Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Saar

Saar

01-05-2016 om 15:05

lastige situatie met huis na getrouwd op huwelijkse voorwaarde

Graag zou ik willen horen of iemand weet hoe het in deze situatie zit.
2 Mensen zijn ongeveer 25 jaar geleden getrouwd en hadden toen allebei volwassen kinderen die al het huis uit waren. Hij had een eigen huis.
Ze zijn toen getrouwd op huwelijkse voorwaarde waarbij een testament voor de langstlevende is gemaakt Hierbij staat dat als hij overlijdt het zij het vruchtverbruik van het huis heeft Maar dat het huis na haar overlijden voor zijn kinderen zal zijn.

Nu 25 jaar later zit hij in een verzorgingshuis niet in staat om beslissingen te nemen en zit zij alleen in dit veel te grote huis. Mag zij dit huis nu verkopen? Zodat ze kleiner kan gaan wonen? of heeft ze hierbij toestemming van zijn kinderen nodig?
En wat als hij overlijd? Wordt er dan met vruchtgebruik alleen maar bedoeld dat ze er in mag blijven wonen Of mag ze het dan verkopen?

vlinder72

vlinder72

01-05-2016 om 15:15

eigenaar

Wie is de eigenaar van de woning?

Als dat de man is dan kan alleen hij de woning verkopen. Als er sprake is van bewind dan zal verkoop met de bewindvoerder besproken moeten worden. Zijn ze beiden eigenaar (maar dat denk.ik niet want dan zou er geen sprake zijn van vruchtgebruik) dan kan ze de woning verkopen maar opnieuw niet zonder toestemming van de bewindvoerder.

vlinder72

vlinder72

01-05-2016 om 15:18

erfgenamen

Laatste stukje nog. Als er alleen sprake is van vruchtgebruik dan kan ze de woning natuurlijk nooit verkopen. Na overlijden mag ze in d e woning blijven. De erfgenamen kunnen haar er niet uitzetten. Verlaat ze de woning dan kunnen de erfgenamen de woning verkopen.

40er

40er

01-05-2016 om 15:18

vruchtgebruik

Vruchtgebruik houd normaal gesproken in dat je er "gratis" in mag wonen. Het is niet jou huis, maar je hoeft geen huur/hypotheek te betalen.
Zij zal dus niet kunnen verkopen, kinderen wel.

Saar

Saar

01-05-2016 om 15:24

daar was ik al bang voor

Het huis staat op zijn naam. Er is geen bewindvoerder. Ze wonen hier al 25 jaar samen. In die tijd hebben ze samen gewerkt en voor het onderhoud van het huis gezorgd.
Maar voor haar alleen is het veel te groot bovendien is ze fysiek niet echt in staat om het huis te onderhouden.
Dus dan is de enige optie verhuizen en het huis leeg laten staan? Mocht ze dat kunnen betalen samen met het verzorgingstehuis?

vlinder72

vlinder72

01-05-2016 om 15:32

hypotheek

Als ze maar niet zo onhandig geweest is om mee te tekenen op de hypotheek. In dat geval is ze namelijk geen eigenaar maar wel hoofdelijk schuldenaar voor de gehele hypotheek. Verlaat ze dan de woning dan zal de bank nog steeds van haar kunnen eisen dat de maandlasten betaald worden. Is ze geen eigenaar en geen hoofdelijk schuldenaar dan is het een probleem van haar man. Er zal dan ook wel heel snel een bewindvoerder komen.

Saar

Saar

01-05-2016 om 15:41

geen hypotheek

Er zit geen hypotheek meer op de woning dus dat probleem is er gelukkig niet.

Tihama

Tihama

01-05-2016 om 22:45

Niet in staat beslissingen te nemen

Omdat haar man geen beslissingen meer kan nemen, kan hij ook het huis niet verkopen. Zij kan het huis niet verkopen, want ze is geen eigenaar. En de kinderen zijn pas eigenaar als hun vader dood is.

Dit kan opgelost worden door een bewindvoerder of curator. Er zijn 3 varianten: een bewindvoerder is alleen gerechtigd om financiële zaken te regelen, een mentor gaat alleen over niet-materiële zaken (medische behandelingen en zo) en een curator doet het allebei, meestal vanwege mensen die handelingsonbekwaam zijn geworden. Om een van deze drie te regelen moet je een aanvraag indienen bij de kantonrechter. Dat duurt ongeveer 2 maanden, afhankelijk van de drukte bij de rechtbank.

Als haar man geen beslissingen meer kan nemen, lijkt me dit sowieso verstandig om te gaan regelen.

En gaan praten met zijn kinderen natuurlijk. Die worden overigens ook gehoord door de rechter voor de beoordeling van het bewind.

