Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Missy

Missy

13-07-2016 om 22:20

laptop van werkgever beschadigd, 300 euro betalen

Mijn man heeft enkele maanden ingevallen bij een middelbare school. Dat deed hij met plezier. In het begin kreeg hij een kleine, maar wat 'fancy' laptop, met touch screen. Hij wilde deze liever niet maar het was toch de bedoeling dat hij deze nam - de school gebruikte dit sinds een half jaar. Hij werkt liever ofwel even na de lessen op een computer van school, of thuis aan onze computer of laptop. Uiteraard nam hij hem dan toch, ook omdat hij daarop instructie kreeg en de wachtwoorden werden daarop bewaard enzo. Hij moest iets tekenen en vindt zichzelf nu wel stom dat hij dat toen niet goed las (heeft dit document ook niet gekopieerd of een kopie gekregen). Hij wilde verder niet moeilijk doen.

Er zat geen beschermhoes omheen en hij heeft er niet echt aan gedacht er een te kopen. Echter, zijn tas is daar wel min of meer op gemaakt, wel een zachte buitenkant. De tas met laptop heeft dus veel gereisd in de trein en op de fiets. Man herinnert zich wel een moment dat de tas van de treinbank viel en dat hij daar wat van schrok.
Een keer zag hij dat er een barstje in het scherm zat. Balen! Het maakte hem niet uit tijdens het mailen en op Magister cijfers invullen, maar dit was vast niet de bedoeling. De barst is volgens mij nog ietsje langer geworden.

De baan is klaar, hij is gewaardeerd, zomervakantie kan beginnen. Laptopje ingeleverd (hij had vorige week alvast per mail gemeld dat er helaas wel wat mis was gegaan).
En helaas: het blijkt dat hij dus wel flink moet betalen. 300 euro. Dat wordt van zijn salaris afgehaald (dat vanwege de kleine omvang van de baan niet groot is). Hij baalt zo dat hij die laptop geaccepteerd had destijds! En niet gekeken had wat hij nu eigenlijk tekende.
Ze zeiden dat de reparatie wel 800 euro kostte dus dat hij met 300 euro er nog goed vanaf kwam.
Maar ik vind het toch raar. Kun je je hier ook tegen verzekeren? Hoe kun je nu iets 'moeten' van je werkgever, er geeneens een hoes bij krijgen en dan je halve nettomaandsalaris naar de maan zien gaan?

Ik weet niet zo heel goed wat ik hiermee wil, want we hebben op zich verder helemaal geen geldproblemen en ik denk dat mijn man er niets meer mee wil gaan doen (als dat al zou kunnen). Het geeft alleen wel een domper op het einde van deze baan en ik ben benieuwd wat jullie hier nu van vinden.
Groeten, AndereNick Missy


Triva

Triva

13-07-2016 om 22:23

800?

Reparatie? Daar heb je toch ook wel een nieuwe voor? Balen zeg.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-07-2016 om 22:29

Raar

Een laptop loopt gebruikssporen op als je hem vaak vervoert, en een scherm kost volgens mij geen 300 euro. Sowieso is het raar dat de kosten voor eigen rekening zijn. Bij ons sneuvelt er regelmatig een laptop of telefoon en tenzij je daar echt expres op hebt staan springen of het je derde in een jaar is, krijg je gewoon kosteloos een nieuwe.

Theekopje

Theekopje

13-07-2016 om 22:31

Nou...

Het is niet zomaar gezegd dat hij dit inderdaad moet betalen. Lees dit eens door, inclusief wat er onder alle kopjes staat. https://www.juridischloket.nl/schade-en-letsel/op-het-werk/aansprakelijkheid-werknemer

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-07-2016 om 22:34

Waarschijnlijk

Waarschijnlijk of misschien stond in dat ondertekende formulier wel iets over schade en vergoeding. Ik zou desondanks bezwaar maken, in ieder geval tegen de hoogte van het bedrag.

