Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

19-04-2013 om 17:26

Kiezen voor non-actief na ontslag, heeft dit gevolgen voor de uitbetaling van de salarissen?

De hele afdeling waar mijn vriendin werkte is ontslagen. De directie heeft een ontslagaanvraag ingediend bij het UWV.
Op 10 april kreeg iedereen te horen of men kon blijven of niet. Helaas hoorde mijn vriendin niet bij de gelukkigen.
De mensen die zijn ontslagen konden kiezen of ze gelijk op non-actief wilden gaan of dat men wilde doorwerken. De salarissen zouden gewoon uitbetaald worden totdat men de toestemming van het UWV heeft ontvangen. Een aantal mensen, waaronder mijn vriendin koos om op non-actief te gaan. Dan kan ze dit alles rustig laten verwerken en solliciteren. Mijn vriendin heeft dit alleen mondeling bevestigd.
Nu is mijn vraag: komt haar salaris niet in gevaar, nu zij op non-actief is gesteld? Of ontvangt ze sowieso haar salaris? Was het slim om dit schriftelijk te bevestigen? Tenslotte weet je het maar nooit...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen probleem

Een werknemer die door de werkgever op non-actief gesteld wordt heeft recht op doorbetaling van zijn salaris. Dat hij niet werkt is namelijk op verzoek van en dus op verantwoordelijkheid van de werkgever, dus die moet gewoon doorbetalen.

Als ze het af wil timmeren kan ze er nog even een briefje ter bevestiging tegenaan gooien, maar nu het om een aantal mensen gaat en het duidelijk is dat een hele afdeling is ontslagen ligt het niet voor de hand dat er problemen komen. Wel is de vraag wat er is afgesproken over nog uitstaande vakantiedagen. Het is niet ongebruikelijk om af te spreken dat de werknemer op non-actief staat tot het einde van het dienstverband en loon krijgt doorbetaald, maar dat dan wel alle vakantiedagen geacht worden te zijn opgenomen. Als dat niet is afgesproken moeten strikt genomen bij einde dienstverband ook de niet-opgenomen vakantiedagen nog worden uitbetaald, als je vriendin dat wil kan het handig zijn daar nog even duidelijke afspraken over te maken.

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

20-04-2013 om 21:44

Geruststelling

Mijn vriendin hoeft zich daarover geen zorgen te maken.. Bedankt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.