Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 10:56

Koelkast stuk, al weken

Ik zit met een probleem waarbij ik me afvraag wat ik als consument kan eisen, en wat niet.

Mijn nog vrij nieuwe koelkast met garantie is in maart kapot gegaan. Hij koelt nog wel, maar niet goed meer. Ik ben via de leverancier bij de importeur terecht gekomen en nadat ik heb duidelijk gemaakt dat de deurrubbers echt nog in orde waren, hebben ze een monteur ingeschakeld die half april kwam kijken en binnen vijf minuten ontdekte dat er een onderdeel stuk was. Die had hij niet mee, maar hij zou die bestellen.

Eind april heb ik weer contact gezocht. Het onderdeel moest nog, of weer (dat was onduidelijk) besteld worden en zou eind van de week binnen komen, maandag 2 mei zou hij hem komen installeren.

Op 29 april (vrijdag) kreeg ik te horen dat de bestelling nog niet geleverd was.

Het is nu anderhalve maand later en ik zit nog steeds met een kapotte koelkast, die steeds slechter koelt. Ik heb al een paar keer melk en vlees moeten weggooien en ik ben van plan morgen de monteur te bellen (die ook afhankelijk is van de levering van dat onderdeel). Maar hoe nu verder? Want ik zit inmiddels anderhalve maand met een stroomvretende, slecht werkende koelkast en zeker nu het zo warm is geworden bederven mijn spullen al voor de uiterste verkoopdatum bereikt is.

Wat kan ik verwachten, en van wie? Winkel? Importeur? Andere koelkast? Want ik heb geen zin in nog meer geldverspilling door bederf en hoger stroomverbruik.

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering of abonnement op de Consumentenbond.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-05-2016 om 11:03

Rondvragen

Toen ik eens met hetzelfde zat bleken er heel veel mensen een koelkast(je) over te hebben, ergens op zolder of in de schuur. Misschien kun je een oproep op Facebook zetten. En nog eens bellen naar de fabrikant. Laat hen maar een oplossing verzinnen want dit is niet acceptabel.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 11:19

Vesper Lynd

Ik heb een campingkoelkastje neergezet, maar ik wil dat een anderhalf jaar oude koelkast het gewoon doet en dat fouten en problemen snel worden opgelost. Ik moet gedurende dit hele proces al telkens overal achteraan bij de importeur (ik neem aan dat die de fabrikant vertegenwoordigt).

Ik wil daadwerkelijk kunnen zeggen "dit en dit zijn mijn rechten, dat staat daar en daar, kom die NU na", als die rechten er tenminste zijn, want ze zijn amper in beweging te krijgen als ik er niet aan trek.

Ook overweeg ik de weggegooide etenswaren te claimen, maar ja, geen kassabon meer natuurlijk :/

Maar ik ben al blij als er heel snel een goede oplossing komt. Ik heb inmiddels helaas wel door dat ik die zelf moet gaan afdwingen

vlinder72

vlinder72

08-05-2016 om 11:30

in de winkel

Toen mijn bijna nieuwe wasmachine het begaf en de fabrikant toch echt pas over twee weken kon komen ben ik op zaterdag naar de winkel gegaan. Immers daar was de wasmachine gekocht. Ik heb daar in de winkel verteld wat er aan de hand was en dat ik het geen service vond. Nieuwe machine. Kapot etc. Etc. Geen goede reclame op.zaterdag in je winkel. Toen kwamen ze wel in actie. Ze gingen zelf bellen met de fabrikant zoals het hoort want eigenlijk heb ik niks met de fabrikant te maken. En opeens kon de wasmachine op maandag gemaakt worden.

Dus terug naar de winkel. Stel anders voor dat ze een tijdelijk een andere koelkast leveren. Nemen ze jouw koelkast mooi maar mee tot die repareerd is.

Wilma

Wilma

08-05-2016 om 11:34

Dreigen

Je kunt dreigen met het programma Kassa of iets dergelijks. Je kunt er zelfs melding van doen op de site van Kassa. Dat heeft mij wel eens geholpen. Je zult ongetwijfeld horen dat "de feestdagen" in de weg zaten, maar dat is een verschrikkelijke k*tsmoes. Ik ken het probleem: je blijft je kapot ergeren totdat het onderdeel erin zit. Nóóit meer naar deze verkoper!