Marie

Marie

13-07-2016 om 22:41

Buiten de deur verzekering?

Wellicht kun je nog iets regelen met jullie eigen inboedelverzekering? Wellicht zit daar iets van een "buiten de deur" verzekering bij?

bieb63

bieb63

13-07-2016 om 23:32

800 euro voor een laptop reparatie? Dit verhaal klopt niet, kan niet.

Betalen.

Al is het maar wegens onzorgvuldig gebruik. Natuurlijk ga je niet met een laptop met het ov zonder hoes en speciale tas. Ook heeft hij hem van de treinbank laten vallen, er zat toen een barstje in. Vond hij niet belangrijk om te melden?
Je man heeft maar enkele maanden op de school gewerkt, leerlingen doen gelukkig langer met een schoollaptop.
Misschien kan je navragen of je wa verzekering het vergoed?

Missy

Missy

14-07-2016 om 19:51

toch verzekering misschien

Inmiddels weet ik van mijn man dat ze hebben gezegd dat een nieuwe 900 euro is en een volledige reparatie van het scherm 800 euro (waarschijnlijk omdat het zo'n chique touch-screen is). Ik weet inmiddels ook dat het hem nog meer dan 300 euro kost (ongeveer 330). Wil40: hij zat dus wel in een tas voor laptops (zachte buitenkant) en hij deed hem ook altijd tussen papieren. Ook schrijf je 'betalen, al is het maar vanwege..(..)', maar dat is niet aan de orde, hij kan verder niet kiezen want het gaat van het salaris af (loonstrookje is al binnen en inderdaad). Dan schrijf je ook nog dat hij hem van de treinbank af liet vallen 'en toen zat er een barstje in' maar het is helemaal niet zeker dat het toen gebeurd is. Hij had vast ergens beter op kunnen letten. Misschien is het ook gewoon een kwetsbaar ding? 'Vond hij het niet belangrijk om te melden', ehm jawel! Maar niet per se direct, wat maakt dat voor verschil. Het ding werkte nog prima. Man werkte er 2 maanden en heeft het een week voor het inleveren alvast verteld. Betalen moet je in zo'n geval kennelijk toch.

Misschien omdat de school in financieel zwaar weer zit? Ik vind het wel wat vreemd, deze hele gang van zaken. Hij had hem echt liever niet gehad.
Hij wil liever geen bezwaar maken, maar ik vind het wel een goede tip van jullie om naar de inboedelverzekering of WA-verzekering te kijken. Bedankt.

Gelukkig heeft mijn man voor het nieuwe schooljaar een nieuwe baan. Bij een school zonder laptop. Yes!

Missy

Missy

14-07-2016 om 19:56

trouwens, zelf...

Zelf hebben wij trouwens een MacBook. Al vele jaren, en daar heeft mijn man nog nooit iets mee verkeerd gedaan. Ook nooit iets verkeer gegaan met mijn oude iPhone die ik hem gegeven heb.
Volgens mij is het niet zo'n goed ding of had hij toch gewoon een beetje pech / ongelukje.
Als je heel af en toe iets groots moet betalen omdat je zelf iets stoms doet, baal je even flink maar dan weet je dat het logisch is. Maar in dit geval voelt het allemaal net anders. Zó onzorgvuldig leek hij niet te zijn (alleen misschien toen er iets mis ging in de trein, maar de laptop zat gewoon nog wel in die tas hoor), en het moest van zijn werk terwijl hij best zonder had gewild - hij kreeg ook niet zoals de meeste docenten een kluisje zodat de laptop op school had kunnen blijven. En dan zie je dat loonstrookje waar dan een flinke hap geld uit is terwijl de zomervakantie net gestart is, dat is toch even extra balen!

