Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pippeloutje

Pippeloutje

13-01-2018 om 20:18

lease aanvraag voor scooter en annuleringskosten

Mijn dochter van 21 wilde graag een scooter en had online een scooter besteld. Zij wilde deze gaan leasen en heeft dit online ook bij haar bestelling aangegeven. De desbetreffende winkel moest eerst checken of zij kon leasen. Dat bleek inderdaad het geval en zij hebben toen diezelfde dag een leasecontract per e-mail naar haar toegestuurd.

Na een nachtje slapen hebben wij haar verteld dat ze beter niet kon leasen want tenslotte is het gewoon een lening en de recensies van de winkel waren niet positief. Aangezien ze het online had besteld krijgt zij 14 dagen de tijd om alles kosteloos te annuleren (volgens de wet herroepingsrecht), wat zij dan ook keurig een dag later na haar online bestelling heeft gedaan. Zij heeft dat leasecontract dus ook niet ondertekend en opgestuurd.

De winkel die claimt nu dat mijn dochter annuleringskosten moet betalen van 50 euro vanwege de leaseaanvraag. Naar mijn idee klopt dit van geen kanten omdat mijn dochter ten eerste nog niks ondertekent heeft en ook nog het recht heeft om iets kosteloos te annuleren binnen twee weken! Ik vraag mij dan ook al of mijn dochter die 50 euro moet betalen als de leaseaanvraag negatief was geweest?

Ik heb al van alles opgezocht op internet, maar ik vind nergens antwoord op mijn vraag. Is er misschien iemand die hier een antwoord op heeft?

Algemene voorwaarden.

Ik heb eens zitten speuren in de kleine lettertjes.

https://www.lease-je-scooter.nl/algemene-voorwaarden

Bij een leasecontract is er sprake van een overeenkomst als de goedkeuring van de leasemaatschappij binnen is.
Deze verkoper geeft aan, onkosten en rente te berekenen bij het annuleren van deze overeenkomst door de besteller.

Althans, zo lees ik het.

Op zich niet zo heel vreemd. Het is geen aankoop, maar lease waar administratieve rompslomp voor gemaakt is.
De 14 dagen kosteloos annuleren telt voor aankopen.

En nee, bij afkeuren van de leaseaanvraag hoef je niets te betalen.

Het vinkje.

Je dochter is waarschijnlijk akkoord gegaan met de algemene voorwaarden toen ze het beroemde hokje een vinkje gaf.

Meestal lezen we de algemene voorwaarden niet....

Kijk maar wat er in de algemene voorwaarden staat op de site waar je dochter de scooter heeft besteld.
En ja, leasen is lenen, dat kwam ook keurig rood in beeld. Dat zijn zij weer verplicht, de consument waarschuwen dat geld lenen geld kost.

Laat haar liever een mooi tweedehands scootertje kopen bij de plaatselijke verkoper is mijn advies. Op je 21e geld lenen voor onnodige luxe is geen goede start. Yep, truttig

Pippeloutje

Pippeloutje

14-01-2018 om 06:44

lease aanvraag

Dank je wel voor jullie reactie en het meedenken!

Het probleem zit juist in die lease aanvraag. Toen mijn dochter die scooter ging bestellen, ging de verkoper eerst checken of zij voor lease in aanmerking kwam. Zij werd toen opgebeld en medegedeeld dat zij kon leasen omdat haar salaris daar toereikend voor was. Is dat een lease aanvraag?

Vervolgens kreeg zij van de verkoper via de mail een overeenkomst van de leasemaatschappij. Zij moest deze tekenen en opsturen en dan ging de verkoper het lease bedrag aanvragen bij het lease bedrijf. Als dit een officele leaseaanvraag is, dan zijn die annuleringskosten niet op zijn plek want zij heeft nog niks ondertekend of opgestuurd en is er ook nog niks officieel aangevraagd.

Het enige wat de verkoper dus heeft gedaan is nagegaan of mijn dochter het bedrag kon lease. Zij noemen dat een lease aanvraag en eisen nu 50 euro!

Zelfs als mijn dochter alles had opgestuurd en het was al rond, dan had ze nog 14 dagen de tijd gehad om de lease te ontbinden. Dat de verkoper dan kosten gaat eisen is aannemelijk.

Ik lees inderdaad veel op internet over lease, maar mijn vraag ben ik nog niet tegengekomen! Overigens zijn algemene voorwaarden niet altijd bindend, ook al teken je ervoor. Algemene voorwaarden moeten wel in strijd zijn met de wet en verkopers kunnen er van alles in zetten en veel mensen slikken het.

De aanvraag

Dit is toch de aanvraag: 'Zij wilde deze gaan leasen en heeft dit online ook bij haar bestelling aangegeven.'.

Tsjor

Pippeloutje

Pippeloutje

14-01-2018 om 11:45

Tsjor

Naar mijn inziens niet!

A. omdat je bij een online bestelling het product mag annuleren vanwege het recht "kopen op afstand" zonder opgave van reden en kosten. Als het product geannuleerd is dan heeft de verkoper ook geen lease aanvraag nodig. Ze had het al geannuleerd voordat er getekend was tot aanvraag!

