Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kindgebonden budget aanvragen

Hi,

Wij helpen een jong stel met kleine kinderen met wat financiële zaken en in en rond het het huis.
Nu hebben ze niet veel te makken. Vader is na een val van het dak afgekeurd en moeder werkt parttime bij de Hema.
Nu krijgen ze verder geen toeslagen en wil ik naast zorgtoeslag ook kijken of er kindgebonden budget kan worden aangevraagd. 
Paar vragen:

Heeft de toeslag invloed op de WIA-uitkering van vader of andersom?

Klopt het dat ik de toeslag ook nog voor vorig jaar kan aanvragen (tot 1 september)? En moet ik dan bij de aanvraag gewoon als ingangsdatum invullen 1-1-23?

Het toetsingsinkomen is neem ik aan brutosalaris en uitkering aangegeven op de belastingaangifte van het stel?

Stel ze komen in aanmerking, krijgen ze dan het hele bedrag van 2023 en 2024 (tot nu toe) in een keer met terugwerkende kracht gestort en daarna een maandelijkse uitkering? Of moet over 2024 een nieuwe aanvraag worden gedaan?

Het is wel weer de bedoeling dat meneer met de tijd weer aan de slag gaat, stel dat ze onverhoopt teveel toeslag krijgen omdat ze meer gaan verdienen, wanneer krijgen ze daar dan bericht van, is er een jaarlijkse check bij de BD? 

De site van de BD is niet echt helder ik moet eerst met een rekentool aan de slag. Alvast bedankt, aanvullende tips zijn welkom.


Pfff heb per abuis kinderopvangtoeslag ingevuld maar die moet kindgebonden budget zijn. Hun kinderen gaan niet naar de opvang dus dat is niet relevant. Als iemand dat kan aanpassen graag.

Ik zou afzonderlijke aanvragen doen voor 2023 en 2024, aangezien het inkomen niet gelijk zal zijn. 2023 zal in 1 keer uitbetaald worden, voor 2024 zal het jaarbedrag verdeeld worden over de nog resterende termijnen. 
Voor 2024 zou ik het jaarinkomen net iets hoger schatten dan dat je denkt dat het is, zodat er niet terugbetaald hoeft te worden. Het resterende bedrag krijgen ze dan zodra het definitieve inkomen over 2024 bekend is bij de belastingdienst.
Loopt het eenmaal, dan krijgen ze het in 2025 ook automatisch. De belastingdienst schat dan hun inkomen voor het komende jaar. Je moet dat altijd zelf controleren en zo nodig aanpassen. Als je dat niet doet dan krijg je pas in het jaar daarna een eventuele terugvordering van de belastingdienst. 

Daglichtlamp schreef op 01-08-2024 om 21:42:


Voor 2024 zou ik het jaarinkomen net iets lager schatten dan dat je denkt dat het is, zodat er niet terugbetaald hoeft te worden. Het resterende bedrag krijgen ze dan zodra het definitieve inkomen over 2024 bekend is bij de belastingdienst.

Ik ben het helemaal eens met daglichtlamp jaar bericht behalve met de gequote tekst. Bij een lager inkomen is de zorgtoeslag en kindgebonden budget hoger. Ik zou dus juist een iets hoger inkomen schatten, zodat de als voorschot te ontvangen toeslag lager is en ze niet alsnog moeten terugbetalen. 

Decembermamma schreef op 01-08-2024 om 21:48:

[..]

Ik ben het helemaal eens met daglichtlamp jaar bericht behalve met de gequote tekst. Bij een lager inkomen is de zorgtoeslag en kindgebonden budget hoger. Ik zou dus juist een iets hoger inkomen schatten, zodat de als voorschot te ontvangen toeslag lager is en ze niet alsnog moeten terugbetalen.

Je hebt helemaal gelijk, sorry, ik zit nog binnen het uur, dus ik pas het aan.

Heb je ook al gekeken of ze in aanmerking komen voor kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen? Aanvraag is vaak eenvoudig te doen via de website van de gemeente.
Wellicht zijn er ook andere gemeentelijke regelingen waar ze gebruik van kunnen maken?
Ook het Pingloket van de gemeente kan jullie adviseren?

 Het kindgebonden budget heeft geen invloed op de WIA. Verder kan ook de zorgtoeslag nog voor vorig jaar worden aangevraagd, of kregen ze die al?