bieb63

bieb63

14-07-2016 om 21:38

bijzonder vreemd verhaal

Als school hem een laptop 'opdringt' die ook nog mee naar huis moet, want geen kluisje, zal school zelf voor een degelijke beschermtas moeten zorgen....
Dat is 1.
2 is dat manlief helemaal niet hoeft te vertellen dat laptop onderweg is gevallen o.i.d.
3 is dat school in dergelijke gevallen een eigen verzekering hoort te hebben (en manlief helemaal niet hoeft te vertellen dat hij (evt) onzorgvuldig is geweest). Verzin een smoes: kat is op de laptop gesprongen, kind ging ermee aan de haal, weet ik wat. Onzorgvuldig gebruik is helemaal niet een feit, zolang school niet weet wat en hoe e.e.a. is gebeurt.

Raar verhaal.

bieb63

bieb63

14-07-2016 om 21:38

excuus

Gebeurt?? Gebeurd natuurlijk

bieb63

bieb63

14-07-2016 om 23:22

En nog wat

Een gewobe laptop kost 300 a 400 euro. Geen school die zo gek is om laptops van 800 euro of plus te kooen. Geen reden, geen noodzalk.
Je verhaal klopt niet. Wat is the real story?

Missy

Missy

14-07-2016 om 23:43

Ehm, Bieb

Bieb, ik ben heel blij met je reacties. Maar nu begin ik even te twijfelen: vind je het nu raar van de school of twijfel je nou of ík het verhaal wel kloppend opschrijf (ofwel uit mijn duim gezogen heb)? Dat 'je verhaal klopt niet' klinkt een beetje vreemd.
Het is in ieder geval precies gegaan zoals ik schreef. Als iemand van de school mee zou lezen is het volkomen herkenbaar zelfs, maar dat vond ik niet zo heel erg. Wel een reden om mijn gebruikelijke nicknaam te wijzigen.

Missy

Je man heeft een document ondertekend.Daar staat waarschijnlijk in dat hij de laptop in goede staat heeft ontvangen en in dezelfde staat moet terugbezorgen. Geen idee of dat er in staat, je man heeft wel "ergens" een krabbel onder gezet. Hij kan dat papier opvragen.

Scholieren krijgen ook, verplicht, boeken van school. Als er schade is, of een boek kwijt, volgt er een boete.
Natuurlijk is een hap uit een salaris balen, begrijp ik. Maar het lijkt me wel zo netjes om het op te lossen, al is het via je wa verzekering. Je hebt overigens kans dat het niet onder de gewone verzekering valt. Mijn zoon sjouwt dagelijks met een nog veel duurdere laptop en die is apart verzekerd.
Maar goed, altijd contact opnemen met de verzekering en wie weet.

Jij vindt het raar dat je man moet betalen, ik niet. Dat het vervelend is en balen van het geld, begrijp ik.

Theekopje heeft gelijk

Theekopje heeft een goede link geplaatst. Een werkgever kan schade, veroorzaakt door een werknemer in de uitoefening van zijn werk, alleen op die werknemer verhalen als hij kan bewijzen dat er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid.

Eventuele ondertekende papiertjes doen daar in principe niets aan toe of af.

De positie van een leerling tov de school is een wezenlijk andere dan die van een werknemer tov de werkgever.

De werkgever van Vesper Lynd had het dus wèl begrepen.

Missy: vraag advies bij het Juridisch Loket of neem contact op met je rechtsbijstandsverzekeraar.

Groeten,

Temet

Principe van redelijkheid

Hij heeft de verplichting om deze laptop te gebruiken. Hij heeft de laptop in een laptoptas vervoerd. Er is geen sprake van opzet en ook niet van een grote beschadiging waardoor de laptop onbruikbaar is geworden.

Mocht er toch sprake zijn van een schadevergoeding, dan kan rechter dit nog verlagen omdat het wel in verhouding moet staan tot het verdiende loon.

Begin met een bezwaarschrift tegen de inhouding. Kost hooguit wat tijd.

