Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elisabeth

Elisabeth

29-10-2015 om 14:26

kerst en collega

Wat zal ik doen?

Ik heb een aardige alleenstaande collega. Ze is altijd alleen, geen vrienden, geen kinderen, geen familie.
Al 3 jaar denk ik, zal ik haar vragen voor de kerst...
Eerst uit medelijden, maar nu meer omdat ik haar ook echt aardig vind.
Het gezin thuis vindt het best, alleen denk ik, is het gek om te vragen???
Ik spreek haar alleen tijdens het wisselen van de dienst, de overdacht en een vergadering.
Iets houdt me nog tegen. Het lijkt me voor haar ook confronterend...ik heb wel een man en kinderen een versierd huis, iets waarvan ik weet dat ze daar van droomt. Ik vind het lastig en wil haar niet kwetsen, maar vind het ook gewoon gezellig om met haar te kletsen...
Hebben jullie een idee?

guera

guera

29-10-2015 om 14:45

misschien

eens luchtig ter sprake brengen tegen die tijd zoiets van: en? jij nog plannen met kerst?
en dan eventueel aanhaken door te zeggen: joh kom gezellig bij ons als je dat leuk vindt.

Gewoon doen

Je ziet wel wat er van komt. Leg uit dat je het leuk zou vinden. Als ze iets eerder komt kun je samen met de rest het kerstdiner ook verzorgen, dat breekt het ijs al wat.
Ik snap dat het wat gevoelig kan liggen maar daar kun je ook gewoon voor open staan. Uitleggen dat dat wel je aarzeling is geweest maar dat je het gewoon leuk vind om haar te vragen.
Ik vraag hier tegenwoordig andere alleenstaande ouders met hun kinderen, ja dat is wel wat makkelijker, maar een alleenstaande collega, die heb ik ook, zou ik misschien ook wel doen. Met die bevriende collega's ga ik vaak voor de kerstvakantie al een keer uit eten.
Kun je ook nog voorstellen.

Henriette123

Henriette123

29-10-2015 om 14:57

Uitnodigen

Gewoon rechtstreeks uitnodigen, en niet eerst vragen wat ze met kerst gaat doen, als je toch al weet dat ze alleen is. Het lijkt mij extra pijnlijk, om tegen iemand die je niet zo goed kent te moeten zeggen dat je alleen bent met kerst.i
Lief dat je haar uitnodigt,in haar geval zou ik komen.

Dees

Dees

29-10-2015 om 15:03

Elisabeth en guera

Dat klinkt als "o wat zielig je gaat niets doen kom maar bij ons dan".

Misschien is het handig eerst handig om eerst een keer samen ergens te gaan lunchen of een kopje koffie te drinken. Gewoon samen zonder gezin. En als je dan merkt dat dat klikt zeggen dat je het gezellig zou vinden als ze met kerst op visite komt.

Nicky de derde

Nicky de derde

29-10-2015 om 15:07

doen

Ik heb een alleenstaande vriendin die nog wel een vader heeft, maar die vader gaat vaak naar zijn alleenstaande zus (waar mijn vriendin ook welkom is, maar waar ze niet altijd zin in heeft).
Ik zeg altijd dat we lekker gaan hangen met wat lekkere hapjes erbij en dat als ze zin heeft om ook te hangen, ze van harte welkom is. Dan is het niet zo'n beladen kerstdiner-gebeuren. Meestal komt ze wel en als ze wat anders te doen heeft is dat natuurlijk ook prima.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 15:12

ik zou het doen wat dees zegt

Eerst eens 1 op 1 met haar ergens naar toe en dan na afloop thuis bij jullie eten. Dan kun je zien hoe ze daar op reageert. Of eten bij jullie en dan samen ergens naar toe. Niet meteen met kerst beginnen, dat is zo beladen.

Hortensia

Hortensia

29-10-2015 om 15:32

Gewenst of alleen maar zielig

Nooit iemand vragen louter omdat die alleen is. Vraag iemand omdat die leuk, gezellig of prettig is, omdat er een goede klik is, en nooit omdat het zo zielig is.

Je kunt vragen: "Wat doe jij met de kerst?" En dan zie je verder hoe het gesprek zich ontwikkelt.

En misschien kun je haar eerst op een "gewone" dag op visite vragen.

