Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

09-06-2014 om 12:43

Kind weer terug in huis

Onze oudste rondt eind deze maand zijn MBO opleiding af. Hij loop nu nog stage maar helaas kan hij niet direct blijven 'hangen', hij moet wachten op een vacature in het najaar. Dan is de kans vrij groot dat ie aangenomen wordt. Maar ondertussen loopt zijn studiebeurs af en moet hij zijn studentenhuisvesting in studie-stad uit, want die is gekoppeld aan de opleiding. Geen studiebeurs + nog geen salaris = geen inkomen. Geen inkomen + geen huisvesting = terug naar het ouderlijk huis.

Kortom hij komt terug naar huis, voor waarschijnlijk een periode van een paar maanden. Ik ben nu aan het uitzoeken wat dat voor hem maar ook voor ons inhoudt. Daarom kom ik ook even bij jullie vragen:
- wanneer stopt de studiebeurs? Ik las ergens september, maar klopt dat?
- heeft hij recht op een soort van overbrugging? Een uitkering of zo? Hij had een bijbaan op de middelbare school maar niet meer tijdens zijn opleiding. Dus recent werkverleden is er niet.
- heeft dit nog financiële/fiscale gevolgen voor ons?
- is er nog iets waar ik niet aan denk?

Dank alvast voor het meedenken!

Katniss

Katniss

09-06-2014 om 13:29

Uitkering?

Wat dacht je van werken? Ik weet niet wanneer de stufi stopt, maar het lijkt mij logisch dat dat na de diploma-uitreiking is. En dan dus een baantje zoeken voor zijn noodzakelijke uitgaven (ziektekostenverzekering, kleding, vrije tijd). Ik vind het een beetje onzin om te wachten op een vacature in het najaar, hij kan beter nu al zoeken naar een baan die bij zijn opleiding past.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2014 om 13:59

Uitkering

Je zoon kán een uitkering aanvragen, maar daar komen natuurlijk wel eisen en verwachtingen bij kijken.:

http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar

Op de andere vragen heb ik (nog) geen antwoord.

Ik zou hem wel aanmoedigen om ter overbrugging niet al te nauw te kijken of een functie wel exact bij zijn opleiding past. Als hij drie maanden na het behalen van zijn diploma vanuit een baan op een passende functie solliciteert is dat positiever dan dat hij lijdzaam heeft gewacht tot er iets voorbij komt.

Maar we weten allemaal dat het niet zo simpel ligt voor jongeren (jij toch ook Katniss?) en dat het maar wat prettig kan zijn om toch wat geld te krijgen vanuit een uitkering. Feit is dat het uwv dan stevig gaat stimuleren om élke baan te accepteren die beschikbaar komt. Mijn dochter was wel gevoelig voor de dreiging van die stimulans en had nadat we dat hadden verteld binnen no time gesolliciteerd en nu, een paar maanden later, is ze aangenomen voor de opleiding die ze daar kan doen en is ze waarschijnlijk voor haar leven onder de pannen.

Je zoon moet dus 'gewoon' ergens beginnen en van daar uit zijn ideaal blijven nastreven.

Arawen

Arawen

09-06-2014 om 14:05

heel specifiek beroep

Zoon heeft een hele specifieke beroepsopleiding gevolgd waarvoor maar heel weinig werkgevers zijn. Wel een beroep waar naar gevraagd wordt, maar toevallig nu net even niet. Hij kan natuurlijk altijd via het uitzendburo een tijdelijk iets zoeken dat niets met zijn opleiding te maken heeft, maar ik vroeg me af of er nog andere mogelijkheden zijn. Ook voor ons als ouders trouwens, want we krijgen m weer even terug in de kost.

Monique D*

Monique D*

09-06-2014 om 14:06

Contact opnemen met Duo en Belastingdienst

De vragen die betrekking hebben op de studiefinanciëring kan je nakijken in het account "Mijn Duo", als je dat hebt aangemaakt. Daarop kan je inloggen en zie je precies wanneer de studiefinanciëring wordt betaald. Denk er ook om om op tijd de studentenabonnement te beëndigen, anders bouwt jouw zoon een enorme schuld op.

