Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Contract

Contract

28-06-2017 om 17:03

Kan iemand helpen bij het verduidelijken van een contract en salarisspecificatie?

Ik werk als tijdelijke invalkracht bij een organisatie op het gebied van gezondheidszorg. Het is gebruikelijk dat je daar wordt betaald per behandeling. Normaliter bereken je dan je omzet en krijg je daar een percentage van.

De salarisspecificatie was echter wat onduidelijk. Bovenaan staat het salaris en vervolgens wordt daar de loonheffing afgetrokken. Ik krijg niet goed boven tafel wat de berekening is om tot het salaris te komen, al heb ik wel begrepen dat de werkgeverslasten (wat de sociale lasten zouden zijn) er al af zijn.

Inmiddels blijkt dat men niet de daadwerkelijke omzet neemt, maar een gemiddeld tarief per behandeling (circa 30 euro per behandeling) en dat corrigeert naar een lager bedrag (circa 22 euro) om je salaris te berekenen. Volgens hun zeggen is het bedrag lager omdat er werkgeverslasten vanaf worden getrokken. Dat zijn volgens hun de kosten van het pand, printer, etc. etc.

In mijn contract staat het volgende:
De werknemer ontvangt een brutosalaris van 65% van haar behaalde bruto-omzet, verminderd met werkgeverslasten. Van dit salaris wordt 8% gereserveerd voor vakantiegeld.

Ik heb het uitgelegd als: ik krijg 65% van mijn omzet, en daar gaan de sociale premies vanaf. Kosten voor de praktijk zitten in die 35% die ik af moet dragen.

Heeft iemand enig idee of wat er nu gebeurt correct is of niet? Of zit het in de formulering met de "bruto" termen? En wat kun je eventueel doen? Ik krijg geen duidelijke berekening van ze.

Hanny61

Hanny61

28-06-2017 om 20:16

Werkgeverslasten

In het algemeen wordt met werkgeverslasten belasting en sociale premies bedoeld.
Kennelijk wordt hier met werkgeverslasten (ook?) kantoorkosten bedoeld. Het klinkt mij in de oren alsof van die 65% de kantoorkosten juist nog worden ingehouden. Maar het is altijd lastig om op afstand hier iets over te zeggen, daarvoor zou ik in ieder geval de loonspecificatie moeten zien.

Contract

Contract

28-06-2017 om 20:57

Salarisspec.

Bedankt voor je reactie. De grap is dat op de salarisspecificatie bovenaan alleen staat : salaris april.
En dan inhoudingen: loonheffing en WGA.

Meer wordt er niet gespecificeerd en krijg ik tot nu toe ook niet toegelicht van de werkgever.

Voor mij klinkt het ook alsof van die 65% de kantoorkosten nog afgetrokken worden (en zo zei die werkgever dat ook min of meer). Maar mag dat ook gezien de formulering in het contract?

bieb63

bieb63

28-06-2017 om 21:54

volgens mij is het zo:

Werkgeverslasten zijn lasten (soc. premies e.d.) die de wg betaalt óver jouw bruto salaris en niet op jouw salarisstrook zichtbaar zij, sterker nog, geen invloed hebben op jouw salaris. Staat buiten de werknemer dus.
Als jouw salaris 30 euro per behandeling is, maar je krijgt bruto 22 euro uitbetaald (en je brutosalaris op je strook), dan betekent dat, dat ze je salaris hebben verminderd met de kantoorkosten. Even ervan uitgaande dat die inhouding op je bruto salaris terechte kosten zijn, dan klopt het dat je bruto salaris op je strook 22 euro is. Want over dát bedrag moet de loonheffing berekend en ingehouden worden (niet over die 30 euro).

In je contract staat: "In mijn contract staat het volgende:
De werknemer ontvangt een brutosalaris van 65% van haar behaalde bruto-omzet, verminderd met werkgeverslasten. Van dit salaris wordt 8% gereserveerd voor vakantiegeld."
Er staat dus dat je 65% uitbetaald krijgt (bruto!) van je 'gedeclareerde' bedrag ivm kantoorkosten. 65% van 30 euro is dan die 22 euro. En daarover wordt dan loonheffing ingehouden.
M.i. klopt het dus (ervan uitgaande dat die inhouding van kantoorkosten een reeel bedrag is). Hoe dan ook, je 'verdient' dus 22 euro en niet 30. En dat betekent ook dat je alleen over die 22 euro loonheffing hebt en niet over 30 euro.

Lente

Lente

28-06-2017 om 22:01

Gemiddeld genomen

zijn de sociale lasten van een werkgever ongeveer 20-25% bovenop het salaris.
Het is voor mij onduidelijk hoe nu gerekend is.