Caesar

Caesar

08-05-2016 om 11:39

Winkel

De winkel waar je de koelkast hebt gekocht in gebreke stellen, schriftelijk. Stel een termijn van nog 2 dagen waarbinnen de koelkast gerepareerd moet zijn en anders wil je een vervangende koelkast (zelfde merk en zelfde of vergelijkbaar type). De winkel heeft jou de koelkast verkocht, dus die moet het oplossen.

Ben ik ondertussen wel benieuwd naar het merk van deze koelkast...

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 11:41

dreigen en winkel

Ik heb hem destijds via Internet besteld bij een bekende winkelketen. Ik heb daar ook mijn klacht aanvankelijk ingediend. Die is doorgestuurd naar de importeur.

Ik heb inmiddels een mail opgesteld naar die importeur, maar ik denk dat ik hem nog even doorstuur naar de winkel met het hele verhaal.

Ik wil niet meteen naar de media hoeven rennen, en er is sprake van overmacht, maar ze zijn zo allemachtig traag... Ik moet echt overal boven op zitten en heb spijt dat ik ze de ruimte heb gegeven in plaats van elke dag bellen.

Dus als dit niet helpt, is het misschien een volgende stap.

Caesar

Caesar

08-05-2016 om 11:51

Winkel

Met die importeur heb jij verder niets te maken. De winkel moet dit voor je oplossen. In gebreke stellen dus, want ze lossen het niet op. Geef ze nog een laatste reparatie kans met een duidelijke termijn erbij. Is die termijn dan wil je dus gewoon een nieuwe koelkast. Dat schrijf je ook in die brief.

Ben nog steeds benieuwd naar het met merk koelkast

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 12:01

redelijke termijn

Wat is een redelijke termijn?

Caesar

Caesar

08-05-2016 om 12:02

Termijn

Aangezien je al weken wacht op reparatie zou ik zeggen twee dagen.

vlinder72

vlinder72

08-05-2016 om 12:07

Uiterlijk woensdag

Ik zou zeggem dat je kolekast uiterlijk woensdag gemaakt of vervangen is.

En inderdaad, je moet bij de winkel zijn en niet bij de fabrikant. Jij hebt de koelkast gekocht bij de winkel zij moeten het voor jou oplossen.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 12:15

Mail gemaakt

Bedankt voor jullie informatie, jullie hebben me goed op weg geholpen! Ik ga nu een mail maken voor de winkel. Ik stel de termijn op woensdag.

Triva

Triva

08-05-2016 om 12:19

precies

Je bent al die tijd verkeerd bezig geweest, je had meteen bij de winkel een vervangende koelkast moeten vragen. Op zich zou ik gewoon de rekening indienen van de weggegooide etenswaren. Gewoon een lijstje maken met de data waarop je het hebt weggegooid. Ze kunnen daar geen bewijs van vragen.

Verwijzen naar je rechten is lastig, overigens doet de consumentenbond ook heel heel heel erg weinig daarom ben ik daar al jaren geleden mee gestopt.

Je hebt nu echt lang genoeg gewacht dus je wilt inderdaad een vervangende koelkast nu of het te bestellen element uiterlijk woensdag en daarbij dien je de rekening in van je weggegooide voedingsmiddelen en extra electra. Goed specificeren, wie weet verbaast de winkel je nog.

Waarom noem je niet gewoon man en paard hier? Welke winkel, welk merk?

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 12:33

ja, dat is wel duidelijk...

Ik heb teveel vertrouwd op de service van het bedrijf dat de winkel inschakelde en tja, ik ben al snel bang "een zeikerd" te zijn, verder spelen hier nog meer vervelende zaken die steeds prioriteit kregen en andere energie dan elektriciteit slurpten (steekwoorden: zorgenkinderen, herindicaties, pgb, wmo), maar toen ik vrijdagavond (natuurlijk voor het weekend) alle bedorven waar vond, was het klaar voor mij.

Ik kan de winkel en het merk wel noemen, maar ik wacht eerst de reactie af voor ik name and shame toe ga passen. Zij weten niet beter dan dat de ingeschakelde partij het probleem zou oppakken en ik moet ze wel de kans geven.