Jouw zoon kan ook zelf telefonisch contact met DUO opnemen. Jij kan het ook doen, maar dan moet jouw zoon jou eerst hebben gemachtigd, zodat je zijn zaken kan behartigen.
Ook kan je de Belastingtelefoon raadplegen voor fiscale zaken.

Of hij in aanmerking komt voor een Bijstandsuitkering weet ik niet.
Het beste is dat jouw zoon snel een baan zoekt die bij zijn opleiding past, net zoals Katniss jou dit heeft aangeraden.

Arawen

'Hij kan natuurlijk altijd via het uitzendburo een tijdelijk iets zoeken dat niets met zijn opleiding te maken heeft, maar ik vroeg me af of er nog andere mogelijkheden zijn. Ook voor ons als ouders trouwens, want we krijgen m weer even terug in de kost.'

Volgens mij is het antwoord simpelweg: nee, er zijn geen andere mogelijkheden.

Wat je zoekt is de financiering van een tussenperiode tussen diploma en een baan. Die financiering is er niet, noch vanuit DUO, noch vanuit de bijstand. Niet als die periode 'enkele maanden' duurt, ook niet enkele weken of dagen of enkele jaren.

Als er helemaal niets lukt, dan kan hij eventueel een beroep doen op de bijstand, maar het duurt enkele weken/maanden voordat dat geregeld is, ondertussen zal hij toch overtuigend moeten kunnen aantonen dat hij naar werk heeft gezocht. Het argument dat er over een paar weken een mooie baan aankomt, dat telt niet. Voor niemand.

Voor de ouders is er een mogelijkheid belastingaftrek te krijgen voor levensonderhoud van kinderen, die geen uitkering of studiefinanciering ontvangen, maar voor zover ik dat ooit bekeken heb gaat het over een heel jaar en niet over een deel van het jaar. In feite is dit de aftrek van kinderalimentatie.

Je zoon kan wel van de belastingdienst de zorgtoeslag krijgen.

Tsjor

Andere mogelijkheid

Als hij toch al weet waar hij gaat werken kan hij natuurlijk daar een kamer zoeken: tijdelijk werk+huisvesting is zelfstandig wonen.

Tsjor

Nog anders

Sommige studente lenen daarom van de studiebeurs maximaal en zetten dat op een spaarrekening. Als ze dan zo'n periode moeten overbruggen gebruiken ze het geld van die lening. Stel dat het niet hoeft, dan kopen ze er een huis van, of een auto. Studielening is altijd nog gunstiger dan hypotheek of krediet.

Dus je zoon zou nu nog kunnen bekijken wel bedrag hij eventueel wil en kan lenen van de studiebeurs, een kamer zoeken en een tijdelijk baantje via een uitzendbureau. Maar voor de studiebeurs moet hij wel heel snel zijn.

Tsjor

wizzer

wizzer

09-06-2014 om 15:31

studentenhuisvesting

Je kind staat niet meteen op straat. Ook bij een campuscontract is er sprake van een opzegtermijn van de verhuurder, die is minimaal 3 maanden, maar meestal langer.

Dalarna

Dalarna

09-06-2014 om 15:51

tja

"Hij kan natuurlijk altijd via het uitzendburo een tijdelijk iets zoeken dat niets met zijn opleiding te maken heeft, maar ik vroeg me af of er nog andere mogelijkheden zijn."

Ik zou helemaal niet kijken naar andere mogelijkheden en hem nu al contact laten opnemen met alle uitzendbureau's. Ik weet niet waar jij woont maar hier is echt wel wat werk voor fulltimers voor enkele maanden.

