Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sjansje

Sjansje

23-05-2013 om 13:35

Leerlingenvervoer

Een tijdje geleden heb ik in zorgenkinderen een draadje gestart over leerlingenvervoer.
Even een korte situatieschets:
Vorig schooljaar kregen wij (en veel andere ouders uit onze gemeente) een week voor de zomervakantie een brief van de gemeente waarin stond dat het aangepast vervoer (taxi) voor onze dochter was afgeschaft. na de zomervakantie zou ze met het openbaar vervoer moeten. Wij, en heel veel andere ouders en scholen, hebben hier massaal over geklaagd. Het gevolg was dat de maatregel een half jaar werd opgeschort. In dat half jaar zou de gemeente uitvoerig overleg gaan voeren met ouders en scholen. Dit gebeurde niet, dus de maatregel werd weer opgeschort.
Nu kregen we in april een brief van de gemeente met het verzoek de nieuwe aanvraag leerlingenvervoer in te vullen. Gelijktijdig verschenen er in huis aan huis bladen berichten dat er heel veel bezuinigd moet gaan worden en dat aangepast (taxi) vervoer zoveel mogelijk zal verdwijnen. Maar er zou nog een raadsvergadering komen, half mei. Daarna zou duidelijk worden wat er precies zou gaan gebeuren. Dit kregen we ook per brief.
Enkele dagen later kregen we weer een brief van de gemeente; er zou een informatieavond worden georganiseerd voor de ouders, een week voor de raadsvergadering.
Natuurlijk een omgekeerde gang van zaken, want hoe kun je nu informatie geven over iets wat nog niet door de gemeenteraad is bekrachtigd?
Maar goed, de infoavond is geweest, en er gaat (als de raad het goedvind) inderdaad fors bezuinigd worden. Er komt (wederom als de raad het goedvind) een overgangstermijn van 2 jaar, waarin er, voor mensen die nu al gebruik maken van leerlingenvervoer weinig of niets zal veranderen.
Nu is ook de raadsvergadering geweest, en wegens tijdsgebrek is het onderwerp leerlingenvervoer niet aan bod gekomen. Dit agendapunt wordt nu doorgeschoven naar de volgende vergadering, half juni...
Nu zie ik de bui al hangen. Ik denk dat de gemeente nu ook gaat wachten met het versturen van de beschikkingen tot na die vergadering. Ze zijn ervoor in staat.
Alleen heb ik mijn aanvraag al 15 april ingediend. En ik denk dat de meeste ouders dat rond die tijd hebben gedaan. De gemeente heeft 8 weken de tijd om een beschikking af te geven. In ons geval moeten ze dat dus voor 10 juni doen. Ik weet dat ze die termijn mogen verlengen, maar ik kan nergens vinden welke redenen ze daarvoor mogen hebben.
Mogen ze, omdat de raad dus nog moet beslissen, massaal alle termijnen verlengen?
Zodat we dadelijk dus weer vlak voor of zelfs in de zomervakantie (valt hier vroeg, zuiden)allerlei gedoe hebben?
Op de site van de gemeente kan ik hier niks over vinden en ook google brengt geen uitkomst.
Wie weet dit????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Art 4.14 awb

Artikel 4.14 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat als de gemeente niet binnen die 8 weken kan beslissen, dat de gemeente het dan aan de aanvrager moet meedelen en een redelijke termijn moet geven waarin dan nu wel beslist wordt. Een expliciete reden hoeft niet gegeven te worden. Als reden zou kunnen worden gegeven "complexiteit van de situatie" of "onduidelijkheid omtrent regelgeving" Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/volledig/geldigheidsdatum_23-05-2013#Hoofdstuk4
Ik vrees dat de ambtenaren alvast alle vervoerbeschikkingen voorbereiden alsof de raad al besloten heeft. Na de raadsvergadering kan dan alles verstuurd worden, maar dan zit je inderdaad al tegen de vakantie aan.
Gaat het om de gemeente L.?

Sjansje

Sjansje

23-05-2013 om 17:19

Judith70

Dank je voor je link en uitleg. Ga het vanavond even rustig lezen.
Het gaat inderdaad over de gemeente L. in Limburg. Ben je bekend met deze gemeente?