B. De lease aanvraag kan alleen gedaan worden door de verkoper met toestemming van mijn dochter, want hij krijgt het aankoopbedrag van de leasemaatschappij.

C. Mijn dochter had geen toestemming gegeven, want de overeenkomst moest nog opgestuurd worden met kopieën van bankpas en legitimatiebewijs.

Toch vraagt de verkoper nu een bedrag van 50 euro voor de aanvraag van het lease bedrag, terwijl daar nog helemaal geen toestemming voor gegeven is middels de overeenkomst!

Dus, wie staat hier nou in zijn recht! Moet ik voor iets betalen wat nog helemaal niet gebeurd is? Het enige wat de verkoper heeft gedaan is informatie gewonnen om te kijken of mijn dochter het bedrag mocht lease vanwege haar financiën.

vlinder72

vlinder72

14-01-2018 om 11:47

Tijd en moeite

Je dochter heeft eem aanvraag gedaan voor een leasescooter. Ze heeft haar inkomen doorgegeven. Wellicht ook hier bewijsstukken van aangeleverd. De leasemaatschappij beoordeelt die stukken en geeft groen licht voor het leasen van de scooter.

Hierboven staat al ergens dat zodra er een akkoord is voor het leasen de overeenkomst is aangegaan. In dat geval zijn de 50 euro annuleringskosten terecht.

Herroepingsrecht is niet van toepassing op leasecontracten
Het is geen aankoop bij bol.com. herroepingsrecht is ook niet van toepassing oo abonnementen, vakanties etc.

Laat dit een les voor je dochter zijn om eerst na te denken en om eerst te checken wat de consequenties zijn van zo'n aanvraag in plaats van te zeggen dat Algemene Voorwaarden niet van toepassing zijn omdat er vast onredelijke dingen in staan.

V@@s

V@@s

14-01-2018 om 12:56

herroepingsrecht

Ik vraag het me af. Herroepingsrecht geldt bijvoorbeeld ook voor energiecontracten. Waarom zou dat voor een leasecontract dan niet zo zijn?

Pippeloutje

Pippeloutje

14-01-2018 om 14:54

Nogmaals

Nogmaals:

Zij heeft de scooter besteld en gemeld dat zij hem wilde leasen. Er werd in het online-formulier vragen gesteld over haar inkomen, huishouden enz en er zijn geen formulieren meegestuurd vanuit haar kant. Deze info moeten ze ook globaal weten vanwege het bedrag dat zij eventueel wilde leasen

Zoals gewoonlijk gaat de verkoper dan kijken of zij dan kredietwaardig is. Dit is dan, naar mijn inziens, nog geen lease aanvraag!!!!! Op dat punt heeft zij alleen nog maar een scooter gekocht en kan zij zich beroepen op haar recht door de koop te annuleren.

Maar ik denk dat het een goed idee is dat ik de rechtswinkel bel

Kaori

Kaori

14-01-2018 om 15:03

nee, niet gekocht

ze heeft op dat moment geen scooter 'gekocht' omdat ze aangeeft dat ze 'm wil leasen. En dan val je gelijk onder de wetgeving kredietverstrekking en niet meer onder koop. Er zal in het hele traject geen overdracht van eigendom plaatsvinden. Dat is anders wanneer je een lening afsluit om de scooter te financieren. Dan wordt de scooter jouw eigendom maar bij lease dus niet.

Pippeloutje

Pippeloutje

14-01-2018 om 15:20

toch nog achtergekomen....

Net gelezen dat je het recht hebt om een leasecontract op te zeggen bij de leasemaatschappij binnen 14 dagen.

Aangezien mijn dochter de overeenkomst nog niet opgestuurd, laat staan getekend heeft en dus nog geen overeenkomst heeft, lijkt het mij heel sterk dat de verkoper mij verplicht om 50 euro te betalen wegens annuleringskosten voor iets wat dus helemaal nog niet aangevraagd is bij de lease maatschappij.

Niki73

Niki73

29-01-2018 om 11:52

Weigeren

Je dochter kan een vriendelijk en beleefd briefje/mailtje sturen dat ze weigert de 50 euro te betalen en daarbij het herroepingsrecht noemen. Vaak proberen ze het gewoon, hopen ze dat mensen mensen betalen en geen nee durven te zeggen. Ik denk dat deze annulering wel degelijk onder het herroepingsrecht valt. Je kunt ook nog de consumentenbond bellen voor advies of gewoon eens googelen.

Hoe is het afgelopen?

Leren wij ook weer van

Sandra

Sandra

01-02-2018 om 22:20

Mag niet

Een rijwielhandelaar is een tussenpersoon en geen kredietverstrekker. Al zou je dochter alles al ingediend hebben is er nog niets aan de hand. De leasemaatschappij mag pas na het terugontvangen van de gevraagde documenten en haar ondertekende aanvraag de wettelijke 14 dagen bedenktijd in laten gaan. Kortom, het is de rijwielhandelaar die geld wil zien. Staat dit niet in zijn voorwaarden dan mag hij dat dus niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.