je hoeft niet.
Ik kreeg de indruk dat je hulp zocht.

Nimbo

Nimbo

04-01-2016 om 10:45

Mirjam

Ik vroeg me af hoe je het precies bedoelde; omdat ik in een ander draadje al had aangegeven dat we al hulp hebben, maar dat weet jij misschien niet.
Bedankt voor het meedenken. Het is nu helder, maar gelukkig gaat hij vooralsnog niet spijbelen. Zou erg mooi zijn als hij school gewoon afmaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.