Vijftiger

Vijftiger

08-05-2016 om 13:14

hier ook slechte ervaring

Wij hadden een laptop gekocht bij BCC. Niks geks mee gedaan, toch kapot binnen de garantie. Terug naar BCC en die zagen na vier weken (!) dat het toch echt onze eigen schuld was. Maar uitleggen wat we dan verkeerd hadden gedaan lukte niet echt. Ik kreeg een enorm onbeschofte grote bek van een klantenservice dame, terwijl ik zelf helemaal niet onredelijk of boos tegen haar praatte (er zaten mensen in de kamer hier aan wie ik vroeg of ik zelf nou zo onaardig was dat die dame zo moest reageren en zij vonden van niet).
Dat is twee weken geleden en we hebben de laptop nog niet terug. Maar wij zitten straks dus met een kapotte laptop die niet gemaakt gaat worden, tenzij we er bijna 300 euro voor betalen. Waardeloos. Nooit meer BCC voor mij. Ze leggen gewoon je kapotte spullen vier weken op een plank en bedenken dan iets waardoor ze zelf geen kosten hoeven maken. En ook nog proberen extra lange garantie aan te smeren bij aankoop. Wat heeft dat voor zin als er toch niets onder garantie valt?

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

08-05-2016 om 13:36

Vijftiger

Ik heb net nog even wat gegoogled en kwam via de Consumentenbond hier uit: http://www.klachtenkompas.nl/

Kun je hier iets mee? Ik heb hem opgeslagen voor als ik niets opschiet.

Vijftiger

Vijftiger

08-05-2016 om 13:51

Dank!

Ik hoorde net van een bevriende advocaat dat ik de laptop ook voor een second opinion naar een erkende reparateur kan brengen. Als die een andere mening heeft, staan we tegenover BCC veel sterker. Nu blijft het welles nietes. Of, zoals de klantenservicedame schreeuwde: Als HUN het zeggen, zullen HUN wel gelijk hebbe, of niet?

Elfje65

Elfje65

08-05-2016 om 22:12

Twitter

Zet je klacht op twitter. Moet je zien hoe snel ze reageren. Het is niet mijn manier, maar soms loop je zo tegen muren op.

Vijftiger

Vijftiger

08-05-2016 om 22:14

Facebook

Ik had al heel snel contact via Facebook. Maar toch bleven ze doen alsof het onze schuld was. En op die klacht over die grote bek van klantenservice reageerden ze helemaal niet.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

09-05-2016 om 10:28

er zit schot in de zaak!

De verkoper heeft mijn mail gelezen en blijkbaar meteen actie ondernomen. Ik ben namelijk net gebeld door de monteur en het verhaal heeft een malle wending genomen.

Wat blijkt nou? Het onderdeel dat maar niet binnen kwam, lag gewoon al die tijd daar op de plank! Ik snap er helemaal niks van, zeker omdat ik al eens contact had opgenomen hoe het er nou bij stond, vind het maar een vreemd verhaal, maar als het goed is komen ze morgen de koelkast repareren.

En ik heb mijn lesje geleerd. Minder "loslaten en ze de kans geven", maar er echt bovenop zitten, blijven vragen wanneer ze écht komen en niet meer genoegen nemen met "we bellen u nog terug".

En bij problemen: de winkel aanspreken, ook/vooral als de ingeschakelde partijen elkaar schaapachtig blijven aankijken.

vlinder72

vlinder72

09-05-2016 om 10:32

goed nieuws

Fijn om te horen.

Ik heb dat ook moeten leren. Niet door blijven emmeren met de leverancier/fabrikant/importeur maar terug naar de verkoper. Die is verantwoordelijk, die moet het regelen. En heeft vaak ook andere en betere toegangsmogelijkheden dan het call center waar wij als klanten belanden.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

09-05-2016 om 10:36

vlinder72

Ik juich pas als alles geregeld is, maar inderdaad. Waar ik nu zes weken mee loop te modderen lijkt nu in een uurtje geregeld.

Tja, een mens kan niet alles weten. Ik ben blij dat ik het hier heb neergezet en met de antwoorden die ik heb gekregen. Zo vullen we elkaar mooi aan!

