Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

19-01-2015 om 17:50

kinderspaarrekening komt vrij. Belasting betalen?

Onze zoon wordt binnenkort 18. Het bedrag dat we op zijn groter-groeirekening van de ING hebben staan komt dan op zijn rekening. Moet hij daarover belasting betalen? Wordt het als schenking gezien, zo'n kinderspaarrekening? (Het is meer dan het vrije schenkingsbedrag)

bloemetje

bloemetje

19-01-2015 om 17:52

volgens mij niet

Volgens mij niet. De rekening staat toch gewoon al op zijn naam?

bloemetje

bloemetje

19-01-2015 om 17:53

een linkje

http://kennisbank.sparen.nl/belastingvrij-sparen-kind

Even naar beneden scrollen

amk

amk

19-01-2015 om 18:08

hangt af van de ten naamstelling

Staat het al op zijn naam, dan niet. Dan moeten jullie er dit jaar nog vermogensrendementsheffing over betalen tenzij jullie onder de vrijstelling blijven.

Staat de rekening op jullie naam en gaat het naar zijn naam dan zal hij er per 1 januari 2016 vermogensrendementsheffing over moeten betalen, tenzij hij het onder de grens heeft gekregen, en dit jaar schenkingsbelasting tenzij jullie voldoen aan de regels voor vrijstelling.

Hanne.

Hanne.

19-01-2015 om 18:21

schenking

Dat van die schenkingsbelasting vraag ik me af.

Stel mijn kinderen krijgen ieder jaar 5000 euro van ma en pa en 1500 van opa en oma Dat valt onder de schenkings vrijstelling. Als ze 18 zijn is dat een flink bedrag maar daar hoeven ze dan toch niet alsnog over te betalen?

amk

amk

19-01-2015 om 18:45

Hanne

als het al op hun eigen naam staat niet. Als de rekening op jouw naam staat wel, want dan doe jij de schenking.

Spaarder

Spaarder

19-01-2015 om 19:07

gelukkig op zijn naam

Ik zie dat hij wel vermogensrendementsheffing moet gaan betalen. Maar dat zou ik natuurlijk ook moeten als ik het op mijn eigen rekening erbj had staan.

Mwah

Da's dan een beste spaarrekening

Groeten,

Temet

Ookspaarder

Ookspaarder

19-01-2015 om 21:47

Nou spaarder

Het maakt niet uit of het op zijn of jouw rekening stond, voor de belasting wordt het geld op de spaarrekening van minderjarige kinderen gewoon bij jou geteld. Heb je nooit opgegeven en belasting ontdoken?

amk

amk

20-01-2015 om 08:02

ookspaarder

nee, dat is niet zeker want als alleenstaande mag je veel minder vermogen hebben voor de rendementsheffing. Als het totale gezinsvermogen met dit bedrag onder het heffingsvrijevermogen blijft voor gehuwden (ik doe wat aannames) dan hoeft er nu nog geen rendementsheffing betaald te worden maar straks wel.

Dus kind heeft 30.000 aan vermogen. Ouders samen 12.000. Dan is het totale vermogen 42.000 en dat is beneden de 44.000 vrijstelling. Als hij 18 is is de 30.000 boven de 22.000 vrijstelling en moet er over 8.000 heffing betaald worden.

bloemetje

bloemetje

20-01-2015 om 08:37

vraag

Stel dat het zo is als AMK uitlegt, dan is het interessanter om het geld op een rekening van de ouders te parkeren, toch?

Spaarder: wil je sowieso dat jouw 18-jarige al over dat enorm grote bedrag kan beschikken? Ik geloof dat ik het zelf in delen zou overdragen aan mijn kind.

Ookspaarder

Ookspaarder

20-01-2015 om 09:11

Ja amk

Dat weet ik. Maar Spaarder zegt dat ze heffing had moeten betalen als het op haar naam had gestaan en ik ga er van uit dat ze daarbij rekening houdt met een evt. dubbele vrijstelling. Ik reageer er op dat de tenaamstelling niet uitmaakt omdat een minderjarig kind voor de belasting bij de ouder(s) wordt geteld.

Ookspaarder

Ookspaarder

20-01-2015 om 09:15

bloemetje

Voor een minderjarig kind maakt het niet uit op welke naam het staat het wordt toch wel bij de ouders gerekend.
Als het een spaarrekening is die pas met 18 jaar vrijkomt kun je het als ouder niet voor die tijd overhevelen naar je eigen naam en als het dan vrijkomt is het kind 18 en mag je er als ouder ook niet zomaar aankomen, het is dan geheel van het kind.

bloemetje

bloemetje

20-01-2015 om 09:38

Ookspaarder

Dat klopt natuurlijk. Het is natuurlijk alleen een optie als het op een groeirekening oid staat.

Moni

Moni

20-01-2015 om 10:21

Vrijstelling al lang veranderd

Vroeger (weet niet precies hoe lang geleden, 2011?) had je voor kinderen een aparte vrijstelling. Als de rekening van voor die tijd is, dan was het argument toen juist dat je de rekening beter op de naam van het kind kunt zetten.
Nu wordt inderdaad alles bij de ouders gerekend.

amk

amk

20-01-2015 om 14:13

moni

toen had je idd een vrijstelling voor kinderen maar dat was ongeacht van de naam waarop het stond, het kind moest tot je huishouden horen.

Het vermogen ansich werd gewoon meegeteld.

Bij gescheiden ouders is het wel handig het geld op naam van het kind te zetten: geen schenkbelasting als je je aan demaximale jaarbedragen houdt maar ook beide ouders hebben evenveel bijtelling van het vermogen. En dat scheelt mij weer rendementsheffing.

De argumenten om het op naam van je kind te zetten zijn niet veranderd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.