Hoe goed bedoeld ook, iemand vragen omdat het zo zielig is is niet verstandig en de persoon in kwestie heeft dat vaak ook messcherp door en dat is knap pijnlijk.

nora

nora

29-10-2015 om 15:42

nee niet doen

Eerst gewoon contact. Ik moet er niet aan denken bij vreemden kerst te moeten vieren. (Ik moet er sowieso niet aan denken bij iemand te zijn die me sneu vindt, maar misschien vindt niet iedereen dat even erg.
Ik vraag me ook wel af hoe erg ze het écht vindt om alleen te zijn. Ik roep ook weleens wat. (Bijv dat het me heerlijk lijkt alleen te zijn !) Sommige mensen zouden daar vreemde conclusies uit kunnen trekken.
(Want ik ben super blij met mijn gezin.)

Thomas

Thomas

29-10-2015 om 16:35

Waarom

Natuurlijk moet je haar gewoon uitnodigen, maar waarom is het zielig dat ze met kerst alleen is en is het niet zielig dat ze aanstaand weekend alleen is?
Als je haar aardig vindt, investeer dan in een gewone vriendschap.

Esther

Esther

29-10-2015 om 19:31

ga eens

ga eens een kop koffie met haar drinken zodat het idd niet alleen lijkt of je haar uit medelijden vraagt. Nodig haar desnoods uit voor een deel van de dag. Lief dat je dat wilt vragen.

Ook gewoon doen.

Je vindt haar aardig en je denkt er al 3 jaar over om haar uit te nodigen met de kerst.

Gewoon uitnodigen en kijken wat het antwoord is. Een keer samen koffie drinken is ook een prima plan, dan leer je elkaar wat beter kennen.

Sukran

Sukran

30-10-2015 om 00:43

Alleen voor kerst?

Je schrijft dat je haar ook echt aardig vindt. Bedoel je daarmee dat je best wat vaker met haar om zou willen gaan, daadwerkelijk een vriendschap opbouwen? Vanuit collega gedacht: als ik alleen uitgenodigd zou worden voor de kerst en verder niet, zou ik dat wel aardig vinden maar zou daar toch ook een behoorlijk sneu-gehalte bij voelen. Als de intentie echter is, om er wat meer van te maken, dan zou dat heel anders voelen. En nu weet je eigenlijk niet eens wat collega er zelf van vindt dus ik zou ervoor kiezen om collega de kans te geven om een keus te maken. Ik zou de volgende gelegenheid aangrijpen om te zeggen dat je het jammer vindt dat je haar alleen ziet bij genoemde gelegenheden, of ze misschien zin heeft om een keer koffie te doen voor/na de dienst. Als dat wordt afgewimpeld, dan weet je genoeg.

Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 09:23

hmmm

Ik ga er even over nadenken.

We zijn al eens een keer samen met nog een paar collega's naar de kroeg geweest. Dat was hartstikke gezellig.

Tijdens het maken van het decemberrooster (dat gebeurd bij ons altijd in oktober) zitten we met ons team bij elkaar om te bespreken wie wanneer en tot hoe laat zou kunnen en willen werken rond kerst en oud en nieuw. Omdat we een heel klein team hebben, gaat dat altijd op die manier. Het is altijd passen en meten en iedereen, behalve zij, verteld dan wat de plannen thuis zijn. Het enige wat zij altijd zegt is, dat ze nooit plannen heeft. Dus elke keer denk ik, joh kom maar bij ons.

Als ik haar nou niet aardig zou vinden, zou ik het niet eens denken, maar om nou uren koffie te leuten, daar ben ik ook weer geen type voor.

Voor mijn gevoel doe ik het niet omdat ik haar zielig vind, denk ik, ik denk eigenlijk als je geen plannen hebt en je hebt geen zin om in je uppie te zitten, schuif maar aan.

Ik ben alleen bang dat ze het opvat als zielig gevonden worden.

Ik ga er nog even over nadenken.

Jamie

Jamie

30-10-2015 om 09:50

Elisabeth

Ja, dat gaat ze opvatten als 'zielig gevonden worden' dus daarom nodig je haar gewoon eens uit om te komen eten. Dan is het veel minder beladen en als dat gezellig was kun je altijd overwegen om haar alsnog ook met de kerst te vragen.

Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 10:10

Jamie

Ja he?

Ik ga doen wat jij zegt.

dank!

Nimbo

Nimbo

30-10-2015 om 10:15

het is toch

voor jouw familie ook helemaal niet leuk als er een onbekende komt? Dan kun je haar beter eerst uitnodigen voor die tijd. Als er dan echt een klik is,is het een goed idee om haar te vragen.

