Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bettie

Bettie

23-11-2016 om 08:00

Kosten bij eigen huis

Mijn oudste wil op ,zichzelf en een klein appartementje kopen. Weet iemand een goede overzichtssite waar te zien is met welke kosten er allemaal rekening moet worden gehouden bij een eigen huishouden? Hypotheek, servicekosten, energie, alle soorten gemeentebelastingen, internet enzo. We kunnen wel zelf van alles bedenken maar een goed overicht is wel handig om niets te vergeten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2016 om 08:36

Nibud?

Weet niet of ze alles in kaart brengen, maar hypotheek kun je beter zelf bepalen (want heel erg specifiek) en gemeentelijke lasten ook, maar de overige kosten wordt uitgebreid in beeld gebracht.

Hanna

Hanna

23-11-2016 om 09:07

Onderhoud

Vergeet ook de post onderhoud en reparaties niet. Ik heb een half vrijstaand huis, eengezinswoning, ik trek daar 3000 euro per jaar voor uit.

Vakantieganger

Vakantieganger

24-11-2016 om 22:36

Verzekeringen

Opstal-verzekering (misschien incl bij de servicekosten, navragen)
Inboedelverzekering
Mogelijk ook ziektekosten, als ze nu nog thuis woont en bij jullie is meeverzekerd.

Appartement?

Bij een appartement moet je rekening houden met kosten voor de VVE. Als je een goede VVE hebt, dan heeft die een planning voor groot onderhoud en wordt voor de kosten ervan gereserveerd. Dat uit zich in een hogere bijdrage, maar het betaalt zich uit als eens in de zoveel tijd de schilder voorrijdt om de buitenboel te doen zonder dat je hoeft bij te lappen.

Ofwel: als je een appartement koopt, hoef je niet altijd zelf te reserveren voor onderhoud. Het is wel iets om aandacht aan te besteden bij de koop: is er een goed functionerende VVE, is er een meerjarenonderhoudsplanning, en is er voldoende geld in kas. Je wilt niet dat op enig moment het dak moet worden vervangen en er onverwacht hele hoge kosten opkomen. Volgens mij geeft de Vereniging Eigen Huis nuttige boekjes uit met informatie over dit soort dingen.

Als je een appartement koopt in een complex waar ook een woningbouwvereniging in is betrokken (bijvoorbeeld omdat een deel huur is en een deel koop, een situatie die hier Amsterdam nogal eens voorkomt), dan zit het met de degelijkheid van de VVE vaak wel snor, daar let die woningbouwvereniging wel op.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.