Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anna3

Anna3

30-12-2012 om 11:38

Kinderopvangtoeslag bij omscholing

Ik overweeg de sector waarin ik nu werk te verlaten, vanwege slechte vooruitzichten, en me om te scholen. Duurt nog meer dan twintig jaar voordat ik met pensioen ga (gelukkig ook maar), dus best de moeite waar.
Ik werk op dit moment 24 uur per week en verdien goed, vind ik zelf, ca. 2.000 euro netto.
Ik heb ook twee kleine kinderen, die naar het kdv en bso gaan.
Houd ik als ik een (dag)opleiding ga volgen recht op kinderopvangtoeslag? Als dat niet zo is dan weet ik niet of mijn plannen haalbaar zijn. De site rijksoverheid.nl zegt 'mogelijk'. Iemand die er meer van weet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij...

Volgens mij (ik weet het dus niet zeker maar kan je handvatten geven in verdere oriëntatie) is het zo dat je wel tegemoetkoming kunt krijgen als je scholing volgt ihkv een re-integratietraject. Als je "op eigen houtje" ontslag neemt en een opleiding gaat volgen kom je niet 123 in aanmerking.

Asa Torell

Asa Torell

30-12-2012 om 20:42

Bij mijn weten

(ik heb dit ook eens uitgezocht) hangt het van de opleiding af. Een standaard opleiding die in principe (als je er niet te oud voor was etc) voor studiefinanciering in aanmerking zou komen, levert wel KO toeslag op. Maar... alleen als je voltijd studeert. Voor deeltijd krijg je niks.
Ik denk dat je dit kunt vinden op www.toeslagen.nl, ofwel gewoon ergens bij de informatie ofwel als je een proefberekening maakt. Anders zou ik de belastingdienst opbellen en het navragen.
De hoogte van de toeslag hangt vziw. af van het huishoudinkomen op de gewoonlijke manier. Het aantal uren is maximaal het aantal werkuren van de werkende partner (als je die hebt), danwel fulltime (voor de studie).

Anna3

Anna3

30-12-2012 om 21:25

Serra

Ja dat klinkt wel logisch, maar is het niet (altijd). Want als ik NU die opleiding ga volgens zodat ik over 3 jaar niet in de WW beland, dan bespaart dat de gemeenschap kosten. Jammer.

Anna3

Anna3

30-12-2012 om 21:28

Asa torell

Ik ben al veel te oud voor stufi
Dus als ik een voltijds studie ga volgen, helaas ook geen recht op kinderopvangkorting.
Ik dacht dat de overheid een leven lang leren wilde propageren.

Vic

Vic

30-12-2012 om 21:43

Tja

"Ik dacht dat de overheid een leven lang leren wilde propageren."
Maar niet op hun kosten. Het is zelfs zo dat als je als afgestudeerd hbo'er of wo'er opnieuw een studie wilt gaan volgen, je het instellingscollegegeld moet betalen wat kan oplopen tot 10.000 euro per jaar.

Asa Torell

Asa Torell

31-12-2012 om 10:19

Anna

Nee, bij mijn weten gaat het niet om de studiefinanciering voor jou, maar om het criterium 'erkende opleiding' dat daarmee samenhangt.
Ik heb even gekeken en volgens mij kun je het hier gewoon nalezen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/kinderopvangtoeslag/kan_ik_kinderopvangtoeslag_krijgen/werken_studeren_traject_inburgering/ik_ben_student

Asa Torell

Asa Torell

31-12-2012 om 10:21

Daarentegen

heeft Vic wel gelijk met dat hogere collegegeld. Dat geldt alleen niet voor de eerste bachelor/masteropleiding in gezondheid of onderwijs (als je wel al een eerder diploma hebt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.