Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marianna

Marianna

10-10-2017 om 19:09

Kind 18, kinderbijslag en boete

Mijn dochter is begin oktober 18 worden. Voor het laatste kwartaal van 2016 hebben we kinderbijslag ontvangen. Kind had een tussenjaar en ging werken. Nu heeft ze in dat laatste kwartaal te veel verdiend en moeten we de KBS terug betalen. Klopt dit?

Website SVB

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/

"Is uw kind jonger dan 16 jaar? Dan maakt het niet uit wat uw kind bijverdient. U krijgt gewoon uw kinderbijslag. Is uw kind 16 of 17 jaar? Dan maakt het wel uit wat uw kind bijverdient. U moet dan rekening houden met een maximumbedrag. Verdient uw kind in een kwartaal meer dan dit bedrag, dan krijgt u geen kinderbijslag meer. Het maximumbedrag wordt elk jaar in oktober aangepast."

Je kunt nog controleren of de bedragen per periode wel kloppen. Onder de volgende regel op de site.

Hoeveel mag uw kind van 16 of 17 bijverdienen

Marianna

Marianna

10-10-2017 om 19:18

Snap ik

Dit stukje snap ik, maar mijn kind was 4 dagen 17 en de rest van het kwartaal 18. Geldt dan nog steeds dezelfde regel?

Berekenen

Als ik het goed begrijp heb je januari 2017 de kinderbijslag gekregen over het laatste kwartaal van 2016.
Dat je dochter dan al dan niet al 18 jaar was telt niet. Behalve als ze op 1 oktober al 18 was geworden. Dan had ze begin oktober voor de laatste keer kinderbijslag gehad.
Maar ik zou de SVB er over bellen als je twijfelt.
Ik vind dit soort overgangssituaties ook lastig. Dochter kreeg zelfs nog een kwartaal later kinderbijslag dan ik verwachtte. Daar heb ik niet over gebeld.

Erica

Erica

10-10-2017 om 19:31

Lijkt me wel

Omdat het kind op de eerste dag van het kwartaal nog geen 18 is, krijg je nog kinderbijslag. Voor dat kwartaal gelden nog de regels voor de kinderbijslag. Dus ook die voor het bijverdienen. Je kind gekdt nog als zeventienjarige.

Erica

Erica

10-10-2017 om 19:34

@AnneJ

als je er rekening mee houdt dat de kinderbijslag na afloop van het kwartaal betaald wordt?

Voorbeeld

Stel je voor je kind wordt 4 januari geboren. Dan volgt de eerste kinderbijslag begin april. Wordt je kind op 1 januari geboren, dan krijg je per direct kinderbijslag toch?
Zeg dochter op 4 januari geboren krijgt dan als ze 18 wordt, 18 jaar later, De laatste kinderbijslag begin januari, lijkt mij.
Maar bij dochter volgde dan toch nog een uitbetaling begin april.

Erica

Erica

10-10-2017 om 19:48

Nee

De kinderbijslag over het eerste kwartaal komt in april. Eigenlijk leuker om een extraatje gekregen te hebben. Heb niets gezegd.

Marianna

Marianna

10-10-2017 om 20:07

Hmmm

Best zuur dan, heeft ze hard gewerkt maar had beter op de bank kunnen gaan zitten. Ze moest ook kostgeld betalen van ons, juist omdat wij willen meegeven dat je óf studeert óf werkt.

Lente

Lente

10-10-2017 om 20:53

Hoezo zuur?

Je dochter heeft geld verdiend. Daardoor hebben jullie geen recht op kinderbijslag. Dat betekent dat jullie niet èn kinderbijslag èn kostgeld krijgen. Dat is toch logisch?
Voor je dochter is dat niet zuur. Zij heeft zelf geld verdiend en betaalt daardoor blijkbaar ook kostgeld. Voor haar is de situatie duidelijk. Zij mag blij zijn dat ze niet op de bank is blijven zitten.

Boete?

Waarom noem je het een boete in de titel? Jullie moeten gewoon geld terugbetalen waar je die laatste drie maanden geen recht op had. Daarnaast is de denkfout dat je dochter iets moet terugbetalen, nee dat moet jij, jij kreeg toch dat geld van de SVB.
Lekkere mentaliteit ook dat je het beter vond dat je dochter op de bank bleef zitten zodat jij gratis geld kon vangen. Hier gaat de verzorgingsstaat aan ten onder aan mensen die vinden dat geld dat ze met nietsdoen krijgen beter is dan geld waarvoor ze werken.

Marianne

Marianne

10-10-2017 om 22:37

Zo dan

Pardon? Mijn dochter moest juist gaan werken van ons! En omdat ik wilde dat ze zou beseffen dat er niet zoiets bestaat als gratis geld moest ze een reële bijdrage leveren aan de kosten. Een bijdrage die ze terug krijgt wanneer ze gaat studeren of uit huis gaat. Beetje raar om te stellen dat ik en kostgeld en kinderbijslag wil: ik heb namelijk geen van beide. Het geld van kind is bij aanvang van het studiejaar aan haar overgemaakt en de kinderbijslag van een jaar geleden is natuurlijk al lang op.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen gaan rekenen om te zorgen dat ze dan toch nog die kinderbijslag krijgen omdat je dan met minder werk hetzelfde bedrag hebt. Ik zeg niet dat ik dat beter vind, Helena Weremans, ik kan het me voorstellen. Dus hou dat 'lekkere mentaliteit' lekker voor je of betrek het op jezelf!
En ik schrijf nergens dat dochter terug moet betalen.
Kind is 18, heeft haar startkwalificatie, is gezond van lijf en leden, had op dat moment geen studie dus ik zie niet waarom ze niet zou kunnen werken.
Ik mag toch wel verbaasd zijn over de brief van het SVB en me afvragen of het klopt.

Nou

Je schrijft zelf: “Best zuur dan, heeft ze hard gewerkt maar had beter op de bank kunnen gaan zitten.” Daaruit concludeerde ik dat jij het beter vond dat ze op de bank had gezeten in de drie maanden dat jullie nog kinderbijslag hadden kunnen krijgen, omdat dat namelijk precies is wat jij schrijft.

En wat bedoel je dan met boete in je titel?

Triva

Triva

11-10-2017 om 08:39

nounou

Ze heeft dus meer dan 1265 euro netto per kwartaal verdiend om hier last van te hebben. Ja op de bank had meer opgeleverd....

Kareltje

Kareltje

11-10-2017 om 19:55

Marianne

Als ze studiefinanciering had gekregen hadden jullie ook geen kinderbijslag meer ontvangen. Dus laat haar lekker doen wat zij wil en zie de kinderbijslag als een gepasseerd station.4

Onterecht ontvangen.

Geld terugbetalen van lang geleden is altijd zuur. Zorgtoeslag, huurtoeslag, SF, boete voor OV of in dit geval kinderbijslag.

Als het niet gereserveerd staat en al op is gemaakt voelt het nog zuurder. Een cadeautje weer teruggeven, balen. Maar...even slikken, je verlies nemen en weer doorgaan.

Een mens mag best even lekker hiervan balen en op het forum het hart luchten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.