Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag en kindgebonden budget als een 17 jarige naar het hbo gaat

Ik vind wat tegenstrijdige informatie op internet over hoe het zit met kinderbijslag en kindgebonden budget als je kind op 17 jarige leeftijd naar het hbo zit en studiefinanciering krijgt. 
Weet iemand of dat dan stopt of dat het nog doorgaat totdat het kind 18 is? Dat zou eigenlijk wel vreemd zijn want dan overlapt het elkaar. 

Volgens mij stopt kinderbijslag en kindgebonden budget inderdaad als een kind jonger dan 18 jaar aan een hbo of universiteit gaat studeren. Ik vind dat ergens een aparte bepaling, zeker ten tijde van het leenstelsel. 

MamaE schreef op 17-06-2024 om 18:59:

Volgens mij stopt kinderbijslag en kindgebonden budget inderdaad als een kind jonger dan 18 jaar aan een hbo of universiteit gaat studeren. Ik vind dat ergens een aparte bepaling, zeker ten tijde van het leenstelsel.

Dat is in 2020 weer veranderd. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderbijslag/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-kinderbijslag

Nu er weer basisbeurs is zal er wel weer iemand op het idee komen om het weer te schrappen voor kinderen met recht op basisbeurs.


https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/uw-kind-is-16-of-ouder/onderwijs-als-uw-kind-16-of-17-jaar-is#section_14

Volgt uw kind een opleiding aan het mbo, hbo of universiteit? En kan uw kind studiefinanciering krijgen? Dan heeft dit geen gevolgen voor de kinderbijslag. 

En omdat het geen invloed heeft op de kinderbijslag heeft het ook geen invloed op het kindgebondenbudget.

Thera

Thera

17-06-2024 om 19:18 Topicstarter

Dat is fijn. Dan staat er op de site van de abn amro bank (kreeg ik als eerste zoekresultaat hierover) dus verouderde informatie. 

Excuses dat ik nog onder een steen leefde. Wel altijd oneens geweest met de oude regel dus fijn dat dat nu anders is.

Thy

Thy

17-06-2024 om 21:26

'Volgt uw kind een opleiding aan het mbo, hbo of universiteit? En kan uw kind studiefinanciering krijgen? Dan heeft dit geen gevolgen voor de kinderbijslag.'

Als je kind een opleiding volgt op het MBO en recht heeft op studiefinanciering, dan is je kind toch altijd al 18 jaar of ouder en heb je toch sowieso geen recht  meer op kinderbijslag?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.