Voorbeeld:
https://forum.onderling.nl/rechten-aansprakelijkheid-20/schade-laptop-werkgever-wie-verantwoordelijk-390/

Groeten,

Diana

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 14:40

Missy

Wat ik bedoel is dat ik het onbegrijpelijk vind dat die laptop 800 euro kost. Waarom zou school in hemelsnaam zulke dure laptops kopen? Ik geloof school dus niet dat die laptop zoveel kost. En dus is het schadebedrag verre van reeel. Daarbij verzekert en school zich daarvoor. En daarbij: als je verplicht bent zo'n laptop te gebruiken en bij je te houden (want geen kluis) en dus mee te nemen naar huis, dat ze niet voor een deugdelijke laptoptas zorgen. Ze kunnen er toch niet vanuit gaan dat je die zelf hebt of koopt? Als je die laptop mee de trein inneemt in een simpele hoes en iemand stoot tegen je aan en dat ding valt, ja dan is de kans groot dat het scherm is beschadigd.
Ik zou dus dat bedrag absoluut niet accepteren!

Theekopje

Theekopje

16-07-2016 om 15:32

Bieb

Hou eens even op. "Geen school die zo gek is om een laptop van 800 euro te kopen". Ten eerste impliceer je hier dat Missy liegt, en dat vind ik bijzonder onsympathiek. Ten tweede is het een onbenullige opmerking. Ik ben ook docent en heb een nog duurdere laptop van mijn werk.
Dat je voor je schoolgaande kind een goedkope laptop kunt kopen en gebruiken, wil nog niet zeggen dat docenten DUS geen duurdere laptop zullen hebben.

Theekopje

Theekopje

16-07-2016 om 15:35

Oh wacht

Uit je laatste psoting blijkt dat je dus niet bedoelt dat Missy liegt, maar dat de school liegt. Dat hoeft dus niet. 800 euro is helemaal geen raar bedrag.

Triva

Triva

16-07-2016 om 16:31

er stond ook al

dat het om een touchscreenlaptop ging.

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 20:58

pfffff theekopje

Gelukkig heb je je hersteld in je aanname...... Nee, het gaat er niet om dat ik Missy niet geloof.
Ik geloof school niet OF school is dom en onverantwoordelijk bezig. WAAROM een laptop van 800 euro? Het is wel gemeenschapsgeld.... Je hebt een uitstekende laptop van HP, Acer enz. voor 400 a 500 euro. Óók touchscreen (maar waarom touchscreen? waarom is dat nodig?). Kortom, er is geen enkele noodzaak dat een school dergelijke dure laptops koopt. En áls ze dat doen en (tijdelijke!) medewerker verplichten dat ding mee naar huis te nemen (want geen kluisje) dan dient school ook te zorgen voor een deugdelijke beschermhoes (tja, medewerker kan nl. ook op de fiets van en naar school gaan..).
En dan ook nog de schade van het salaris aftrekken. Vind ik ook niet kunnen. Stuur een rekening of mail met de schadekosten, dan kan medewerker dat zelf oplossen. Het moet niet gekker worden.

Theekopje

Theekopje

16-07-2016 om 22:59

Bieb

Ik ben ook kritisch op het gebruik van gemeenschapsgeld, maar een zakelijke laptop van 800 euro is niet overdreven duur, dom of onverantwoordelijk. Lees anders eens dit http://www.mijnlaptopadviseur.nl/wat-zijn-verschillen-tussen-een-zakelijke-laptop-en-een-consumenten-laptop/
Dat je voor thuis een goedkopere laptop koopt is ook niet raar. De pannen die je thuis gebruikt zijn doorgaans ook goedkoper dan horecapannen, professioneel gereedschap is ook duurder dan wat je thuis hebt, etc. Er worden andere eisen aan gesteld en de leverancier heeft voor bedrijven andere voorwaarden dan voor particulieren.