Maan

Maan

09-06-2014 om 20:22

Misschien ben ik ouderwets

Maar ik lees het nu een beetje alsof je je zoon eerder zou aanmoedigen een uitkering aan te vragen dan een baantje te zoeken wat weliswaar niet bij zijn opleiding past maar wél geld in het laatje brengt én hem wat om handen geeft. Waarom? Werken is toch (als je dat kunt) altijd beter dan thuis op de bank hangen en leven op kosten van de bb? Of ben ik nou erg ouderwets?

op zich zelf laten gaan

ik zou zeggen inschrijven voor huurwoning zodra ze 18 zijn ! (neem aan dat die van jou al ouder is)
nu zo snel mogelijk een andere woning/kamer/etage zoeken en werk aanvullende uitkering!

als jij hem in huis haalt dan krijg jij weer nadelen op je belastingen als je al toeslagen krijgt (bijhuur woning) zal dat ook weer veranderen.

als hij gaat werken en hij verdient meer en woont ook nog thuis dan word jij zelfs gekort (mocht jezelf een uitkering hebben)

Ik zou zeggen je heb vanaf je 18e kunnen inschrijven voor een woning, je heb al die jaren dat j leerde kunnen zoeken naar een andere woonruimte en desnoods een krantenbaan kunnen zoeken voor extra inkomen! (ja ik weet het banen liggen niet voor het oprapen maar er is altijd wel wat) en nu je dan klaar ben met leren weer terug in huis!

zal zeggen zo snel mogelijk een andere woonruimte en zijn eigen boontjes laten doppen.. als je kan leren en werken moet je ook voor jezelf kunnen zorgen..

amk

amk

23-06-2014 om 19:41

johanna

dan ga je er wel vanuit dat je weet waar je gaat wonen. Velen verhuizen lange afstanden voor studie en werk.
Zelf ben ik bv van west naar oost en weer terug verhuist maar bij mijn ouders woon ik zeker niet meer in de buurt waar ik op mijn 18e wel woonde.
Ga mij dan maar vertellen waar ik me had moeten inschrijven.

amk

Je kan in heel Nederland je eigen laten inschrijven voor een woning vanaf je 18e jaar.
Je kan via internet overal op alle soorten woningen reageren.
Bij de een duur het 10 jr en bij de andere 1 jr voor een woning.

JA het helpt wel als je economisch of sociale binding heb.
maar dan nog geen enkele wooncorporatie mag een inschrijving weigeren.

en als je gewoon reageer dan kan je een woning krijgen WAAR je wilt !!

oke het is niet overal gratis inschrijven en sommige gemeentes is echt heel duur. maar dan nog je mag en kan in nederland overal inschrijven en reageren..

HET is zelfs zo dat als er een nieuwbouwwijk gebouwd word dan kijken ze WEL of je ingeschreven staat MAAR niet naar hoelang je ingeschreven staat. het is als jij je als eerste meld (en je kan het betalen!) dan heb je de woning!!

Monique D*

Monique D*

24-06-2014 om 17:00

Met inschrijven voor een woning ben je er nog niet

Je kan je wel inschrijven vanaf je 18e, maar goedkope huurwoningen zijn heel moeilijk te krijgen, zeker voor starters. Het is niet zo dat je gelijk na inschrijving een woning hebt.

Veel woningen waar er geen wachtlijsten voor zijn, zijn veel te duur voor een student. Dat kan je niet betalen van een supermarktbaan of een krantenwijkje!

klopt

Monique , maar als pas met in gaat schrijven voor een woning als je terug naar je ouders moet omdat je klaar ben met studie dan kan het weer jaren duren.

als je je in laat schrijven met je 18e jr . en dan bijv met je 24e of ouder een woning zoekt (heb je vaak wel een inkomen als het goed is en of aanvulling van uitkering) dan heb je sneller een woning . dan als je pas met je 24e of ouder je in laat schrijven!!..

en IEDEREEN heeft recht op een woning TOT 650 euro huur! zelfs als je een uitkering heb!! je heb immers dan recht op subsidies..

maar ik bedoel dus als je 18 bent in schrijven en als je dan na zoveel jr echt een woning nodig heb dan heb je al zoveel punten verzameld dat je geregeld niet lang hoeft te wachten op een woning!..

Katniss

Katniss

24-06-2014 om 19:50

Hmmm

Tegen de tijd dat je aan de beurt bent verdien je misschien wel weer teveel voor die sociale huurwoning. Daar hoef je echt geen gekke dingen voor te doen. Volgens mij mag je je als 65 minner ook alleen maar inschrijven waar je woont of werkt. Uitzonderingen daargelaten (bijv Almere en Lelystad).

ik doe het al jaren

inschrijven mag je overal! je KAN echter voorrang krijgen als je er woont of werkt!. maar als je lang in geschreven staat dan heb je net als ieder ander recht op een woning aldaar..

