Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tine Winkel

Tine Winkel

19-04-2018 om 12:16

kortdurend zorgverlof voorwaarden

Ik lees in de Wet Arbeid en Zorg dat je als medewerker recht hebt op het opnemen van kortdurend zorgverlof. Daar staat echter wel een beperkende voorwaarde bij:
Wil je werknemer kortdurend zorgverlof opnemen, dan mag dat alleen wanneer hij de enige is die de zieke op dat moment kan verzorgen.
Dus, als ik ook nog een brus heb die dat zou kunnen doen, dan kunnen we allebei geen aanspraak maken op het kortdurend zorgverlof. En, denk ik dan even heel simpel - dan raken we dus allebei overspannen van de combinatie werk en zorg. Weet iemand hier hoe dat in de praktijk uitwerkt, die beperkende voorwaarde?

Dora

Dora

19-04-2018 om 12:21

zorgverlof

Ik heb het destijds gewoon aangevraagd, geen problemen mee gehad. Het lijkt me niet aan de werkgever hoe het precies zit met beschikbaarheid en onderlinge relaties in de familie. Zou de beperkende voorwaarde niet eerder gaan over het verzorgen van verre vriendinnen die zelf ook familie hebben. oid?

Tine Winkel

Tine Winkel

19-04-2018 om 12:28

@dora

nee, kortdurend zorgverlof is niet voor verre vriendinnen, maar alleen voor naaste familie, dus dat kan het niet zijn.

Kortdurend zorgverlof
Voor het zorgverlof voor echtgenoot/partner en bloed- of aanverwanten in de 1e graad kan er ook verlof worden toegekend. Hiervoor geldt een periode van maximaal twee keer de arbeidsduur per week in een periode van 12 maanden. Dus stel dat een werknemer 40 uur per week werkt, dan mag hij of zij 10 dagen per jaar aan zorgverlof besteden.

Maar misschien moet ik het gewoon bespreken met mijn lg (ik denk altijd gelijk dat het wel niet zal lukken, als er dat soort clausules gelden, maar niet geschoten is altijd mis natuulijk...)

Dora

Dora

19-04-2018 om 12:52

elk bedrijf is natuurlijk anders. Bij ons kunnen ze best moeilijk doen over van alles en nog wat, maar niet over dit. Ik heb ook wel eens een dagje opgenomen voor een kind trouwens.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-04-2018 om 19:56

Anders lezen Tine

Je kiest kortdurend zorgverlof voor het moment waarop jij moet zorgen. Je brus doet dat voor de momenten waarop hij/zij moet zorgen.

De koek verdelen dus.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-04-2018 om 20:51

@Ginny

Hee, zo had ik het nog niet bekeken idd. Ja, ik ga niet samen met mijn brussen gelijktijdig mantelzorgen. OK, dat maakt het veel mekkelijker. Zal er toch echt eens werk van gaan maken, dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.