Dat de voorwaarden van de school en de schadevergoeding niet kloppen ben ik met je eens, maar daar heb ik al een informatieve link over gepost. De argumenten die daar in staan gaan Missy verder helpen dan debatteren over de kostprijs van de laptop.

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 23:07

Theekopje

Ik blijf het raar vinden. Het is niet zakelijk... het is een school. Ik werk, administratief dus intensief gebruik van computer mega noodzakelijke programms's en toepssingen, van echt geen 800 euro. Op een scholenbesuur.......Sterker nog, zelfs ons schrijfhoutje is geen ordinaire Big pen, maar een veel goedkopere variant. Ikblijf me verbazen over dergelijke dure laptops. Nergens voor nodig.

Caesar

Caesar

16-07-2016 om 23:14

Misverstand

Bieb, waarom is de bedrijfsvoering van een school niet zakelijk? Omdat er geen geld verdiend wordt? Het is een veelvoorkomend misverstand om zakelijk en commercieel als hetzelfde te zien.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-07-2016 om 23:27

Duurder

Ik heb een werktelefoon van 800 euro. Dat vind ik wel een beetje verspilling van belastinggeld Maar mijn laptop was wel wat duurder, heeft veel vermogen/geheugen en gaat een stuk langer mee dan mijn goedkope eigen laptop (van 500 euro). Bij laptops is goedkoop echt duurkoop, in ieder geval mag je dan blij zijn als hij drie jaar mee gaat.

Theekopje

Theekopje

17-07-2016 om 00:44

Zakelijk

Natuurlijk is het wel zakelijk. Wat Caesar al zegt: je verwart zakelijk met commercieel.

Zakelijk wil zeggen dat een organisatie de laptops aanschaft voor werk, dat de werknemers er gebruik van maken, dat het niet voor particulier thuisgebruik is. Het moet geschikt worden gemaakt voor een bedrifjfsnetwerk, er moet technische ondersteuning voor zijn, er worden zakelijke licenties van software opgezet. Als jij voor 400 werknemers Windows en Office er opzet en die licenties moeten samenwerken, heb je een heel ander contract met Microsoft dan jij als thuisgebruiker.
Een groot netwerk moet anders beveiligd worden tegen hacken en softwarelekken, en er moeten andere beveiligingsprocedures inzitten. Bv voor cijferinvoer en persoonsgegevens. Honderden mensen (docenten, administratie) moeten gezamenlijk en tegelijkertijd in de systemen kunnen werken zonder dat die systemen gaan protesteren of platliggen. Dat zijn grotendeels softwareaanpassingen, maar die stellen wel andere eisen aan de hardware.
Daarnaast moet je en losse schermen, en beamers, en smartboards kunnen aansluiten. En verschillende netwerkprotocollen ondersteunen. Dat vergt meer en andere aansluitingen.
Dat misschien niet élke werknemer op élk moment die extra mogelijkheden nodig heeft, doet daar niets aan af. Een organisatie koopt hardware en software in voor wat er nodig is, niet voor wat ieder individu afzonderlijk gebruikt. Dat is goedkoper dan maatwerk voor ieder apart.

Dat jij het voor jouw werkzaamheden misschien niet nodig hebt kan, maar de wereld is groter dan de specifieke klussen die jij op jouw laptop doet. Dat je denkt dat een school niet zakelijk is omdat een school niet als doelstelling heeft om geld te verdienen, vind ik veelzeggend.