Reactie

Nee, ben niet specifiek daar bekend, ik kom uit een ander deel van Zuid Nederland. Maar de perikelen vorig jaar hebben wel aandacht gekregen in (dacht ik) het tijdschrift voor de ambtenaren: Het Binnenlands Bestuur. Als moeder van een zmlk-er heb ik dit onthouden.
Als ik de nieuwe verordening bekijk, zie ik wel dat bepaalde artikelen volgens mij juridisch niet goed op elkaar afgestemd zijn en niet volgens de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten zijn. Ik zou dan ook aanraden om hier nog eens kritisch door een deskundige (WMO raad, de MEE, de SP (?)) naar te laten kijken.
In jouw situatie denk ik dat je moet blijven benadrukken dat jouw kind niet onder begeleiding met het OV kan.

Sjansje

Sjansje

23-05-2013 om 21:11

Judith

Ik wist niet dat het gedoe vorig jaar in een tijdschrift heeft gestaan. Maar ja, met (negatieve) media-aandacht is onze gemeente niet onbekend En dat voor een paar samengeraapte dorpjes...

Dank je voor de tip om Mee of de WMO-raad in te schakelen. Met de SP heb ik al veelvuldig contact. helaas zitten zij (nog) niet in de gemeenteraad, maar ik verwacht dat dat na de komende verkiezingen anders is. De SP zit er in elk geval bovenop, evenals een andere lokale partij.

Ik maak me over onze eigen situatie nog niet eens zo heel veel zorgen, ik weet dat ik mijn mondje wel kan en durf te roeren, en dat ik alle wegen zal bewandelen om mijn kind te verzekeren van vervoer. Maar ik maak me zorgen over ouders die dat niet, of niet zo goed kunnen. Want die zullen met name de pineut zijn. En dat maakt me woest!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-05-2013 om 00:17

What, if...?

Ik heb gelukkig de goedkeuring voor '13-'14 weer binnen. De dichtstbijzijnde passende SO-school is 20 km verderop en kind kan echt niet zonder begeleiding op het OV (al zijn we wel al een tijdje aan het oefenen). Maar ook hier zijn steeds meer plannen om stevig te snijden in llv voor het (v)so. En dat betekent zelf ervoor zorgen dat je kind op school komt. In hoeverre kunnen ze dat van een ouder, die toch vaak ook moet werken of het geld voor OV of benzine niet zomaar kan ophoesten, verlangen?

Zonder nou te willen doemdenken (want mijn kind zit voorlopig weer goed), maar stel, dat iemand in hetzelfde schuitje zit qua afstand en llv wordt niet op tijd toegekend, of in het ergste geval gewoon afgewezen voor het kind. Kunnen ze jou als ouder dan verplichten om 2 maal daags 20 km heen en weer terug te reizen of mee te OV-en, wat vanuit mijn dorp ruim een uur (echt waar) duurt? Hoe doen werkende (alleenstaande) ouders dat bijvoorbeeld? Of mensen met een laag inkomen? Ik werk zelf, maar kan me echt niet elke dag begeleid OV-reizen of de benzinekosten permitteren.

Heel plat gezegd: zo'n kind zou dan in veel gevallen niet meer naar school kunnen. En hoe willen ze dat oplossen? Of anders gezegd, wat mogen ze eisen van de ouders?

Sjansje

Sjansje

24-05-2013 om 01:15

Rode vulpeninkt

Die vraag hebben wij ook gesteld op de informatieavond.
Ons werd het volgende verteld (en dat blijkt wettelijk zo te mogen):
Een kind vanaf 9 jaar mag max 90 minuten enkele reis per dag bezig zijn om met het ov op school te komen. Anderhalf uur dus heen, en anderhalf uur terug. Als je als ouder je kind moet begeleiden KAN (hoeft dus niet, afhankelijk van situatie en gemeente) de gemeente deze ouder ook een vergoeding geven.
Op onze opmerking dat je als ouder dan dus maximaal 6 (!!!) uur aan het reizen bent om je kind te halen en te brengen, werd gezegd dat je er dan ook voor kon kiezen om afspraken met andere ouders te maken. Bijvoorbeeld 5 ouders die ieder 1 dag in de week 5 kinderen begeleiden.
Dus dan moet je al 1 dag in de week vrij hebben, niet verhinderd of ziek zijn, je kind moet niet ziek zijn enz.
Op onze vraag of je als begeleidend ouder dan ook verantwoordelijk bent voor deze 5 kinderen kregen we niet echt antwoord.
Maar ja, je hebt maar 2 handen, kunt dus maar 2 kinderen vasthouden. En als er 1 wegloopt, wat dan? Moeten de overige 4 dan braaf blijven staan?
En wat als je niet in dezelfde plaats woont als andere ouders? Moet je dan eerst met je kind terug gaan reizen vanuit woonplaats B naar woonplaats A? Dan vervolgens via woonplaats B (waar je dus woont) naar woonplaats C en D en dan naar school?
Tja, wederom geen antwoorden, behalve dan dat het toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders is dat het kind elke dag op school verschijnt.