Ik heb in limburg,groningen,zuidholland,brabant, overijssel op die manier gewoond!!

en ik weet zeker dat als ik morgen wil verhuizen. en ik reageer op een woning 200 km hiervandaan dat ik snel een woning krijgt..

ze mogen namelijk geen mensen weigeren (zelfs niet met een bijstandsuitkering)en ja dat doen sommige plaatsen wel helaas

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:53

johannatroel

Toch werkt het zo niet (meer):

U heeft vaak een huisvestingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij uw gemeente. Om een huisvestingsvergunning te krijgen, kan de gemeente bijvoorbeeld eisen dat u woont, werkt of studeert in de plaats waar u wilt wonen. Deze regels verschillen per gemeente.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/sociale-huurwoning-huren

Verder gaat 90 procent naar: Sociale huurwoningen zijn vooral bedoeld voor mensen met een inkomen tot € 34.678 in 2014.

Katniss

Katniss

24-06-2014 om 22:01

Misschien

Misschien is het in Limburg en Groningen anders, maar hier in de omgeving is de wachttijd voor een flat gemiddeld 8 jaar en voor een eengezinswoning meer dan 12 jaar. Plus de eis voor economische gebondenheid, tenzij je 65+ bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 22:43

Arawen

Je zoon moet nu overal open sollicitaties naartoe versturen. Als het voor een bedrijf dan noodzakelijk wordt om naar iemand uit te kijken, hebben ze de brief en cv van je zoon 'in portefeuille'. Op die manier ben ik ook aan mijn baan gekomen. Daarnaast zou ik hem ook niet rustig laten afwachten tot het herfst is. Hij moet zich overal laten inschrijven, ook op internet bij van die banensites. Studentenwerk heeft misschien wel wat voor hem. Gun hem een vakantie, maar ondertussen moet hij wel aan een oplossing werken. Hij zou eens kunnen informeren naar anti-kraakwoonruimte voor woonruimte op de kortere termijn en natuurlijk ook bekijken of er geen kamers beschikbaar zijn.

Ik vind het op zich heel begrijpelijk dat je je huis gewoon weer openstelt voor je zoon hoor. Het is je kind tenslotte. De praktijk is in veel gevallen dat het niet helemaal meer botert tussen ouders en het teruggekeerde kind, omdat kind gewend is aan zijn vrijheid, dus dan wil kind vaak zelf al zo snel mogelijk weer door naar een eigen woonruimte.

Arawen

Arawen

26-06-2014 om 21:18

We weten niet waar

Oh hemel.. zie nu pas dat er nog steeds op mijn draadje wordt gereageerd. Om te antwoorden; zoon heeft gesolliciteerd en zit al in de procedure, maar dan krijgt hij een standplaats ergens in Nederland. We weten nog niet waar. Dus inschrijven voor eigen woonruimte kan nog niet; dat kan pas als we weten waar hij terecht komt.
Ik weet natuurlijk ook wel dat hij kan gaan werken als overbrugging, ik stelde mijn vraag alleen omdat ik niet wist of er misschien 'iets' voor bestaat waarvan ik het bestaan niet weet. Niet dus, da's duidelijk... overigens wonen we in een koopwoning en ontvangen geen toeslagen, dus ook daar voor ons geen problemen.
En ja, we zien er in zekere zin wel tegen op dat hij terug komt. Inderdaad, hij is al erg gewend aan zijn zelfstandigheid. Ik weet dan ook wel zeker dat hij weer vertrekt zodra de gelegenheid zich voor doet.

Tonny

Tonny

26-06-2014 om 23:35

Er tegenop zien

Zie het niet als ' terugkomen' maar als ' verder gaan' . Het is een tussenstop. Wees blij met elkaars aanwezigheid, maak allebei helder hoe de verwachtingen liggen en maak er een geslaagde tussenfase van!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2014 om 11:38

Precies

dat lijkt me de juiste insteek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.