Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kindsdeel


Ik ben geen jurist maar in de link die ik om 15:37 aanhaalde staat onder punt 1 de volgende link

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2023-06-25#Boek3_Titeldeel8

in artikel 205 t/m 207 wordt aangegeven dat de vruchtgebruiker ook verantwoordelijkheid over vruchtgebruik te overhandigen aan een hoofdgerechtigde om zo de ‘tegoedbon’ veilig is. Het ging mij ook niet zo zeer om de onterfde partner maar om de toestemming van de kantonrechter die nodig is om ook de rest van de erfenis op te kunnen maken.
Ik neem aan dat de term hoofdgerechtigde staat voor erfgenaam.

Wanneer de vruchtgebruiker de erfgenamen geen jaaropgave toestuurt, wijst de link  in 15:32 van der erfwijzer in punt 4 hoe te handelen; inschakelen advocaat.

Ik dacht dat wilsrecht alleen van toepassing kan zijn als er geen testament is. De tweede echtgenote van Kim's vader heeft een "ruim vruchtgebruik" na het overlijden van haar man en kan, naar mijn idee, alles opmaken. Het opeisen dmv wettelijke rechten is pas nadat stiefmoeder en vader zijn overleden. 
Ik hoop ook dat dit zo is, anders is een testament op laten maken zinloos. Mijn vriendin en haar tweede echtgenoot hebben juist om dit soort financiële toestanden uit te sluiten een geregistreerd partnerschap en een testament. Ze hebben een samengesteld gezin. Beide hebben hun huis verkocht en samen één nieuw huis gekocht. Als de kinderen hun kindsdeel zouden opeisen staat de achterblijver op straat. 

Even een vraag: als de vader zijn kinderen al die jaren geleden al gekwetst heeft door zijn gezin in de steek te laten en de relatie te laten bekoelen-want dat is allemaal nog al wat- hoezo is het dan ineens zo kwetsend als dit via de erfenis nog een keer bevestigd wordt? Dit is toch iets wat je in feite al jaren weet?

Misschien omdat vader het zo expliciet heeft benoemd aan Kim. Het kan open en eerlijk voelen, "dan weet je het maar", maar als er al geen goede band is voelt het als een extra afwijzing? "Ook na mijn dood gun ik je niets". 
Bij mijn vriendin bijvoorbeeld is er met alle kinderen en kleinkinderen een warme band. Iedereen, ook aanhang, hoort erbij. Feestdagen, korte gezinsvakanties , etentjes, ze zijn graag bij elkaar. Het veiligstellen van de financiën was niet meer dan een  logische stap, een zakelijke stap, die iedereen begreep. Ook daar was het voor sommige misschien wat emotioneel, maar zeker niet kwetsend. 

Kimdekim

Kimdekim

19-11-2023 om 10:09 Topicstarter

Het is een bevestiging.  Dat is het gewoon.  Weer een bevestiging dat wij minder belangrijk zijn. Nu we allebei zelf kinderen hebben nog moeilijker te begrijpen. 

Dan toch even terug naar je begin: 'Laatst vertelde mijn vader dat hij zijn testament aangepast had. Wij kunnen pas aanspraak op ons kindsdeel maken als stiefmoeder ook
overleden is. In de praktijk wil dit zeggen dat zij al het geld weg kan sluizen. Ik merk dat dit het zoveelste bewijs is van dat mijn vader is gewoon niet zo belangrijk vindt.'

Hij heeft jullie niet onterfd en wat hij geregeld heeft over het 'vruchtgebruik' (stiefmoeder mag in de woning blijven etc.) is eigenlijk al bij wet geregeld, maar hij dacht dat hij dat nog apart moest regelen. In die zin is er geen sprake van een daad om te laten merken dat jullie niet zo belangrijk zijn. Het is gewoon geregeld zoals het bij de meeste mensen is geregeld.

Jouw vrees is dat zij alles opmaakt. Flanagan heeft daar een paar interessante opmerkingen over gemaakt. Misschien is het goed om het juridisch loket eens te bellen of een notaris te raadplegen met de vraag: hoe kun je voorkomen dat stiefmoeder na dood vader jullie kindsdeel opmaakt. Zoals ik het nu begrijp zijn daar enkele waarborgen voor.

'Weer een bevestiging dat wij minder belangrijk zijn.' Nou nee, wel een bevestiging dat er op dit punt een grote gevoeligheid ligt bij jou, waaruit blijkt dat je de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar niet echt verwerkt hebt.

Wat de erfenis van je vader betreft, er is geen andere regeling mogelijk eigenlijk. Je kunt na zijn dood stiefmoeder niet het huis uit zetten om jouw kindsdeel op te eisen. Wel kun je nog eens met je vader gaan praten over de vraag waarom het jou zo raakt en of hij wel beseft hoeveel pijn elke mededeling van hem omtrent zijn nieuwe leefsituatie jou doet.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.