Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2016 om 15:23

Kindertoeslag/kindgebonden budget

Ik dek mezelf eerst maar even in met dat ik ontzettend onhandig ben met belasting en toeslagen.

Ik heb vanmorgen een brief gekregen, waaruit blijkt dat ik allang teveel betaalde kindertoeslag/kindgebonden budget van 2011 had moeten terugbetalen. Mijn jongste dochter is 1 januari van dat jaar 18 jaar geworden. Ik kan mij wérkelijk niet herinneren dat wij een kindgebonden budget hebben gekregen die inkomensafhankelijk was. Hoe kan ik dat herkennen? We hebben naar mijn idee alleen kinderbijslag die niet inkomensafhankelijk was ontvangen. Ik heb nadrukkelijk gevraagd: kindertoeslag is toch niet inkomensafhankelijk? Jawel, dat was het wel. Het is alweer een tijdje geleden, dus ik ben er ook volledig uit.

Hij gaat mij het een en ander toesturen waardoor ik kan zien wat er gebeurd is. Maar ben ik nou malle Pietje dat ik niet snap hoe het kan dat ik blijkbaar teveel heb gekregen? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een kindgebonden budget heb aangevraagd, of ontvangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2016 om 15:39

Ik lees nu dat een kindgebondenbudget automatisch meegenomen wordt als je andere toeslagen krijgt. Dus dat je daardoor niet zelf een aanvraag hoeft te doen. Maar ik kan mij werkelijk niet heugen dat wij het gekregen hebben.

Ik heb mij ook weer even ingelezen in kindertoeslag en -bijslag. Op de een of andere manier dacht ik dat kinderbijslag ooit omgezet is naar -toeslag, maar dat is niet zo begrijp ik.

Taruh

Taruh

13-12-2016 om 16:35

uitbetaling

Geen idee of je je bankafschriften nog hebt of in kunt zien tot 2011 (gedownload)
Dan zul je naast je andere toeslagen ook de betaling kgb terug zien op de 20 van de maand.

Mogelijk was je inkomen toch hoger dan waarop zij de berekening hebben gedaan en dan moet je het te veel ontvangen terug betalen.

Kan het zijn dat je belastingaangifte 2011 nu pas definitief is omdat jullie uitstel hebben gehad? Dan zou dit kunnen.

Taxi

Taxi

13-12-2016 om 20:05

Is het

Is het een idee, als je er zoveel moeite mee hebt en soortgelijke problemen mee hebt gehad, om daar voortaan iemand voor in te schakelen?
Van bekende tot voor een klein bedrag iemand inhurend, of via een administratief buddy bijvoorbeeld?
Ik laat het zelf ook doen door iemand (over- en weerdienst)omdat ik er zelf ook geen chocola van kan maken.
Denk dat dat echt geen schande is, maar het is wel zonde als je er door in de problemen komt.
Wie weet doet iemand het eens voor een lekkere taart of een zelfgebakken brood!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2016 om 20:45

Heb ik overwogen

De narigheid is dat het juist helemaal in de war is geraakt na hulp. Ik kreeg geld terug, dat bleek toch niet terecht, dus weer terug. Ook wist de belasting opeens niet dat ik een inkomen had... ellende.

Maar het lijkt me wel lekker rustig om dat aan iemand over te kunnen laten.

Bel ook de belastingdienst, desnoods vaak

Ik ken het. Ik blijf het ingewikkeld vinden en ben ook al twee keer foutief geïnformeerd, door erkende bedrijven, waardoor er veel later om terugbetaling gevraagd werd en dat is heel heftig. Ik neem aan dat je al met de Belastingdienst hebt gebeld maar bel desnoods vaker, net zo lang totdat je een helder beeld hebt van de situatie. Ook kan je nog heel veel opvragen en toe laten sturen.
Voor zo ver ik weet moet elke toeslag apart aangevraagd worden en ook apart worden stopgezet en ook tussentijdse wijzigingen moet je natuurlijk doorgeven. Afschriften kun je, tegen betaling, tot 7 jaar terug opvragen. Succes

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2016 om 00:41

Het doet me altijd deugt

als ik hoor dat ik niet de enige ben die het lastig vindt. Ik krijg nu het een en ander toegestuurd. Kan weer drie weken duren.

Taxi

Taxi

14-12-2016 om 11:16

inderdaad

Je bent niet de enige. Ik heb de afgelopen 3 jaar door omstandigheden van mijn scheiding regelmatig met de belasting aan de telefoon gehangen en kreeg er zoveel verschillende antwoorden in zekerheid gegeven dat ik er een testje op heb losgelaten.
1 vraag over heffingskorting en dan 3 keer bellen.
En dan krijg je gewoon 3 verschillende antwoorden en weet je nog niet wat je moet.(nee begrijp niet dat mijn collega dat heeft gezegd, want ..... en dat dan 2 keer)
Het online invullen vind ik ook een ramp omdat ik de vragen anders opvat dan bedoeld of gewoonweg geen idee heb wat ze nu precies willen weten. Zelfs mijn hoog intelligente expartner hoor ik af en toe 3 keer een zin herhalen om te kijken of het door de klemtoon te verleggen wél duidelijk wordt

Maar dit zijn wel problemen die je achterhalen op momenten dat het niet uitkomt. Daarom denk ik toch dat het handiger is om iemand mee te laten kijken. Mijn dochter heeft op het hbo gezeten en kregen daar een cursus over het invullen van belastingformulieren. Op een bepaalde dag konden mensen voor ik meen 10 euro hun papieren in laten vullen. Of dat nu van school uitging of de gemeente dat ben ik even kwijt, maar misschien is er iets online te vinden van je gemeente.
Als die persoon het goed doet kun je misschien voor dezelfde bedragen tussendoor ook eens iets vragen als er iets verandert.
Verder alleen als tip alles meteen te verwerken(al scheelt het je maar 10-tjes in gemeentelijke belastingen), zoals bv je dochter uit laten schrijven als ze niet meer bij je woont, post meteen verwerken of regelingen treffen enz. Dus feitelijk niets laten liggen en als je een toeslag krijgt die ietwat afwijkt, meteen bellen of dat klopt.

Taruh

Taruh

14-12-2016 om 11:25

Kaaskopje

check eens de belastingservice van de FNV, die worden ook door de belastingdienst zelf wel eens benaderd om uitleg te geven. Ook tussendoor kunnen ze je bij een spreekuur hier bij helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2016 om 11:43

FNV

Ja, de vakbond vergeet ik dus standaard. Goed dat je het noemt.

Dochter wordt uitgeschreven zodra de tijd rijp is. Dat is (helaas) nog niet zo.

Triva

Triva

14-12-2016 om 12:26

vakbonden

hebben vaak ook mensen die helpen bij het invullen van de belastingpapieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.