Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elfje65

Elfje65

09-07-2016 om 11:06

Kamer van koophandel

Man wil in de toekomst misschien voor zichzelf beginnen. Hij heeft een naam bedacht die hij in ieder geval wil vastleggen voordat een ander 'm "in pikt". De vraag is: kan hij zich al laten inschrijven bij kvk zonder dat hij nu werkelijk actief is met het bedrijf?

Nastia

Nastia

09-07-2016 om 11:37

Nee

De KvK gaat niet over het 'inpikken' van namen, je kan je onder elke naam inschrijven, behalve merknamen (dus Albert Heijn mag niet, loodgietersbedrijf Jansen mag wel). Je moet alleen voorkomen dat er verwarring ontstaat, dus loodgietersbedrijf Jansen in een stad waar al een loodgietersbedrijf Jansen is is vragen om problemen.

Belangrijker is het om de juiste domeinnaam te claimen, daar is er namelijk maar één van. Heeft hij die al vastgelegd? Als hij in de toekomst misschien voor zichzelf wil beginnen mag hij zich nog niet inschrijven, je moet concrete plannen kunnen overleggen bij inschrijving.

Elfje65

Elfje65

09-07-2016 om 14:20

Dank

Duidelijk verhaal

en verder

Volgens mij heeft Nastia gelijk: inschrijving bij de KvK biedt geen garantie op exclusief gebruik van de naam. Je kan overigens wel degelijk inschrijven zonder dat je werkelijk actief bent als ondernemer. Dat weet ik, omdat mijn partner woeste plannen had en zich ook alvast inschreef. Dat heeft tot gevolg dat de belastingdienst gaat zeuren over BTW-aangifte (daar kom je wel weer onderuit als je aangeeft geen omzet te hebben, maar toch), en dat je, als je privégegevens in het Handelsregister staan (en dat is zo bij een eenmanszaak) om de haverklap thuis wordt gebeld door leukerds die allemaal interessante aanbiedingen hebben op het gebied van ICT, telecom en wat al niet. Want hier geldt het bel-me-nietregister niet voor.

Niet doen als het niet nodig is, dus.

Groeten,

Temet

Jacquel

Jacquel

11-07-2016 om 10:29

Bel-me-niet

Als je een eenmanszaak bent, kun je je wel degelijk aanmelden bij het bel-me-nietregister. Dat is nl. voor natuurlijke personen. Ook kun (kon?) je bij aanmelden bij het Handelsregister aangeven of je post wilt ontvangen van derden.

Elfje65

Elfje65

11-07-2016 om 18:06

Top

Dan heb ik nog een vraag. Man heeft een wga-hiaatverzekering met een aanvulling tot 70% van laatste loon als hij geen werk vindt. Als hij een gedeelte werk vindt krijgt hij ook weer diezelfde aanvulling. Stel dat hij voor zichzelf begint ontvangt hij zog. (starters)subsidies voor zelfstandigen van de belasting. Naar ons idee wordt dat (en terecht) als inkomen door de verzekering en UWV gezien en wordt dat van die aanvulling afgetrokken. Hebben wij het juist?

Elfje

Het enige juiste antwoord op vragen betreffende een verzekering bij een particuliere maatschappij is: kijk in de polis.

En kom je er met die polis niet uit, bel dan de verzekeringsmaatschappij.

Er zijn trouwens bij mijn weten geen starterssubsidies. Er zijn belastingfaciliteiten. Je krijgt geen geld, je hoeft minder te betalen. Mijn idee is dus dat het geen inkomsten zijn, en er dus ook niks af te trekken valt. Maar bij twijfel: zie mijn eerste opmerking.

Groeten,

Temet

Elfje65

Elfje65

12-07-2016 om 19:02

Temet

Polis hebben we nooit ontvangen. Het was een verzekering via zijn werk. Uit ervaring weten we dat bellen naar deze instantie niet op korte termijn gewenste of sowieso antwoorden oplevert helaas. Vandaar mijn vraag. Maar iig bedankt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.