Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Doenja

Doenja

17-01-2017 om 20:59

Kapitaalverzekering foetsie bij de bank

Ik ben al bijna twee weken bezig met de bank over een kapitaalverzekering oude stijl die ik halverwege 1999 ooit gestart ben. En zoals de titel al zegt....de bank kan hem niet meer vinden. Door scheiding en verhuizing heb ik geen polisnummer o.i.d. En de rekening waar de maandelijkse stortingen vanaf gingen is opgeheven. Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ben bang dat het geld wat erin zat weg is. Het stond wel op naam van mijn oudste want t is voor de studie en over een half jaar is dat zover. Iemand tips hoe ik de druk kan opvoeren dat de bank me info geeft? Of weet iemand hoe dit soort zaken geadministreerd worden?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2017 om 21:12

Andere bank?

Weet je zeker dat je hem bij deze bank hebt afgesloten? Misschien kun je anders rekeningafschriften uit het verleden opvragen. In ieder geval de laatste tien jaar moet bewaard zijn gebleven door de bank.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2017 om 21:23

opgeheven?

Ik dacht inderdaad ook aan het opvragen van de rekeningafschriften.
En heb je de rekening echt wel bij deze bank afgesloten? Is het niet ergens anders ondergebracht?

Zou het ook nog kunnen dat je ex de rekening heeft opgeheven?

Doenja

Doenja

17-01-2017 om 21:39

Zeker die bank

T is zeker afgesloten bij die bank. Ik werkte er destijds en heb met baby op schoot die verzekering afgesloten. Ik vrees alleen dat Ijsvogeltje best wel eens gelijk zou kunnen hebben. En daar wil ik helemaal niet aan denken. Zou hij dat zomaar kunnen doen? Mag dat?

Doenja

Informeer eens bij de Bond van verzekeraars.

Zij kunnen je misschien helpen of beter doorverwijzen.
Kapitaalverzekeringen zijn eigenlijk levensverzekeringen, ik hoop voor jou dat het geen beleggingsverzekering was, daar is nog al veel ophef over geweest. De beruchte woekerpolissen.

Verzekering opzeggen.

De verzekeringnemer kan de polis opzeggen. Jij hebt de verzekering afgesloten maar was je ook de verzekeringnemer?

Doenja

Doenja

17-01-2017 om 22:03

Ja ik was

Ik was de verzekeringnemer en mijn oudste de begunstigde. T zou 20 jaar lopen, maar bij 16 jaar kon t al opengebroken worden. Komende zomer zou ie 18 jaar lopen. Twee jaar terug is ie premievrij gemaakt. Ik verwacht dat er zo'n 9000 euro in zit.

vlinder72

vlinder72

17-01-2017 om 22:24

Verzekeringsmaatschappij

Waarschijnlijk moet je niet bij de bank zijn maar bij een verzekeringsmaatschappij. De bank kan niks meer vinden omdat je niet meer maandelijks inlegt en de systemen van banken helaas niet erg efficiënt zijn.

Bij welke bank heb je ooit de verzekering afgesloten?. Is het de ABN dan
Zou ik Delta lloyd eens bellen. Is het de sns bank dan probeer je Reaal. Zijn het die twee niet dan zou ik alle grote verzekeringsmaatschappijen afgaan. Het zal waarschijnlijk een van de grotere zijn. Aegon kan ook nog.

Doenja

Doenja

17-01-2017 om 22:27

IPO

Ik mag als consument niet bellen met Interpolis. Gaat via de Levendesk en om nu als n soort sherlock holmes me voor te doen als n bank en de bankcode te noemen?!?!? Dus jij denkt dat banken er juist niks meer van weten Vlinder? Hoef ik me niet ongerust te maken?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-01-2017 om 22:28

Doenja

Je oudste was begunstigde. Jouw ex was als ouder wettelijke vertegenwoordiger van je oudste, neem ik aan, en kon op die manier ook bij de rekening.

Als het op naam van oudste stond is dat altijd terug te vinden. Tenzij... de rekening niet meer bestaat.

Ik wil je niet bang maken, maar het klinkt inderdaad niet goed. In ons geval bestond de rekening nog wel ook al wist ik geen gegevens meer. Toen oudste meerderjarig werd kon hij alles navragen want het was op zijn naam geopend destijds, na zijn geboorte. Helaas, hij vond een saldo van nul, dankzij ex. Die kon dat, want hij was wettelijke vertegenwoordiger van oudste, als ouder.

We hadden theoretisch ex aan kunnen klagen en het geld van hem terug kunnen eisen omdat hij niet met mij, de andere ouder/wettelijk vertegenwoordiger, overlegd had. Maar ja, iets met kale kippen en zo. Want wat bedoeld was voor de studie van de kinderen is inmiddels allang pleite.

Doenja

Doenja

17-01-2017 om 22:37

Oei Sally

Ik mag van mezelf niets slechts over ex zeggen of denken. Puur zelf behoud....maar dit is waar ik zo bang voor ben. Kale kip is mijn ex niet met een vast loondienst verband en een koopwoning. Ik begrijp opeens hoe hij die koopwoning gefinancierd kon krijgen, want als ex bankmiep weet ik wat er nodig is om n huis te kopen.....
(Laat zuchtend haar hoofd in haar handen vallen)

vlinder72

vlinder72

17-01-2017 om 22:37

Rabobank

Ik ken het systeem van de rabobank niet. Kunnen zij in een systeem alle producten in zien?