Het toetsingsinkomen is neem ik aan brutosalaris en uitkering aangegeven op de belastingaangifte van het stel?

Nee het gaat om het belastbaar inkomen, dus na aftrekposten. Het loont dan ook dubbel om dat goed uit te zoeken, omdat meer aftrekposten dus meer kindgebonden budget en zorgtoeslag betekent. Denk bij voorbeeld aan ziektekostenaftrek.  Die drempel ligt bij lage inkomens helemaal niet zo hoog.

Scriptos

Scriptos

02-08-2024 om 00:43 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-08-2024 om 23:28:

Het toetsingsinkomen is neem ik aan brutosalaris en uitkering aangegeven op de belastingaangifte van het stel?

Nee het gaat om het belastbaar inkomen, dus na aftrekposten. Het loont dan ook dubbel om dat goed uit te zoeken, omdat meer aftrekposten dus meer kindgebonden budget en zorgtoeslag betekent. Denk bij voorbeeld aan ziektekostenaftrek. Die drempel ligt bij lage inkomens helemaal niet zo hoog.

Daar ga ik achteraan! Heb ook de belastingaangifte (die door een professionele adviseur is gedaan) voor handen en zie verder geen andere aftrekposten. 

Het gaat als ik het goed begrepen heb om het bedrag dat op de definitieve aangifte staat als verzamelinkomen. Zij hebben volgens de proefberekening recht op 270 euro per maand, voor vorig jaar dus. 
Dit jaar zijn de normen kennelijk versoepeld dus zal de uitkering (indien het inkomen niet teveel stijgt) toenemen naar 331 euro per maand. Mevrouw is wel iets meer gaan verdienen (2000 euro bruto) dus dat heb ik meegenomen. Mocht meneer weer gaan werken geven we dit z.s.m. door aan de BD om hoge terugvorderingen te voorkomen.
Mevrouw gaf zelf al aan het op de spaarrekening te zetten en voorlopig niet aan te komen omdat ze op zich goed rond kunnen komen.

De zorgtoeslag voor beiden komt aanzienlijk lager uit op 36 euro per maand maar alles is meegenomen, en ook die zet ze apart.

Scriptos

Scriptos

02-08-2024 om 00:46 Topicstarter

Kun je eigenlijk niet beter jaarlijks terugvragen voor het vorige jaar? Of ben je verplicht om als je het eenmaal aangevraagd hebt die maandelijkse voorschotten te ontvangen dus met het risico dat je achteraf terug moet betalen .

Scriptos

Scriptos

02-08-2024 om 00:48 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-08-2024 om 23:24:

Mochten ze onder het sociaal minimum zitten is er ook nog een mogelijke toeslag via het uwv: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/detail/hoe-hoog-is-mijn-toeslag/getrouwd-of-gelijkgesteld-met-getrouwd

Ah thanks! Ze zitten een paar k boven die norm dus daarvoor komen ze niet in aanmerking.

Scriptos schreef op 02-08-2024 om 00:46:

Kun je eigenlijk niet beter jaarlijks terugvragen voor het vorige jaar? Of ben je verplicht om als je het eenmaal aangevraagd hebt die maandelijkse voorschotten te ontvangen dus met het risico dat je achteraf terug moet betalen .

Ik voorkom dat, door het geschatte inkomen met zekerheid hoger te laten zijn dan mijn werkelijke inkomen. Zo krijg ik altijd met de definitieve vaststelling extra geld ipv terug te moeten betalen.

Scriptos

Scriptos

04-09-2024 om 17:16 Topicstarter

Ze hebben van de BD een definitieve berekening gehad geld terug gekregen.  Over 2023. Verder geen aanvullende correspondentie over het vervolg. Moeten ze nu over 2024 opnieuw toeslag aanvragen, of gaat dat verder automatisch omdat ze in het systeem zitten?
Wat ik begrijp is er normaal gesproken sprake van een maandelijkse uitkering?

Hou wel goed in de gaten (en vertel dat ook aan deze mensen) dat als hun inkomen omhoog gaat ze dat moeten doorgeven. Alles gaat straks automatisch en het zijn voorschotten. De definitieve vaststelling is altijd achteraf. Stel hij gaat weer werken dan moet hij zelf zijn nieuwe verzamelinkomen aanpassen. Anders krijg je een behoorlijke terugvordering. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.