Ik denk dat je een duidelijke berekening nodig hebt.
Jij schrijft dat het uitgangspunt is wat het bedrijf voor de behandeling ontvangt. En dat daaruit jouw salaris volgt.
Maar waar zit dan de overhead van het bedrijf? De ruimte, de receptie, de administratie kosten ook geld.

Je verhaal klinkt als een zzp-er maar daarna schrijf je toch over vakantiegeld en zo.
Als je in dienst bent, spreek je een salaris af. Dan heb je niets te maken met de kosten van een behandeling of met sociale lasten.
Als je zzp-er bent, spreek je een uurtarief af. Dan heb je niets te maken met sociale lasten of interne kosten. Het kan wel zo zijn dat je uurtarief afhangt van de kosten van een behandeling.

bieb63

bieb63

28-06-2017 om 22:32

Mij is het wél duidelijk Lente

Een opting-in situatie. Dus een fictieve werknemer. Een ZZP'er, maar dan contractueel werknemer. Dan wordt een bruto uurloon afgesproken minus evt kosten (kantoorkosten). Dus die 30 euro wordt dan een bruto bedrag van 22 euro (ivm kantoorkosten). De wg zorgt voor de soc.lasten en het burot bedrag (die 22 euro) wordt behandeld zoals bij een 'gewone' werknemer: dus onderhevig aan loonheffing. Als ZZP zal je die zelf met je inkomstenbelasting moeten afdragen.
M.i. klop e.e.a.

contract

contract

01-07-2017 om 17:30

kantoorkosten

Normaliter zitten die kantoorkosten in de 35% die je afdraagt. Hierbij maakt het vaak (in onze sector) niet uit of je als ZZP'er werkt of in loondienst.

Dat stuk stel ik ook niet ter discussie. Ik vraag mij wel af of het logisch is naast die 35% afdracht ook nog eens kantoorkosten onder de noemer werkgeverslasten op te voeren.

Bij nogmaals een poging om de berekening boven water te krijgen, zei de werkgever dat ze uitgaan van een gemiddeld behandeltarief, lager dan wat de ziektenkostenverzekering vergoed (vanwege werkgeversonkosten) daar 65% vanaf, en dan de sociale lasten eraf.
Naar mijn idee staat dat niet in mijn contract, omdat wat nu als omzet berekend is, niet de daadwerkelijke omzet is.

Omdat ik niet weet hoe de berekening is, weet ik ook niet of het sop de kool waard is. In april had ik een omzet van circa 3000 en als salaris (na aftrek van alle kosten) wordt ruim 1200 opgevoerd. Daar gaat dan nog loonheffing vanaf. Als ik 3000 * 0,65 * 0,92 (vakantiegeld) doe, krijg ik: 1794. Als daar dan 25% sociale lasten afgaat kom ik op 1345. Dat scheelt ruim 100 euro.

Ik ga volgende week nogmaals proberen de berekening te krijgen.
Overigens, er zijn in onze sector over het algemeen twee manieren om in loondienst betaald te krijgen.
1. uurtarief, waarbij alleen de uren dat je daadwerkelijk iemand behandeld hebt worden uitbetaald.
2. tarief per behandeling.

contract

contract

04-07-2017 om 22:29

Meer duidelijk

Toevallig heb ik vandaag via de accountant gehoord hoe e.e.a. berekend wordt.
De werkgever geeft de omzet door. Daar wordt 65% van genomen (dat is in feite mijn salaris) en dan 17% sociale lasten en 8 % vakantiegeld in mindering genomen. Volgens mij klopt het helemaal en is ook wat ik zou verwachten.

Waar de crux zit, de werkgever blijkt een lagere omzet door te geven dan ik daadwerkelijk behaald heb. Niet een beetje lager, maar een paar honderd euro. Dit zouden dan die beruchte kantoorkosten moeten zijn, die m.i. al in die 35% zitten die werkgever achterhoudt. Enfin, ik heb alles nagerekend en ga van de week het gesprek aan.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de term "bruto-omzet" in het contract de werkgever mogelijkheden biedt om dit te doen.

Btw?

Toevallig lees ik mee in deze draad. Kan het zijn dat in de bruto omzet ook nog door de werkgever af te dragen btw begrepen is? Dit kan zo maar rond de 21% bedragen. Geen idee of in jou branche dit afgedragen moet worden, maar het kan wel een deel van de 35% die de werkgever aftrekt verklaren.

Contract

Contract

05-07-2017 om 23:19

BTW-vrij

Zou inderdaad een optie kunnen zijn (had ik zelf nog niet aan gedacht), maar onze branche is BTW-vrij. Het is wel rond de 20% wat hij extra inhoudt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.