Triva

Triva

09-05-2016 om 11:50

mooi

en iedere meelezer heeft er hier ook weer wat van geleerd!

Triva

Triva

09-05-2016 om 11:51

oja en

heb je het nog over de etenswaren gehad die je hebt moeten weggooien? Ze houden jou vast graag als klant!

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

09-05-2016 om 12:20

jazeker

En dat dit eigenlijk de druppel voor me was. Een lelijk dure druppel want we zouden dit weekend uitgebreid gaan barbecueën.
Gek genoeg van de winkel zelf nog taal noch teken gehoord.

vlinder72

vlinder72

09-05-2016 om 12:31

bellen

Wel er bovenop blijven zitten. Als je om 2 uur nog geen datum hebt waarop ze komen dan moet je weer bellen naar de winkel natuurlijk.

De kosten voor al het vlees en dergelijke regel je later. Eerst de koelkast gerepareerd krijgen. Je wil niet dat de aandacht naar die vergoeding uit gaat en de koelkast weer vergeten wordt.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

09-05-2016 om 12:36

vergoeding bedorven eten

Ik heb natuurlijk geen bonnen meer van de melk, het vlees en zo. Dan wordt het heel lastig, vrees ik.

Puck

Puck

09-05-2016 om 13:42

wie niet waagt wie niet wint

Gewoon proberen en stevig aangeven dat je een vergoeding verwacht van het eten dat je de afgelopen weken door HUN nalatigheid (het onderdeel lag namelijk al op de plank) hebt moeten weggooien. Als jij omschrijft wat je weg hebt moeten gooien en daar een realistisch prijskaartje aan hangt... Vragen ze vervolgens toch om een bon dan gewoon aangeven dat het niet van je te verwachten is geweest dat je van voedingsmiddelen een bon bewaart. Ooit zoiets gehad met een ontdooide vriezer tijdens een vakantie waar de inhoud naar me toe kwam lopen toen ik thuis kwam. Verzekering vroeg of ik er foto's van had gemaakt. Nee dus, wist niet hoe snel ik dat stinkspul in de kliko moest gooien die vervolgens al geleegd was voor ik reactie van de verzekering kreeg. Werd niet moeilijk over gedaan.

Triva

Triva

09-05-2016 om 14:53

Precies

zoals ik al zei: gewoon een lijstje maken met wat je weggegooid hebt en even de prijs opzoeken in de winkel. Wie niet waagt wie niet wint.

Koelkastmoeder

Koelkastmoeder

11-05-2016 om 10:53

update

Het gaat niet lekker.

Eindelijk is er gisteren een monteur gekomen voor reparatie nadat ik Modern (de leverancier - ja, we gaan nu namen noemen) per mail heb benaderd.

De monteur twijfelde echter of het onderdeel goed was. Hij twijfelde terecht: koelkast doet het nog steeds niet.

Tot overmaat van ramp is vannacht mijn campingkoelkast bezweken waardoor ik vanmorgen lauw eten en een bol pak melk kon weggooien. Gelukkig kon ik het claimen bij de inboedelverzekering.

Ik heb boos (maar beschaafd) Modern gebeld (1 euro per gesprek plus de gebruikelijke kosten) en ze zouden kijken wat ze voor me konden doen. Ik hoor vandaag nog nader. Ondertussen komt de stoom luidgierend uit mijn oren.

Morgen nog geen oplossing? Dan hebben ze een serieus probleem met me. Ik heb verdorie droog brood moeten eten omdat mijn beleg lauw was geworden!

Helena

Helena

11-05-2016 om 13:20

Winkelier - leverancier

In de wet consumentenkoop staat volgens mij dat jij niets met de leverancierhoeft te regelen, maar dat je een koopovereenkomst met de winkelier hebt. Uit allerlei comsumentenprogramma's is me duidelijk dat die vaak proberen je door te sturen.

Waarom heb je eergisteren niet bij de winkelier een vervangende koelkast geeist? Het is tenslotte ook nog behoorlijk warm buiten. Zij hadden jou een koelkast moeten leveren en die pas weer ophalen als deze gemaakt is.
Ik zou zeggen: nu bellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.