bieb63

bieb63

17-07-2016 om 14:23

Theekopje

Ik heb het woord zakelijk verkeerd gebruikt. Wat ik bedoel is dat scholen geen winst maken, het geld dát ze krijgen bedoeld is om zo goed mogelijk onderwijs te geven in de ruime zin van het woord, en dat dat geld gemeenschapsgeld is. Daar hoort tegenwoordig uiteraard ook het digitale gebeuren bij. Maar vooral om efficienter te kunnen werken en meer mogelijkheden te hebben, alles in het voordeel van de kinderen.
Natuurlijk moet er een goede beveiliging op zitten en er programma's op gedraaid kunnen worden en moet dat goed werken. Naast Word en Excel toepassingen zijn dat hoofdzakelijk programma's die via Internet lopen (zoals bijv. Magister en andere online programma's). Dat daar honderden mensen moeten kunnen inloggen? Welnee, dat zijn er duizenden, want (bijna) álle scholen gebruiken dat. Maar, nogmaals, dat loopt via Internet en heeft niets met de capaciteit van de PC/laptop zelf te maken. Als het vastloopt door te intensief gebruik, dan ligt dat aan de provider/uitgever, niet aan de laptop.

Missy

Missy

18-07-2016 om 14:51

inderdaad, een overdreven duur ding

De laptop (met touchscreen!) was dus niet 800 (dat zouden de reparatiekosten zijn), maar 900 euro in aanschaf, tenminste dat werd mijn man verteld. Ze zijn aan alle docenten aangeschaft/uitgedeeld na de kerstvakantie - mijn man kwam wat later.
En nee, dat is niet nodig als je docent bent. Kunnen werken op een computer is wel nodig, dus als werkgever zou je daarvoor kunnen zorgen. Eventueel in de vorm van een laptop. Mails en magister en toetsen maken kunnen op allerlei soorten computers gedaan worden.

Kort ervoor kwam er een algemene mail van school dat het financieel niet goed gaat. Misschien toeval hoor, maar zulke onnodig dure laptops uitdelen is vast geen voordeel.
Het komt waarschijnlijk door de mensen bij ICT van die school. Man kreeg uitleg van hem in het begin en hij vond het gewéldig - het touchscreen en dat je het scherm helemaal naar achteren kon klappen zodat het een soort van tablet werd. Volgens mijn man kwijlde hij zowat. En hij heeft die dingen aangeschaft en/of geadviseerd.

Hoe dan ook, hartelijk bedankt aan velen, waaronder Temet en Done (ik heb de links al uitgebreid bekeken) en Bieb en nog anderen. We gaan er toch wel wat mee doen, waarschijnlijk een 'bezwaarbrief' maken. Niet helemaal duidelijk waar deze naartoe moet: gewoon naar 'het bestuur van de ...-school' denk ik, maar of dat dan naar de rector van school moet of het overkoepelend bestuur van de organisatie waar die hele school weer onder valt weten we niet.
Best irritant dat het gewoon van het salaris is ingehouden, geen rekening...

Ik vraag me ook af: heeft school nou niet gewoon een verzekering voor zoiets? Wellicht met eigen risico, maar toch.

Nogmaals dank en als ik meer weet, zal ik het hier laten weten.

bieb63

bieb63

18-07-2016 om 16:24

Precies Missy

Dat is nou precies wat ik bedoelde. Totale onzin zo'n dure laptop (hebbben onze ca. 50 bs scholen ook niet). Daarbij van salaris afhouden is ook een idiote maatregel, stuur factuur, daar kan iemand wat mee. En school niet verzekerd? Heel vreemd.
Ik zou je 'bezwaar'brief absoluut naar het bestuur sturen. Ben benieuwd hoe dat verder loopt, c.q. wat hun reactie is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2016 om 16:46

Verzekering

Ik ben even een beetje lui en kijk daarom niet na of je een inboedelverzekering hebt, maar als je die hebt, zou je in de voorwaarden kunnen bekijken, of geleende/gehuurde/geleaste spullen onder de dekking vallen.

Wat ik door mijn korte verblijf bij Centraal Beheer heb opgestoken, is dat die verzekeringsmaatschappij 'kostbaarheden buitenshuis' verzekert. Daar vallen ook geleende spullen onder. Maar ook telefoons. Goedkoper dan de verzekeringen die telefoonwinkels/webshops zelf aanbieden. Die tip is voor jou mosterd na de maaltijd, maar ik meld het toch maar /

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.