Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinder alimentatie speciaal geval

Hallo allemaal,

Misschien heeft iemand van jullie ervaring hiermee. Ik ben een vader van 2 kinderen (zoon en dochter) uit een vorige relatie. 1 van onze kinderen (zoon) is autistisch, de ander niet.
Toen wij uit elkaar gingen hebben we besloten dat de kinderen 50% van de maand bij mij gingen wonen en 50% bij hun moeder. We wonen immers niet ver uit elkaar en ze kunnen altijd bij de ander op bezoek als ze dat willen.

Na een tijdje bleek dat moeder en zoon niet met elkaar door een deur konden. Er is toen besloten dat onze zoon voor de volle 100% bij mij (vader) kwam wonen. Moeder heeft een uitkering, ik werk. Nu is momenteel de situatie dus zo dat mijn dochter 50% bij mij woont en mijn zoon 100%. Toch betaal ik momenteel kinderalimentatie voor mijn dochter maar ontvang ik niets voor mijn zoon.

Is dit een logische situatie? Is het niet zo dat mijn ex partner ook voor onze zoon aan mij alimentatie moet betalen?

Anke

Anke

11-09-2017 om 13:38

laten uitrekenen?

Ik denk dat je dit moet laten uitrekenen, maar ik gok dat jij meer verdient dan je ex met een uitkering, dus dat zij niet de middelen heeft om alimentatie aan jou te betalen? Maar soms moet het wel, kennis van mij doet dit ook maar dan gaat het om een bedrag van 25,- per maand, meer is niet haalbaar.
Meestal wordt er trouwens geen alimentatie voor de kinderen betaald als je co-ouderschap hebt en evenveel tijd voor het kind zorgt, dan streept dat tegen elkaar weg.
Wie krijgt trouwens de kinderbijslag en de alleenstaande ouderkorting?
Allemaal dingen om misschien toch eens te laten uitrekenen door een mediator, hij/zij zorgde er bij ons voor dat het echt heel eerlijk verdeeld werd, en we hier ook tevreden over waren (goed uitleg e.d.)

Paddington

Paddington

11-09-2017 om 13:57

@Anke

Wat jij zegt over co-ouderschap klopt niet. Er wordt alleen geen kinderalimenatie betaald als beide ouders een ongeveer even hoog inkomen geniet. Daarnaast wordt er ook gekeken naar wie de kosten betaald.

Je kunt zelf ook al veel uitrekenen. In het rapport alimentatienormen staat alles heel duidelijk uitgelegd. Daarnaast lijkt het mij dat jullie hebben gezorgd dat beide ouders een kind ingeschreven hebben staan op hun adres.

Daarnaast kun je ook kijken naar wat andere mogelijkheden. Een kindrekening? Of een andere verdeling van de kosten? Wat is het gevolg als jij geen alimentatie meer zou betalen voor jou, maar ook voor je dochter als zij bij haar moeder is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.