Het zou mij niks verbazen als ze niet alles in kunnen zien. Zeker niet als er al jaren niet meer voor betaald wordt. Als een verzekering opgeheven wordt, kan een verzekeraar die nog wel inzien hoor. Ik bel wel eens over verzekeringen die blijkbaar nooit ingegaan zijn maar wel ooit aangevraagd zijn. Ook daarvan kunnen ze nog gegevens inzien.

vlinder72

vlinder72

17-01-2017 om 22:44

Achmea

Probeer morgen achmea eens. Als ik het goed lees lopen de kapitaalsverzekeringen van interpolis bij achmea.

Als je belt begin dan niet te wauwelen over interpolis, de rabobank en dat je bang bent dat alles weg is maar geef aan dat je op zoek bent naar een verzekering en dat je denkt dat de verzekering bij achmea loopt. Vraag dan of ze op je adres kan zoeken of liever op de verzekerde.

Larisse

Larisse

17-01-2017 om 23:03

geen zorgen maken

Maak je nog even geen zorgen dat je ex alles geïnd heeft. Dat kan altijd nog als vast staat DAT hij dat gedaan heeft.

En maak je ook dan niet meteen teveel zorgen. Als hij in loondienst is kan jij (of je oudste als die 18 is) waarschijnlijk loonbeslag laten leggen. Kan even duren voor al het geld terug is, maar zou dan misschien nog wel allemaal terug kunnen komen.

Maar wie weet vindt je de polis wel weer. Fijn dat Vlinder goede tips geeft. Succes.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-01-2017 om 23:12

Doenja

"Ik mag van mezelf niets slechts over ex zeggen of denken. Puur zelf behoud....maar dit is waar ik zo bang voor ben. "

Nooit gillen voor je zekerheid hebt

Maar serieus: met je kop in het zand steken en in de ontkenstand springen ("ik mag niks slechts over hem zeggen/denken") als er wel degelijk gegronde redenen tot wantrouwen zijn, schiet je ook niks op.
"Ik mag niks slechts zeggen/denken" is een slecht vlucht-excuus als je zoals hier aangeeft dat je die gegronde reden denkt te hebben (en vooral als je al vaker twijfelachtige dingen hebt meegemaakt).

Verder ben ik het met Vlinder eens: ga bellen (bank, verzekering, kijk maar - in ons geval ging het om een speciale spaarrekening overigens, zonder verzekering), hou het zakelijk, zeg dat je in '99 iets hebt afgesloten maar door verhuizingen de gegevens kwijt bent en dat het inmiddels premievrij is.

En probeer die Bond van Verzekeringen die hierboven wordt genoemd ook eens. Zwijg over exen die je niet vertrouwt en vermoedens dat de boel is opgezegd. Wees heel verbaasd als men niks kan vinden. Want een verzekering die JIJ hebt afgesloten kan toch niet zomaar verdwenen zijn? Toch?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-01-2017 om 23:13

En verder...

...ben ik het met Larisse eens. Eerst die polis traceren. Wie weet valt het mee

Helena

Helena

17-01-2017 om 23:31

Hand in eigen boezem

Je verwijt de bank nu wel dat ze hem niet kunnen vinden, maar zelf heb je ook geen enkel bewijs van het bestaan van de polis.
En nu weer opbeurend: kun je misschien info erover vinden in oude belastingaangiftes? Heb je daarvan nog wel de papieren?

Martje

Martje

18-01-2017 om 08:29

Wel bellen

Wel bellen met Interpolis. Zij kunnen wel oude polissen zien. De bank inderdaad niet.
En ze staan je gewoon te woord als je de situatie uitlegt.

Doenja

Doenja

18-01-2017 om 13:44

Het is er nog!

Ben ff heeeel boos geworden maar vandaag hebben ze me info gegeven. T is er nog en t exacte eind bedrag gaan ze nog berekenen. De inleg weet ik al. Dat dus minimaal. Opgelucht. Bedankt. Had er ff n hard hoofd in.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-01-2017 om 14:02

Super!

Wat een enorme opluchting!

Larisse

Larisse

18-01-2017 om 14:25

Wie is de (dus wie heeft het geld nog)?

En tegen wie ben je even heel boos geworden?

Maar gelukkig, ik had al goede hoop (scheelt misschien dat ik je ex niet ken).

En snel maar bewijs opvragen en nu goed bewaren).

Fijn!

Goed nieuws!

Doenja

Doenja

18-01-2017 om 15:35

Larisse

Ben ff boos geworden op de bank medewerkers, dat ze vanalles beloven en niks laten horen. T bedrag komt ooit vrij voor mijn kind, of voor de 18e verjaardag en dan op mijn naam, maar dat is niet zo handig schijnt. Daar krijg ik nog advies over. Pffff ik had mijn kind al gezegd dat er een studiespaarplan was en als ik nu iets anders moest gaan vertellen?
Opluchting.

Helena

Helena

18-01-2017 om 17:39

ik snap je boosheid niet

Waarom ben je zo boos op de bank? Dat snep ik nog steeds niet.
Denk je nou echt dat ze binnen twee minuten een antwoord hebben als jij met een vaag verhaal komt over een polis die je ooit hebt afgesloten, maar waarvan jij geen polisnummer of een ander bewijs hebt?
Dat ze dan zeggen: o mevrouw, hoeveel stond er op de rekening? 9000 euro, o dan storten we die vandaag nog op de uw bankrekening.
Ik snap echt wel dat je daar een paar weken mee bezig bent om dat boven tafel te krijgen. Natuurlijk nemen ze je eerste telefoontje met een korreltje zout. Als jij met een vage vraag komt, zetten ze niet alle zeilen bij om jouw slordigheid op te lossen, maar gaan ze eerst afwachten of je nog eens belt. En dan gaan ze misschien eens zoeken. Maar de slordigheid dat jij geen polis kan overleggen kun je echt niet in hun schoenen schuiven.
En nee, ik werk niet bij een bank of verzekeraar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.