Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Irene

Irene

19-02-2013 om 18:11

Koophuis op beider naam zetten

Wij wonen al bijna 30 jaar samen, hebben kinderen en een samenlevingscontract. We hebben een koophuis en in die tijd heeft mijn vriend het gekocht, het staat op zijn naam. De hypotheek is al lang geleden afgelost. In die tijd had ik nog niet zo veel inkomsten en hij heeft aangeboden om de hypotheek af te lossen. Dat ging binnen 5 jaar, want het is een klein huis. Het is een heerlijk huis en het voelt ook als mijn huis. Ik wil eigenlijk ook medeeigenaar zijn. Maar het staat op zijn naam. Ik heb al die jaren het onderhoud gedaan, heel veel geschilderd, mede meebetaald aan een verbouwing en ik houd het schoon. Mijn vriend vindt het ook logisch dat ik ook mede eigenaar word.
Hoe moeten we dat aanpakken? Naar de notaris en moet ik dan overdrachtsbelasting betalen, wie weet daar iets van? Ik heb ergens gelezen dat er een truc is om die belasting te omzeilen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

19-02-2013 om 20:31

Link gevonden

niet helemaal op jullie van toepassing omdat er geen hypotheek meer is, maar dit biedt wel wat aanknopingspunten misschien:

http://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-de-koop-of-verkoop-van-een-woning

"Antwoord: De woning kan op twee namen worden gezet. Uw vriendin moet dan de helft van de woning aan u overdragen. Daarvoor moet zij wel toestemming vragen aan de bank. De notaris kan een en ander voor u in orde maken. Deze overdracht brengt echter kosten met zich mee. Ook moet u dan overdrachtsbelasting betalen over de helft van de waarde van de woning.

Een eenvoudigere en goedkopere oplossing is om in uw samenlevingscontract de bepaling op te nemen dat de waardeverandering van de woning vanaf het begin van de samenwoning gedeeld moet worden."

ik weet niet of je persoonlijke ervaringen zoekt maar als google je vriend is dan is er veel te vinden. Of je belt de notaristelefoon.
groet,
Angela

Vic

Vic

19-02-2013 om 21:31

Trouwen

Als je trouwt in gemeenschap van goederen, wordt het huis automatisch ook van jou.

bibi63

bibi63

19-02-2013 om 21:58

Geen overdrachtsbelasting

Wij hebben het ook gedaan, het huis later op beide naam zetten. Het kostte ons alleen notariskosten (ca. 450,00).
Bibi

Vic

Vic

19-02-2013 om 23:01

Hoe kan dat?

"Wij hebben het ook gedaan, het huis later op beide naam zetten. Het kostte ons alleen notariskosten (ca. 450,00)."
Als je niet getrouwd bent wordt het volgens mij als schenking gezien als je iemand voor de helft eigenaar maakt van je woning. Volgens mij mag je alleen na een scheiding zonder betalen van belasting het eigendom overdragen aan een van de partners.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.