Niet voor een ander denken

Het is nog maar de vraag of ze uit het huis wil. Dan heeft ze veel meer kosten en vooral oudere mensen hechten ook aan hun herinneringen die in het huis zitten. Bovendien is het ook nog maar de vraag of er een bewindvoerder aangesteld kan worden over vader. Kinderen halen de situatie nog weleens naar zichzelf toe en vader zal zich niet zomaar onbekwaam laten verklaren ook al zit hij in een verzorgingshuis.
Ik zou toch proberen om het zonder bewindvoering op te lossen en zonodig gewoon af te wachten. Het is nog steeds de zaak van het echtpaar en niet van de kinderen. Mogelijk is vader wel aanspreekbaar en mogelijk zijn vrouw ook en kunnen zij zelf aangeven wat zij met de situatie aan willen vangen.
En anders gewoon op je beurt wachten.

Jasmijn

Jasmijn

02-05-2016 om 09:22

wat ook kan

Ze kan eventueel met zijn kinderen overleggen, wellicht willen ze woningruil doen? Misschien is dit een optie voor haar, misschien wonen die kinderen wel kleiner en willen ze graag ruilen.
Voor de vrouw is dit in ieder geval de goedkoopste optie om te wonen.
De vader van een vriend van mij kon ook niet echt zijn huis meer uit en zij hebben het beneden helemaal oké en gezellig gemaakt, incl. slaapruimte zodat hij boven niet meer hoefde te komen. (douche was gelukkig beneden) met deze optie en bijv. 1x in de week een schoonmaakster die zo nu en dan boven even stofzuigt en stoft (gaat niet meer zo hard als daar niemand loopt) dan is het misschien wel te overzien?

Triva

Triva

02-05-2016 om 09:33

Annej

Ik vermoed dat TS bijv de dochter is van de vrouw of iets dergelijks dus ik begrijp jouw reactie niet. Hoezo is 'mogelijk' de vrouw aanspreekbaar en hoezo 'is het de vraag of ze uit huis wil'?

Voor TS: we kunnen hier lastig een antwoord op geven omdat we niet weten hoe de kinderen er in staan. Misschien vinden zijn het prima om het huis te verkopen en voor haar een klein appartementje te kopen. Dan is de vraag: hoe regel je dat? Misschien willen ze dat niet omdat er eentje later in dat huis wil gaan wonen: dan nog kunnen ze het huis gaan verkopen aan dat ene kind en kan de opbrengst gebruikt worden voor dat appartementje voor haar op naam van alle kinderen.

Dus wat willen de kinderen? Wat heeft het voor zin om dat huis te laten verwaarlozen nu?

Saar

Saar

03-05-2016 om 15:49

Sorry late reactie

Natuurlijk bedenk ik niet voor haar dat ze wil verhuizen. Maar heeft ze zelf kenbaar gemaakt hier over te denken. En ik help nu om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Overigens is bij een andere zaak allang vastgesteld dat haar man handelingsonbekwaam is. Het is dan ook niet voor niets dat hij niet meer thuis kan gaan wonen.
Kinderen willen niet dat het huis verkocht wordt. En iemand had haar wijsgemaakt dat ze wel
Kon verkopen omdat ze getrouwd is en er al meer dan 20 jaar woont. Zelf had ik hier mijn twijfels over dus vandaar dat ik het hier even navroeg.

Ruilen met zijn of haar kinderen is geen optie aangezien ze allemaal in vergelijkbare huizen wonen. Waarvan 1 ook nog in een andere woonplaats.
In elk geval bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb antwoord op wat ik wilde weten en we gaan nu verder kijken naar de mogelijkheden.

Nog aanvullend

'Overigens is bij een andere zaak allang vastgesteld dat haar man handelingsonbekwaam is.' Is toen ook vastgesteld wie dan kan handelen in zijn naam?

Tsjor

Saar

Saar

03-05-2016 om 20:21

Tsor

Nee zijn kinderen wilde iets regelen met hem. En daar stuurde ze hun vader eerst naar een arts die vaststelde dat hij niet meer in staat was deze beslissing te nemen. Hier is verder niets meer mee gedaan. En er is ook geen bewindvoerder aangewezen. Dit ging overigens over iets totaal anders.

Hortensia

Hortensia

03-05-2016 om 21:33

misschien een onnozele vraag

Maar waarom willen de kinderen geen verkoop, terwijl moeder aangeeft dat het huis te groot is?

Misschien een stomme vraag, maar ik ben oprecht geïnteresseerd en heb geen idee.

Triva

Triva

03-05-2016 om 22:56

precies

Waarom willen ze niet verkopen? Omdat ze denken dat de huizenprijzen de komende jaren gaan stijgen? Dat is de enige logische reden die ik kan bedenken want ze willen er zelf niet wonen. Door te verkopen en een goedkoper huis terug te kopen krijgen ze nu al geld toch?