Wij hadden vroeger thuis een vrijgezelle oom die altijd met kerst kwam. Wat een vervelende kerel was dat en wat baalde ik daar toch altijd van. Ik vind het ook niet terecht hoor dat je iemand uitnodigt die niet tot nauwelijks bekend is met de rest van de familie?

tikkie

tikkie

30-10-2015 om 21:25

heb ik ook wel eens gedaan

Sympatieke collega; pas gescheiden. Vierde kerst met zoon en krap budget. Verder geen familie in de buurt. Ik heb 't gewoon gevraagd; als je het gezellig vindt om bij ons te eten met zoon ben je van harte welkom. We doen niets super uitgebreid ofzo.
Hij deed er niet moeilijk over, nam de uitnodiging aan en we hebben het gezellig gehad met elkaar. Kinderen klikten ook.
Hij vertelde later dat hij het zo fijn gevonden had om in een wat groter gezelschap te zijn met kerst, ook voor zoon.

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Gewoon vragen. Het is aan haar hoe ze het opvat.

Tikkie

Tikkie

30-10-2015 om 21:27

Nimbo

Hoezo ;niet terecht?
Wij doen daar niet zo moeilijk over hoor; hoe meer zielen hoe meer vreugd. Het is toch een gezellig samenzijn waarbij iedereen z'n beste beentje voor zet? Dat wil ik onze kinderen ook graag meegeven.

Jaina

Jaina

31-10-2015 om 01:15

Maar

Ik vind het een leuk idee dat je die collega uit wil nodigen maar ik maak uit je berichtjes op dat jullie nog maar één keer samen buiten werk iets hebben gedronken in de afgelopen jaren. En dat was ook nog eens met een hele groep erbij. Ik kan me voorstellen dat dat daarom de uitnodiging bij haar een zekere verwondering ter weeg zal brengen. Als je haar een aardig iemand vindt waarom probeer je dan geen echte vriendschap met haar op te bouwen? Dat is waardevoller dan een enkele uitnodiging met kerst. Ik kan me ook voorstellen dat ze zich met kerst wat ongemakkelijk zal voelen bij jullie thuis omdat ze jullie nog niet goed kent. Ik zou persoonlijk eerst een paar keer met haar privé afspreken voordat ik haar zou uitnodigen. Lijkt me voor haar prettiger. Dan is er een soort van basis.

Aan de andere kant ben ik het ook wel met Tikkie eens dat je niet al te moeilijk moet doen en zulke zaken ook kan overdenken. Gewoon uitnodigen is ook prima.

Maar ik zou zelf in eerste instantie gewoon een keer met haar afspreken privé om wat te drinken of zo.

Katniss

Katniss

31-10-2015 om 09:24

Ach

Ik ben ook wel eens ergens uitgenodigd omdat ik anders alleen thuis zou zitten met Oudjaar. Die vriendin had nog meer sneue types uitgenodigd dus dat was heel gezellig. Met Kerst vind ik het nooit zo erg om een dag alleen te zijn.

+ Brunette +

+ Brunette +

01-11-2015 om 00:42

Wie zijn jullie om te bepalen of iemand zielig is?

Mensen kunnen het hele jaar tevreden zijn met een sober sociaal leven, sommige mensen zitten graag in hun eentje thuis. Maar met kerst "moet" je in groepsverband iets gezelligs doen en het voelt dan toch een beetje sneu als je niemand weet (ervaringsdeskundige, ik woon in het buitenland: geen familie om als "joker" in te zetten, vrienden hebben vaak al andere plannen). Ik zou dolblij zijn als iemand me spontaan zou uitnodigen, dan hoef ik niet zelf de hort op om verkapt te bedelen om gezelschap. Dát is pas sneu. Gewoon vragen dus. Degene die best uitgenodigd wil worden, zegt daarop "nog niet" alsof er misschien nog een megaspetterend feest zit aan te komen. Eer gered, iedereen blij.

Nimbo

Nimbo

01-11-2015 om 22:28

Ik bedoelde met "niet terecht"

Dat ik vind dat je zoń uitnodiging niet moet doen als jouw man en kinderen de persoon niet kennen. Ik vind dat je met kerst samen moet kunnen zijn met de mensen waarmee je je op je gemak voelt en niet met iemand die je partner meeneemt of je moeder waarvan je helemaal niet weet of je die persoon een beetje leuk vind.
Jij praat over wel of niet uitnodigen alsof je partner en kinderen geen stem hebben hierin.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-11-2015 om 01:55

Nimbo

"Het gezin thuis vindt het best," schrijft Elisabeth. Die hebben kennelijk geen problemen met een onbekende aan tafel en ik neem aan dat ze ook wel kan inschatten of die persoon bij de rest van het gezin past. Kerst is een feest van liefde en verbroedering dus als het geen groot offer is zo iemand in je kring op te nemen: vooral doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.