Dus nee, het is geen doemdenken wat je doet, het wordt, als het aan deze regering en de gemeentes ligt, de realiteit...
Onze wethouder noemde aangepast (taxi) vervoer de meest luxe variant. Niet de meest noodzakelijke, zelfs niet het laatste middel als andere vormen van vervoer niet mogelijk waren, maar de meest luxe. Dan weet je wel hoe er tegen onze kinderen (en vooral wij als luie ouders) wordt aangekeken!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-05-2013 om 07:17

Sjansje

Dank je voor je antwoord! Gelukkig hier nog niet aan de orde, maar er dreigt wel iets dat er enigszins mee te vergelijken valt (wordt te offtopic dus geen details ).

Mochten ze het doordrammen: dan moet ik stoppen met werken en de bijstand in (ik ben zelfstandige en kan vanwege de stoornis van mijn kind alleen tijdens schooltijden werken) of kind niet meer naar school, want er zitten geen schoolgenoten in ons dorp. Ze mogen kiezen of delen als ze het hard willen spelen (en dan maar hopen dat het nooit zo ver hoeft te komen want ik wil niet stoppen met werken en niet naar school is ook geen optie!).

Die 90 minuten: een enkele reis OV is vanuit ons dorp al iets meer dan een uur Dat geeft me al een mooi wapentje in handen

Ik wens je veel sterkte toe in je strijd en raad je vooral aan je grenzen aan te geven. Zelfs de flexibiliteit van ouders houdt een keertje op, zeker als er wordt verwacht dat ze ook de kost moeten verdienen en mentaal gezond blijven

Sjansje

Sjansje

24-05-2013 om 08:07

Reactie

Hier min of meer hetzelfde, ik werk ook alleen tijdens schooltijden. Bewust, want dochter kan niet alleen thuis zijn. En ook hier geen schoolgenoten in het dorp.
Ik hoorde van een andere ouder (andere gemeente en daar dus al iets soortgelijks doorgevoerd) dat haar kind heel regelmatig een dag thuis moet blijven omdat het brengen en halen niet te regelen valt. Triest, maar dat zal dus veel vaker gaan voorkomen.
Je zegt dat een enkele reis met OV vanuit je dorp iets meer dan een uur is. Nou, dan val je dus perfect binnen die wettelijk toegestane 90 minuten enkele reis...En mogen ze dus in principe een openbaar vervoerindicatie geven.
Zoals ik eerder al schreef weet ik prima mijn grenzen aan te geven, en ik schuw niet om andere politieke partijen, de media enz. in te schakelen. Maar ervaring leert dat er ook ouders zijn die dat niet doen/kunnen.
Fijn dat jij voor het komende schooljaar al zekerheid hebt, hopelijk blijft dat zo!!!

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2013 om 21:46

Helaas

maar gemeentes kunnen dat dus echt van je verlangen. Dat je werkt, dat is niet hun probleem....been there, done that. Hele discussies gehad, zelfs nog uitgenodigd bij de gemeenteraad, maar het hielp allemaal niks. En dan ging het bij mij om het afleveren op de BSO bijvoorbeeld, ik kreeg wel leerlingvervoer, maar zoon moest thuis afgeleverd worden. Mocht niet op BSO zijn....De reden dat je werkt, totaal onbelangrijk. Het is heel krom, overheid verwacht dat je werkt, dat je je bijdrage levert, dat je je kinderen opvoedt, dat je je kinderen naar school laat gaan, maar hoe je een en ander moet combineren als er dus zoals bij ons een flinke kink in de schoolloopbaan komt, tja, dat is uw probleem....Werd ook letterlijk zo tegen mij gezegd hoor, door de truus van de gemeente....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.