Saar

Saar

04-05-2016 om 09:33

Reden

Ik weet het niet. Maar hun vader leeft nog dus ik denk dat het niet kan.
Verder denk ik dat ze het huis wel willen verkopen maar niet om het geld te gebruiken voor een ander huis.
Maar ze willen daar niet echt over praten het enige wat ze zeggen is dat gebeurt niet punt.

Lydia

Lydia

05-05-2016 om 08:22

allergie

Saar, jij schrijft: "Maar ze willen daar niet echt over praten het enige wat ze zeggen is dat gebeurt niet punt."

Ik word altijd een beetje allergisch van mensen die iets vinden/willen/niet willen, maar dat verder niet willen toelichten. Zeker als het om zoiets gaat, waar vast redenen voor zijn, emotioneel of meer zakelijk.

Maar goed. Jij hebt je antwoord toch al? Vrouw kan er niet uitgezet worden, mag er blijven wonen. Voor haar het goedkoopste. Als ze zelf liever kleiner wil gaan wonen en de kinderen willen daar niet aan meebetalen, kan ze wel verhuizen, maar gaat het haar in een kleinere woning meer geld kosten dan in het grotere huis. Ze kan het huis in elk geval niet verkopen.

Weet je of de vrouw erg graag wil verhuizen, ook als het voor haar (veel) duurder wordt?

Of blijft ze dan maar in het huis wonen?

Caesar

Caesar

05-05-2016 om 10:39

Belasting

Ik vermoed dat de kinderen het huis niet willen verkopen, omdat dat voor hun niets oplevert. Er is geen hypotheek meer, dus er komt een berg baar geld vrij. Daar gaat vader belasting over moeten betalen. En misschien zijn er nog wat andere ongunstige regelingen. De kinderen wachten gewoon met verkopen totdat vader dood is, dan kan het geld direct verdeeld worden. Hooguit moeten ze nog even wachten met de verkoop totdat vaders nieuwe vrouw stopt met het gebruik van het huis. Maar dat is misschien al vrij snel, zo te lezen.

Saar

'Nee zijn kinderen wilde iets regelen met hem. En daar stuurde ze hun vader eerst naar een arts die vaststelde dat hij niet meer in staat was deze beslissing te nemen. Hier is verder niets meer mee gedaan. En er is ook geen bewindvoerder aangewezen. Dit ging overigens over iets totaal anders.'
Handelingsonbekwaamheid wordt niet door een arts, maar door de rechter vastgesteld. Het is wel van belang, want juridisch gezien is vader degene die moet beslissen. Met andere woorden: als de vrouw met haar partner overeen komt, dat het huis verkocht wordt en dat hij een ander huis koopt, waar zij dan weer in mag wonen, dan is dat zijn beslissing en hebben de kinderen daar niets over te zeggen. Na zijn dood zal ze dat huis dan wel moeten verlaten.
Op die manier kunnen de kosten van het verzorgingshuis mogelijk ook worden voldaan.

Als de rechter handelingsonbekwaamheid vaststelt moet er ook iemand benoemd worden die dan kan handelen in naam van de betreffende. Dat kan de partner zijn, of een kind, maar als dat allemaal moeilijk ligt kun je ook een onafhankelijk iemand laten benoemen.

Wellicht is het toch goed als de vrouw deze situatie eerst oplost, want het kan haar op alle mogelijke manieren parten gaan spelen, zeker als het kontakt met de kinderen niet goed is.

Tsjor

Caesar

Als vader eigen vermogen vrij krijgt uit de verkoop van het huis kan het zijn dat hij een hogere eigen bijdrage moet gaan betalen. Dan gaat het geld ook snel op. Waarschijnlijk willen de kinderen liever, dat de samenleving de kosten betaalt en zij straks de erfenis verdelen. Dan moet de vrouw wel in het huis blijven wonen, tot vader dood gaat.

Tsjor

Caesar

Caesar

05-05-2016 om 13:32

Tsjor

Dat is precies het punt dat ik probeer te maken.

Saar

Saar

07-05-2016 om 16:55

Reactie

Tsor ik denk dat dit inderdaad precies de bedoeling is van de kinderen. Maar goed verder willen ze er niet over praten.
Denk dat de man niet echt ontoerekeningsvatbaar is verklaard maar er moest toen door een arts worden vastgesteld dat hij deze beslissing nog kon nemen. De arts heeft vastgesteld dat dit na zijn idee niet kon en dat als ze toch wilden ze het via de rechter moesten doen. Dit laatste is niet gebeurt. Maar ikben hier niet bij geweest dus precies weet ik het niet.

Binnenkort nog maar eens vragen hoe graag ze wil verhuizen en wat ze verder wil.

Scheiden?

Misschien is scheiden een oplossing? Dan kunnen de kinderen het verder financieël regelen met pa, zorg en het grote huis en kan de vrouw naar een seniorenwoning.
De beste man kan wel 100 worden en de kinderen wensen niet mee te denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.